AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.853

BMW 325 e90 barnsjukdommar

Sida 4 av 8
Steffner:
Har bara kört med Michelin Maxi Ice North och Hakka2, var ingen större skillnad DSC mässigt sett.

Keep Your Distance!
Si
70
SiggeL
330i e90 -05
Steffner:

Friktionsdäck är nog ännu mjukare, hursomhelst så om vinterdäcken är nya så får du räkna med att köra dem upp till 100mil innan de satt sig. Finns en del inlägg på forumet om detta. Jag kör Gislaved NF3.

/S
Rataxes
Jag har haft min E90 320 i sju veckor och fick bärga bort den idag...
Frän stickande brandlukt började sprida sig i kupén, när jag stannat och gått ur rök det från bilen. När jag tittade under huven så kom den värsta brandlukten från den högra delen av motorn, dock gick det inte att se något pga alla plastkåpor. Bärgningskillen sade att det luktade som en elbrand. Hela bilen inkl bilklädsel, mina kläder och jag själv stank brandrök.
Jag måste dock säga att BMW Service agerade jäkligt snabbt och proffsigt med att skicka bärgare men det känns ändå som en jäkligt olustig upplevelse...

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Rataxes: Vilken grej! Undrar om någon med sexa i råkat ut för sånt?!
Det är val bara det som fattas på min! Sa till Bengam på M-Bilar första återbesöket att vi skulle ta en grej nästa gång det var dax för en garantireparation. Är uppe i 4st nu.
Clubsport:

Frågan man ställer sig:

Hur många barnsjukdommar brukar en ny bil(Bmw) ha när den släpps ut på marknaden?

Nu var du extrem tidigt med din om jag inte minns helt fel så du kanske är extrem fallet, men du borde ändå kunna ge en klar bild.

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport : "Det är val bara det som fattas på min! " Det låter som du är ganska så trött på din E90! ;-)
Andrè:
Han kanske känner på sig att han ska bytas ut i sommar!
Inte trött på själva bilen som går kanon, men less på alla småfel som poppar upp med jämna mellanrum.

Just det här senaste felet hade nog avhjälpts om dom laddat ner den senaste programvaran när dom bytte vridsensorn.

Keep Your Distance!
starre:
E36 316 -92 köptes tidigt efter släppet den hade fel på spoltorkararmen.
E46 320 -99 köpte jag rätt tidigt när den släpptes.
På den hade jag 2 fel, radiobrus och en aktion för sidoairbagsen som samtliga blev återkallade för.
E46 323ci -00 den köpte jag i augusti det året, 323ci kom väl på våren det året. Där hade jag bara ena Xenonlampan som glappade.

2 återkalllningar eller garantireparationer får man nog räkna med när man köper en ny modell. Min är tillverkad i februari och mig vetterligt var det i februari som dom började tillverkas. Bortsett från förseriebilarna till press.

Så 4st är 2 för mycket och det hinner säkert komma mera...

Keep Your Distance!
Glömde några, många att hålla reda på:
316i -95 Airbaglampan lös.
318ti -96 den var felfri!
318 -97 den bytte dom kombiinstrumentet på.

Så 1.5 av dom 7 fabriksnya jag köpt har varit felfria...
323ci räknas som halv då det bara hände en gång att Xenonlampan glappade.

Keep Your Distance!
Rataxes
Fick svar från BMW idag, det var generatorn som hade lämnat in, den höll i sju veckor - tysk kvalitet ?

BMW - när du älskar att kör... - ha bilen på verkstad.

Som jag sagt tidigare, jag förvånas över att även 06:or har problem!

Rataxes, brann det mycket, isåfall kanske dom borde ge dig en ny?

Keep Your Distance!
Rataxes
Clubsport, troligtvis så såg det rökigare ut än vad det var eftersom det var kallt ute (varmt + kallt = extra rökigt). Jag har talat med BMW Sverige och de har sagt att generatorn självklart skall bytas och att det troligtvis var fel på den redan vid leverans. Bilen skall "avjoniseras" eftersom det stinker bränt så att det inte går att vistas i bilen - det luktar verkligen fördjävligt. Ärligt talat så blir jag förvånad över att det verkar vara så många fel på BMW som ju vill vara ett "premiummärke" - ett märke med sådana ambitioner har inte plats för några måndagsexemplar. Vi köpte min frus Fordkombi ny för tre år sedan och den har aldrig varit trasig...
Jag har haft en del diskussioner med BMW eftersom jag skall / skulle köpa en Z4 privat (E90 är min tjänstebil) men jag är inte lika sugen nu efter mina äventyr i rökens tecken, det blir nog en Porsche Boxster S istället, den är inte lika snygg men jag vill ju ha en bil som funkar. Här argumenterar BMW säljaren med att jag haft "otur" - men jag tycker inte bilar i de här prisklasserna har råd med otursbilar.

Är inte helt säker men är det inte så att E90 skulle ha släppts först till sommaren 05 egentligen, och att dom skyndade på lanseringen, det skulle ju onekligen förklara alla barnsjukdomar.

Keep Your Distance!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport: Skulle det stämma så är det ju samma sak som det var med BMW E60!
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Apropå barnsjukdomar. Min förra 318 hämtade jag ut i Juli -98 så det var en av de första e46:orna. Den pendlade ut och in från verkstaden det första året med diverse barnsjukdomar, och blev väl aldrig riktigt kurant från vibrationer i framvagnen förrän efter 2,5 år. Min nuvarande som jag hämtade i januari -02 har i praktiken varit felfri ( knock on wood!) varför jag nog väntar något år till innan det blir dags för en e90. Visst är det charmigt med en ny modell, men utifrån mina nuvarande behov och preferenser så är det inte fullt lika chrarmigt att ha bilen stående på verkstad titt som tätt även om jag måste säga att BMW var oerhört tillmötesgående med min -98 hela tiden (mycket bra goodwill).
Andrè, försäljarna sa hela tiden innan den officiella infon gått ut att E90 skulle komma till sommaren eller sept -05.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Clubsport, ok då är det som det var med E60 som var tänkt att släppas i September 2003 men kom redan i april/maj 2003 pga den dalande E39 försäljningen! Detta innebar en hel del problem på de tidiga modellerna fram till 2004
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Tycker dock att BMW borde ha lärt sig av det misstaget vilket de säkert också ha gjort! De har inte råd att chansa lika kraftigt med nya E90 som är BMW-s guldkalv! En del barnsjukdomar får man dock nog ta i beräkning.
Rataxes
André: Angående barnsjukdomar så finns de ju tydligen. dock så vill jag inte ta med det i beräkningen ffa då säljarna looooovar att modellen är otroligt grundligt testad. BMW profilerar sig som ett premiummärke vilket legitimerar det högre pris som BMW tar ut jämfört med andra märken i samma segment. BMW är den biltillverkare som visar högst vinst av alla biltillverkare i världen, det tycker jag är helt OK, under förutsättning att tillverkaren erbjuder en bra produkt. Därvildlag är jag inte benägen att acceptera barnsjukdomar. Jag hoppas verkligen att BMW inte gör samma misstag som Mercedes som cashade in på varumärket bla med modellen E - klass som resulterade i kvalitetsproblem av bibliska proportioner.
Bilar som är underbara att köra men som aldrig fungerar trodde jag tillverkades i Italien och inte i Tyskland, jag tycker synd om Clubsport som verkligen verkar ha fått ett måndagsexemplar - återigen; Måndagsexemplar är något som inte "premiumtillverkare" har råd med på sikt. Om BMW vill fortsätta sälja NYA bilar vill säga.
BMW Sverige har dock gett ett seriöst intryck till skillnad från verkstadspersonalen hos min lokale BMW nasare, kombinationen dålig kvalitet och otrevlig verkstadspersonal kan vara förödande för fortsatt nybilsförsäljning ffa då BMW har en uttalad ambition att ta marknadsandelar inom tjänstebilssegmentet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.