AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.951

Trimchip till 750 E32

Sida 1 av 7
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Tjena
Är på gång att köpa en 750 90:a ungefär och har lite frågor angående chip till dessa v12:or.

Jag kollade på itsfun.nu och dom ahr ett chip för 2,500kr som ger 13hk ungefär.
Men jag snackade med en kille som haft en 750 och han sa att man skulle köpa 3 chip.
Skulle någon kunna förklara det lite närmare vore jag ytterst tacksam. Även effeket ökning, pris kanske t.o.m en länk :)

Tack på förhand
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
13 hkr på 300 hkr är försumbart, lägg pengarna på underhåll istället. Det kommer att göra både dig och bilen piggare i det långa loppet :)

Två motornic boxar ger iaf två chip, sedan gissar jag att man byter ett i boxen för styrningen av spjällen också för att bilen ska kännas piggare utan att vara det.

//Magnus

Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Jo jag chippar ju knappast om det ger 13hk, och det är ju 13hk i bästa fall. Men det vara ju bara styrbox chippat från vad jag förstår.

Killen jag snacka med sa att det skulle ge upp till 370~hk från de 300 orginal om man har 3 chip.
Men chip på sugmotorer brukar ju inte ge någon skillnad så därför jag frågar här.

Tack för ditt svar
El
311
Elwood
523i Touring
Har mailat Jocke om dom chippen och det är 2 chip som åtgår.
Sen tror jag knappast 13 hk är i "bästa fall" utan snarare ganska lågt räknat av It´s Fun...Motor Nord säger ju att samma programmvara ger 25 hk.
Och varför skulle 13 hk vara så omöjligt på en bil med 300 orginal, även om det är en sugmotor. Vet inte vart du fått ifrån att det inte ger nån skillnad alls. Men han som säger att han kan få ut 370 med bara chippning skulle gärna få bevisa det på min bil :)
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Har chip i min och kan säga att det är stor skillnad på den och tex min förra utan chip. Har kört en hel del tolvor utan chip, och det ÄR skillnad. Den är märkbart piggare. Sen ska ju soppaförbrukningen rammla ner lite, men det har jag inte hunnit testa just.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Min erfarenhet är att trimchip i sig själv inte ger någon nämnbar skillnad. Ihop med annan trimning kan det däremot vara lönt, men i så fall ska det vara ett chip anpassat för den specifika motorn.
Tre chip blir det om man även vill ta bort toppfartsspärren, ett i varje styrbox och ett till spärren...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

El
311
Elwood
523i Touring
Men du Jeppe som har en 88:a som jag, är det toppfartsspärr i dom för min slår inte ifrån? Har kört 265km/h enligt mätaren med den utan att den slagit ifrån.
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Hade inte tänkt att trimma något annat. Går sista året i skolan och har däför inte råd :) Men ska sälja den till hösten och köpa någe annat som blir ett större projekt.

Men tack för svaren, struntar nog i att chipppa. Fartspärren på 250 känns ju som att man kan leva med :)
Paap Reeder
... om dessa 13 hkr hittas genom att man "sluddrar till det" med avgasvärdena så får man således vid varje besiktning "pilla i boxarna" med dessa chip.
Tycker som 944 ... 13 hk är inte värt besväret.

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
En liten undran, 750´n jag har, skall det sitta två chipp eller "boxar" till ett pris av 5000:-/st. Jag har aldrig sett chipp till det priset någonstans, och den förre ägaren vet jag inte riktigt vad jag ska tro om.

Å ena sidan ger jag inte ett öre för det han säger, men han har ju å andra sidan ett långt förflutet när det gäller BMW. Men Alpina osv.

Vad ska man tro?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Elwood: Ja, den är toppfartsspärrad från fabriken. Spärren brukar slå ifrån vid strax över 250km/h, visad mätarfart knappt 270km/h...

Jeppe

teamchameleont
ddet är tre chip, en till varje sexa, sen en till moderboxen... säger jocke att han kan lösa upp till 370hk så är det nog inen omöjlighet..
jag har chipat min med tre chip, o det är en märkbar skillnad...
men jag har specialskrivna prog för den bilen...
Paap Reeder
... menar du seriöst att man med chip kan få ut 370 ur en M70??
Varför gjordes det då inte från fabriken direkt? Vad kommer man att få "offra" i s f? .... PPM HC?

MVH /// Paap R
teamchameleont
inget.. utan specialprogga chippen så kan du göra mycket... maksin är god för mer, men den är snål från fabrik..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med optimerade chip på en orginalmotor kan man möjligen (men bara möjligen) vinna 10-15hk på det, mer än så tror jag inte man lyckas få med enbart chip.

Lämnas det någon form av garanti om man köper chip som ska ge 70hk? Det är ju trots allt ganska enkelt att kontrollera genom att mäta effekten före och efter chipbytet.

Jag har hört mig för hos flera som säljer chip, de skulle då ge runt 20-25hk, men när jag frågade om någon typ av garanti (pengarna tillbaka om chipet inte höll vad de lovade) kunde ingen ge mig det. Jag tror det säger lite om trovärdheten när det gäller effektuppgifter och trimchip...

Jeppe

mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
för några år sedan var det en baggis att få 400 bakhjulshästar.......

jag åker hellre Cadillac och Corvette
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mikael: Ingen baggis, men fullt möjligt. Det krävs dock lite mer än chip...

Jag har flera gånger bett dig att låta bli att skriva till mig, eller i trådar som jag medverkar i om ditt enda syfte är att provocera och antyda att jag ljugit istället för att våga säga det rakt ut. Det känns meningslöst, men jag gör det ändå igen, så för bådas vår skull ska du kanske lägga av nu?

Jeppe

teamchameleont
va har mikael gjort då??
det är en baggis o få 400HK.
med tanke på att specialskriver du progg, o monterar öpnna filter.
o plockar av ac pump o ac paket så plockar det på fort..
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Efter att jag köpt min 750 av en man som verkligen var villig med superlativ runt sig själv, tror jag med största säkerhet att 70Hk inte går med bara chipp. Hade det gått skulle min bil med absolut största säkerhet ha det nu enligt förre ägare.

Att de som sitter i nu enligt han kostar 10 loppor, ja det tror jag inte heller på.
teamchameleont
12500 kostar te chip till bilen... du skall ha tre chip alt två om den är chippad, då då har två synkade sexor..

sen ett till moderdatorn..

specialproggar du ett chipp med exakt den infon du vill att bilen skall göra, så hej va det går mellan t***ar o lår...

jag har det i min...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
teamchameleont: Du upplever det säkert som "hej vad det går... osv", men jag kan slå vad om att har du inte gjort något mer än bytt chipen så är du inte ens i närheten av 370hk, i bästa fall strax över 300hk...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.