|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Utan tveka, jag skulle slå till direkt! Men tyvärr har Borgs Bil käkat up mina pengar:-( | |
|
Lexus är nog den framtida motståndaren. De är förjäkla duktiga på och ta reda på konkurenternas styrkor och förvandla dom till sina egna. Farsan åker numera lexus och jag måste säga att kvaliten är förbluffande. Deutom så är det en jäkligt rolig bil. Har lika kul i den som polarns 325im e46. Motorn i lexus är det trista, törstig och slö. Men roligt chassi. Gubben ska beställa nya is250 så får se vad man tycker. Är premiär 1 dec så då får man se vad man tycker. |
|
Helga |
Är det inte så med alla sugmotorer att oberoende antal hkr så får man inte ett bra vridmoment om man inte höjer cylindervolymen. Exvis. 523 E39, 245 nm, 170 hkr, 525 E39, 245 nm, 192 hkr, 525 E60, 250 nm och 218 hkr. Och alla så har de 2.5 lit motorer. //Helga |
|
Det stämmer Helga. Man kan räkna ungefär 100Nm/liter Flåklypa |
|
| Vad ett "bra" vridmoment är kan man ju ha olika uppfattningar om, men antalet Nm står i ganska stark proportion till slagvolymen. Nästan alla sugmotorer ger 85-115 Nm per liter slagvolym. | |
Helga |
Tycker mej märka att 99% av sugmotorer ger mellan 85-100 nm per liter. //Helga |
|
Ger inte 130i, 315nm eller nåt sånt? Alltså iaf en som ger mer än 100nm/l Helga. Även så ska Audi RS4 ge 430nm på 4163kubikcm. Porsche 911 carrera S ger 400nm på 3,8 l. BMW M6 ger 520nm på 5 l. BMW M3 e46 ger 365nm på 3,2l. Maserati Gran sport ger 452nm på 4,2 l. Okej, att detta är lite mer extrema bilar jag tagit som exempel nu men de var bara för att de var de jag kom på först. De visar iaf att de finns en del som klarar mer än 100nm/liter. |
|
| Det är ofta högvarviga motorer som ger över 100 Nm per liter. Kring 115 Nm är t ex rätt vanligt hos 1000 cc sporthojar. | |
|
BMW 330i tar hem segern imot Lexus 350. Nästa tidning ger Bmw`n segern. Se länk. Länk Hmm det är nog ingen mening att följa tester på andra sidan Atlanten. Det viktigaste in för dem är att "sväva" rakt fram med så mycket bling bling som möjligt och så många mugghållare som möjligt på sidan, bakom och framför! " hoppas det inte svänger då åker chips och cola i knät" "Z4 love it" |
|
|
Kanske borde öppnas en egen tråd för detta men känns som det kan rymmas inom ämnet. Hur ser ni på Infiniti som en konkurrent till BMW. Nu säljs den visserligen inte i Sverige, inte i hela europa heller väl??, men jag vet att över i USA klassas även detta som en högprestandard bil. Mvh Erik |
|
|
Ja, inte är råder det någon tvekan om en bristande objektivitet... Att prata om en japansk konkurrent på ett BMW-Forum och att försöka ge bilen en rättvis dom är väl ändå dömt på förhand? Jag kör själv en BMW 320 Touring från 98 med mycket få passerade mil. Jag har valt bilen för att den gav ett sanslöst bra tillfälle att få en välutrustad och väl ihopskruvad bil med fina vägegenskaper till vettiga pengar. Om det var kvalitet in i minsta detalj jag sökte så skulle jag köpa en Lexus. Se bara på den första IS-modellen vilken trots att Lexus inte byggt en liknande modell tidigare, klarat sig helt utan ett enda typfel! Briljant var ordet. Hade jag å andra sidan valt en bil för körglädjen och den där "ogreppbara känslan" så hade jag kört Alfa Romeo. Jag är inte missnöjd med BMW:n, vilken trots minutiös skötsel just nu lider av en defekt topp-packning. Tvärt om. Mycket fin bil. Det jag vill påpeka är att NI på denna sida ska öppna ögonen. Det är väldans lätt att snöa in på ett visst märke så till den milda grad att sunt förnuft slutar råda. Och ja, fördomar är bra, då slipper NI fundera så mycket... Men vad missar ni då? Ja, ta chansen och prova! Jag är allätare vad gäller Automobiler, har provat svenskt, italienskt, engelskt, tyskt, japanskt.. you name it! /Pär |
|
|
Kan väl bara hålla med Anglofista, går man in på ett märkesforum så råder det kanske inte full obektivitet. Men jag tycker inte man ska göra det löjligt heller och blunda för fel/brister samt konkurrenters styrkor. BMW är ju en riktigt bra bil (annars skulle jag inte hänga här :)) och har chans att slå vilken bilmodell som helst vid en direkt jämförelse, därför behöver vi inte blunda för fakta här. Men ingen är herren-på-täppan för evigt... Så tycker nu verkligen nya lexus är ful? Länk Länk Länk Tycker de för en gång skull fått till en ganska lyckad design. De har inte kopierat någon mercedesmodell utan gått sin egen väg. Dessutom, med toyota/lexus (ryktas ju om att lexus ska gå in som eget märke) satsning på F1 så kanske de börjat satsa på körglädje på allvar nu. Sen får de kanske jobba på utseendet vad gäller växellådor (80-tal...)... |
|
| Utvändigt tycker jag Lexus IS350 är ungefär likvärdig med E90. Ingen av dem får mig att göra vågen, men de är inte heller störande fula. Nu har jag bara sett Lexusen på bild, så jämförelsen haltar lite. Invändigt tycker jag E90 är snyggare, men skillnaden är inte stor. Det kommer mer an på vilka val man gjort då bilens utrustning specificeras. Exempelvis skulle jag lätt föredra en ljus Lexus-interiör framför en mörk E90-interiör. Helst vill jag nog ändå har en ljus E90-interiör. | |
|
Ser mycket bra ut utvändigt men jag gillar inte instrmenteringen. "Z4 love it" |
|
|
Synnerligen oseriös test.. Vilket enastående tjat om "cupholders"!! VEM sitter och dricker läsk i en ny bil i den här digniteten? " First Place: 2006 Lexus IS 350 The 2006 BMW 330i is the second place car in a two-car race because, well, BMW engineers still haven’t figured out how to design a decent cupholder. Seriously. Yes, you can build the world’s ultimate driving machine, even improve on it, but in this country people like to drink and drive – lattes and water and such – and they also like having interiors designed for busy lives as well as twisty corners." |
|
|
Amerikaner är lite speciella när det gäller bilar, just nu är nya Volvo S40/V50 "omöjlig" att sälja over there för att den saknar fabriksmonterad koppling till iPod ... samt att de förstås klagar på mugghållaren, det ryms inte 2-liters muggar i dem. |
|
|
Var och en får värdera vilka egenskaper man vill i en bil. Själv delar jag inte uppfattningen att mugghållare är av godo. En annan invändning man kan rikta mot testet finns i följande citat: "Awash in a sea of black, both of the leather and plastic varieties, our test car’s interior was what one editor called “austere.” Indeed, aside from the driving aspect there really is nothing terribly uplifting about solid black surroundings. True as that is, the dark color was only one reason why our BMW 330i felt a touch impersonal. Many drivers desire generous use of such bits of trim, but in the absence of soft shapes, warm colors, or even a bit of offsetting wood, the result is a cabin that feels cold – especially with its real aluminum trim on the dashboard." "There is, however, a preponderance of dark colors and chrome throughout, with not much flair or style tossed in. " Jag själv avskyr stora mängder svart i inredningen. Det skulle aldrig falla mig in att köpa en dyr bil med en sådan interiör, så jag delar helt redaktörernas syn på detta. MEN, det är ju helt en fråga om vilka val man kryssar för i tillbehörslistan. Det är inga problem att slippa det mesta av den svarta färgen, utan att behöva betala extra. Ädelträ kostar inte mycket extra att få om man vill ha det. Att på detta sätt föra fram kritik mot ett val av interiör, utan att tydligt klargöra att det gäller det testade exemplaret och inte alls är någon nödvändighet för den som funderar över de två testade modellerna. |
|
| Är tyskarna kända för karisma och karaktär? Trodde det var italienare... | |
|
Nya lexus går bara på lyx tyvärr, med mindre motorljud och framhjulsdrift den gamla is200 har mkt bra väghållning snabb styrning och bakhjulsdrift och fruktansvärt gött motor ljud uppe i varv :) |
|
hallgren |
sy-ty, nya IS är precis lika bakhjulsdriven som den gamla! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.