AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.915

Ny X3 2.0D eller 2.5i ?

Hej
Jag skall köpa en Ny X3 med fölande utrustning Advantage + Dynamic. Drag , Instegslister , Aluminium paneler.
Men jag är osäker på om det blir en diesel eller bensinare. Köper jag den med bensin väljer jag automatlåda. Är det någon som har synpunkter på vad man skall välja ? Hur mycket drar en 2.5.
Jag har tidigare haft en X5 3.0 -0.3 den sörplade rejält over angiven spec.
Efter en del provkörningar så skulle jag valt bensin med automat. Om det gick att få dieselvarianten med automat skulle valet vara svårare, men jag gillade inte alls 2.0d med manuell låda. Räkna med förbrukning en hel del över spec på alla X modellerna om du inte kör enbart landsväg långkörning.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag valde diesel alla gånger. Åkte 540iA t före det. Efter 2500mil med diesel blir jag bara nöjdare och nöjdare. Se till att få businessversionen, gå in under BMW.se och sen klicka tjänstebil och business. De har specialare med en massa paket till lågpris nu såg jag annonserat.
HAde en 2.5 auto som lånebil över helgen. 1.3 i snitt med min körning. 50% stad 50% landsväg. Ganska aktiv körning. dieseln drar minst en halvliter mindre och det blir pengar speciellt när amn kör tjänstebil. Samt att dieselvridet är mkt bättre.
Mvh
Asken
Du kan läsa lite i min dagbok under uppdaterat om min 2.0d
Provkör båda varianterna, men jag skulle ta 3.0i , jämför med vikten på x3 och x5 det är inte så stor skillnad gäller att ha lagom storlek på motorn. För liten då får man pina motorn för att orka och då drar den lika mycket som en större motor som inte behöver anstränga sig.

arito, Spec på X5 4.4i -01 stämmer väldigt bra med verkligheten.
X5 3.0i drar i princip lika mycket som 4.4i vilket många inte tror;)
Os
66
Osk@r
Bmw x3 3,od
Ta diesel, vår 3.0d ligger dock över vad Bmw angivit...
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
2,5i är mycket mer harmonisk motor i den bilen än 3,0i ifall du absolut måste ha bensin. Självklart skall du ha automat, passar ju biltypen så enormt mkt bättre än manuell...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Griseknoen*
Vad menar du med att 2.5i är mkt mer harmonisk än 3.0i?
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Motorn passar bättre till chassit. 3,0i känns rå och bullrar rejält jämfört med 2,5i tycker jag iaf.
G-
12
G-man
X3 2,5 -05
Har en X3 2,5i -05. Den drar runt 1,25l/milen, men då kör jag mycket i stadstrafik och har bara 1,5 mil till jobbet. Sist jag körde långt på landsväg drog den runt 0,8. Tycker motorn är kanon, både räcker till och blir över. Innan jag köpte den provkörde jag en 2,5i med automat, tyckte inte om automatlådan överhuvudtaget. Men det är väl som sagt upp till var och en.
Tack för alla synpunkter det blev en 2,5iA med M-Sportpack och 19". Svart med antrasit inredning. Flickvännen som kommer att använda bilen mest ville inte vara utan Automat. Diesel med automat hadde varit toppen men jag kollade med BMW och det är ej planerat i år.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Helt rätt val Hakj!
Ar det någon som har sett en bild på en svart X3 med det nya M-Sport packetet. En bild eller länk skulle vara kul
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Sportpaket går bort för mig. Har nyss beställt standardfjädrar i utbyte mot de fabriksmonterade sportfjädrarna. På tok för hårda för en SUV...
es
49
esmir
Z4 2,5si 06
635d 3,0d 09
3,0d finns vist med automat !!!!
Motorn axar snabbare än 2,5i som kan uplevas klen i höga växlar
jag skulle välja 3,0d (se till att du får partikel filter)
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Leif,
Har du bytt fjädrar än är lite nyfiken om det hjälper då jag har en beg. x3 på g men tyvärr med m-sportpaket säljaren pratade om att även stötdämparna var kraftigare på m.
Jag har kört 50mil och tycker inte den är hårdare än vad min X5 var utan sportpaket nu kör jag på 17" dubbfria . Det kan bli för hårt när jag sätter
på 19" sommarhjulen .

PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Har haft en X3 2,0d till låns över helgen och blev inte imponerad av fjädringskomforten fast bilen hade standardfjädrar så tycker jag den "skuttade" för mycket för min smak blir nog en X5 3,0d i stället nu, annars kändes bilen bra, väl ihopbyggd lagom stor ( kunde vara lite bredare i bagaget så golfklubborna fått plats på tvären) men känns bra att fått några mil med X3 så man vet vad den går för.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
PEH61:
Nu har jag äntligen bytt bort de fabriksmonterade sportfjädrarna till standard och jag är supernöjd med resultatet. Nu kan man skjutsa folk i baksätet igen utan att behöva ursäkta den dåliga komforten. Jag vill på detta sätt varna andra som är på gång att beställa ny X3. Det kan vara frestande att kryssa i hårdare chassi för 900 kr men för mig blev det ett dyrt kalas i slutänden då BMW ville ha 5900 kr för att byta tillbaka. Jag tycker att det är ok med hårt chassi i en sportbil men åker man "kamel" skall det vara komfortabelt ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.