AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.109

Laddning av batteri

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Ska ställa in bilen nu i vinter, och undrar hur ni gjort med batteriet, jag ska ha mitt i kopplat hela tiden för att jag har larmet på, räcker det med att ladda det nån gång ibalnd med en laddare från haraldnyborg, eller ska man skaffa en bättre underhållsladdare?
/Oskar
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Jag kör med C-tek underhållsladdare har haft det i 2 år nu ,funkar alldels utmärkt o värt med varenda krona! där har du ett bra tips MVH Micke
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
kan man inte ta en från harlsnyborg o sätta den på långtidsladdning nån gång ibland?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tror inte batteriet håller säskilt länge om bilen står larmad och utan laddare så tipset är precis som "svenne540" säger att du köper en ctek som står kopplad hela tiden...väl investerade 500-700kr för en kanon laddare...
harlsnyborg känner jag inte till?

Mvh Andreas

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
just nu kampanj på cetek laddare på Autoexperten, finns ingen bättre laddare,en svensk uppfining..samma kille som gjorde Optima batterierna..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
det var som fan, så på autoexperten ska dom finnas, får köra dit o kolla idag eller på måndag..
Ctek har utmärkta produkter, det finns dock även andra laddare som gör jobbet bra i synnerhet vad gäller underhållsladdning. Viktigast är att laddaren är spänningsstabiliserad, många säljer billiga s.k "elektroniska" laddare som inte håller måttet. Man kan göra en utmärkt långtidsladdare med hjälp av en laddare och en timer i vägguttaget som kopplar in laddaren nån timme per vecka eller så.
En bra detalj att känna till ang. Optima är att dessa batterier utvecklades i USA ( av Gates) långt innan Gylling (Sverige) förvärvade företaget. Sedan några år är det Johnson Control i US som äger företaget.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.