AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.952

Trimchip till 750 E32

Sida 2 av 7
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
teamchameleont: Om det nu fanns 70hk gömda i motorn som man lätt kan plocka fram med hjälp av ett par chip, varför har då inte BMW gjort det från början? Jag hade kunnat gå på det om det var så att 750 inte var toppmodellen i 7-serien och att man därför ville strypa ner den. Nu är det inte så. Det är nog 5% effekt och 95% placebo i dom där chippen.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
teamchameleont
bäbkade hästar... jag skall bänka inom kort för att visa er svart på vitt vad ett specialproggat chip gör...
det är la klart dom stryper för att sen ge kunden en möjlighet att till en kostnad öka igen.. dom är affärsmän som alla andra..
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
En liten fundering bara: Alpina B12 5.0 uppgavs ju ha 350 hk, Är det någon som vet vad dom gjorde för att få ut dom extra 50 hästarna? Säkerligen mer än chippning, fast dom ville naturligtvis ha god hållbarhet i bitarna också.

En liten fundering till: Jag är verkligen usel på det här med chip och sådant, men skulle det kunna vara så att chippet justerar vridmomentkurvan och/eller effektkurvan så att bilen upplevs som piggare vid vissa varvtal(lägre) men att max tillgänglig effekt och vrid egentligen är ungefär densamma?

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
teamchameleont: Hur skiljer sig specialprogramering av ett chip från vanlig programering av ett chip? Och sen när erbjuder BMW en effektökning av redan sålda bilar? BMW stryper bara bilar som ligger mitt i ett modellprogram. Tex E60 523i som verkar ha i pincip samma motor som 525i.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På bilar som volvo v70 med 140 hkr är det lätt att chipa fram 30 hkr till eftersom volvo utgått från 170 hkr motorn och sedan strypt den med bara ett annat chip. På turbobilar är det också lätt att plocka mera effekt genom att bara höja laddtrycket om motorn håller för det i övrigt. På i stort sätt alla andra motorer utan turbo är det svårare då man inte kan göra så mycket med materialet man har. Visst kan man hitta några procent genom att ställa om tändningen lite så det krävs 98 oktan men det ger inga 23% extra effekt. Sedan kan man ju trixa lite med öppnandet av spjällen så motorn känns piggare om motorn har elektronisk gas som 750 har. Samma effekt uppnår man på en "vanlig" motor genom att bara byta armen på gasspället till en med lite annan profil.

//Magnus

teamchameleont
till dredd, du anger din egna tändkurva o soppa luft mängd...
det är två sexor som är sammanlänkade, varje sexa är god för 225HK...

sen till 944, håller helt me.. det är svårt att skaffa fram mer HK ur en sugmotor...
men det går...
Paap Reeder
Man tar sig för pannan av alla dessa skrönor!

Håller helt med Jesperado och andra som tvivlar på alla ideer om detta med vad en chipning skulle kunna ge.

Rena fantasier gränsande till rent logiskt Bullshit anser jag.

När MB, Audi och BMW tävlar om att komma med den ena värstinglösningen till motor efter den andra för att bräcka varandra i reklamannonserna ... skulle då grabbarna i Munchen missat att hitta 70 hk bara genom att ha gjort en risig chipning?? När kanske annonskamapnjer m.m kostar 10-tals mille!
Never grabbar.

Flytta varvstoppet några 100:a rpm uppåt kan! ge 4 hk
Flytta tändkurvan så vridet flyttas litet uppåt jmf med lådans utväxlingar på de olika växlarna kan! ge 3 hk
Flytta "lambda-punkten" litet fetare kring maxvridvarvet kan! ge 4 hk

Således in i bromsbänk med min M70 => 295 hk.
In med 3 nya chip och kör i bänk igen => 305-310 hk

That´s it man!

ÅKK finns inte en firma som ger någon ångerköpsvecka på detta.

Fler hästar (10-15 ytterligare) får man om man flyttar varvstoppet mera men då ökar riskerna dramatiskt att allt blir till ett plockepin under huven.

MVH /// Paap R

teamchameleont
jaha?? hmm, det var lite underligt... va har du fått dessa siffor från??
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
De enda som tror på +70hkr är chipfirmas PR-chef och de som köpt grisen och måste tro på den.

Att sedan M70 bottendel kan klara 450 hkr eller nått är en annan femma, saken är bara den att man kommer inte dit utan radikalt annorlunda topplock eller andningshjälp (turbo/kompressor). Men visst, byter man allt utom blocket mot specialdelar och lägger några miljoner kr på jobbet kan man säkert plocka 500-600 hkr ur motorn.. men ett chip kommer inte ge något vettigt tillskott.

//Magnus

teamchameleont
ha ha... ja du, det finns folk som hämtar över 100hk ur dom maksinerna... visst med stressfläktar.. men än dock inte med så mycket modifikationer...

dock så kommer jag ha mellan 350-370HK i min 12á...

o jag kommer att lägga länk på va pappret säger efter bänkningen...
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
inte enbart med chip då,annars får du trolla.Länk
teamchameleont
jo med enbart tre chip...
WA
2.343
WAN
ja då får du se upp med lådan då för den tål inte så mycket till för vridmomentet skullLänk
teamchameleont
jaså?? varför kör dom med den o 800HK??
sen skall jag shiftkitmontera min låda för den delen också, men inte för att den inte tål, utan för att jag skall få en helt annan växling...

WA
2.343
WAN
lådan tål 560NM. E38 750 326hk 490NM.Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Intressant tråd...
Jag tar gärna en titt på det där pappret när du har det. Tror det blir klurigt dessvärre.

DANNE
Min bil:
Länk
teamchameleont
u hur vet du att den gör det?? jobbar du på bmw?? annars så tar du siffrorna ur luften...

El
311
Elwood
523i Touring
Kan man inte få tag i siffror på hur mycket sakerna tål om man inte jobbar på BMW??? Låter lite skumt om dom som jobbar på BMW har tystnadsplikt om såna saker.
teamchameleont
det är inget som är lätt att få tag på...
men jobbar du där eller ej??
samt va har du för erfarenhet av låda o maskin??

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
teamchameleont: Måste nog sälla mig till skaran här som insett att det är omöjligt att få ut mer än enstaka hk med enbart chippning. Ska bli hemskt intressant att se pappren före/efter sedan.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.