|
|
|
|---|---|
|
Efter trasig toppackning har kylvattnet delvis ersatts med olja :( Tänkte testa med holts kylarrengöring o se om de klarar av att rensa bort oljeresterna. Det bästa borde väl vara att tappa ut olje-vattnet via pluggen i blocket - frågan är bara var denna sitter. Någon som råkat stöta på den på en 525:a 89a ? | |
|
Hej det skall finnas en plugg längst ner på kylen till höger eller vänster annars kan du skruva loss den slangen till vänster tror jag - den som finns längst ner o sen spola rent men vatten. Lycka till MVH Blyfoten |
|
|
Har försökt tappa ur vattnet genom avtappningen på kylaren, men de gick inge vidare.. oljan hänger kvar i ledningarna. Hörde nånstans att de skulle finnas en avtappningen på blocket också som borde fungera bättre. Ingen som vet var den sitter? |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo men visst finns det en plugg i blocket. På min 535i -89 sitter det en skruv med 19 mm sexkant huvud under sjätte cylindern (längst in mot torpedväggen alltså) på avgassidan. Se de något dåliga bilden nedan, skruven är inringad i rött. Länk |
|
Tack för svaren! Men du har M30 motorn då va "bmw-slangen"? verkar inte vara riktigt likadant, för jag hittar en plugg som du säger med 19mm hylsa mellan 4e o 5e cylindern, men där kommer bara ren olja när ja lossar den. Kanske inte finns någon på M20 då? |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det stämmer, har en M30B35:a i min. Och du har gissar jag M20B25 (för M50 kom väl ett par år senare). Och det är rätt, det skiljer en del mellan dem, tänkte inte till 100% på det när jag svarade. Kolla annars med E30 ägarna för de borde väl ha samma motor (har ju själv en E30 325i stående men har inte hunnit skruva något på den alls hitintills). Men M20B25 ska ha en precis likadan plugg som M30B35. Följande reservdelsnummer användes när jag köpte denna plugg+bricka: Plugg : 07 11 9 919 228 Bricka : 07 11 9 963 200 Och ta en titt på följande sida Länk Nummer 7 och 8 är just plugg+bricka till din motor och de ser ut att vara placerade där du säger. Du ser dessutom att det är aluminiumbricka (A14X18-AL) till kylarvattenpluggen jämfört med tex oljepluggen som använder sig av kopparbricka (A12X17-CU). Bilder på reservdelarna Bricka : Länk Plugg : Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.