|
|
|
|---|---|
|
har som sagt någon höga lambdavärden(1.20) kan det vara lambdan som är trasig? någon som vet hur man mäter sig fram till det isåfall? har även sökt men inte hittat exakt hur man ska gå till väga. kan även tillägga att jag har nytt avgassytem från kattarna och bakåt, skulle det kunna vara att det är läckage framför lambdan och att den tror att den får för lite luft och därav ojämn tomgång? bilen är en 535 -91 tacksam för svar. | |
|
Det absolut vanligaste felet som medför ett felaktigt Lambdavärde är avgasläckage, har du precis bytt avgassystem kan det kanske vara så att någon skarv inte är riktigt tät? Läckaget kan sitta var som helst på avgassystemet, men mest troligt efter Lambdasonden, ett läckage framför sonden brukar medföra en hög Kolvätehalt. Lambdavärdet mäts inte på tomgång utan på 2500 varv, den ojämna tomgången och det felaktiga Lambdavärdet har alltså förmodligen olika förklaringar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Troligtvis får motorn mager blandning över hela registret, Och jag gissar därför på skadad lmm, tempgivare eller insugsläckage. mvh fredde |
|
|
3,5:an käkar gärna stift. Börja med att byta stift, fördelarlock, rotor samt kablar om detta inte varit gjort på länge. Ojämn tomgång är säkerligen något av dessa eller läckage i insuget. Hoppas det löser sig! |
|
|
kan även tillägga att alla andra avgasvärden var klockrena... ska palla upp bilen imorgon och kika hur främre delen av systemet ser ut, med tanke på att bakre var totalt sönder rostat så är det ju inte helt omöjligt att det kan finnas några till rost hål.. bilen går hur bra som helst annars, inga problem alls, så då borde väl inte lmm vara trasig eller?? har inte haft bilen så jätte länge och under tiden jag har haft den så har jag bara bytt stiften så det skulle ju vara ide att byta resten.. ska även mäta lambdan och se iaf den fungerar som den ska.. Tack för era svar. |
|
|
kollade främre delen och den var rostfri.. men en av flänsarna bakom kattarna var av helt av.. mätte även lambdan och den funkade, ska även kolla felminnet.. |
|
|
Hej hur gick det, löste sig problemet? Vad var felet? Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| Bump rekord? | |
|
testa spraya startgas vid insug och vid spridarna(tätningar) för att se om du har nåt luftläckage (läckage om tomgång höjs då du sprayar) Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.