AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.300

Min 316 läcker glykol mellan motor och växellåda...

Tjejjen var ute och körde idag när det plötsligt small till från motorn och ett stort vitt moln kom fram.. hon stängde av bilen och ringde...

När bilen var på verkstan, och efter att vi fyllt i glykol igen (det var helt slut), så visade det sig att det pressas ut glykol mellan motor och växellåda. Om man tittar in genom ett inspektionshål i höjd med kopplingen så ser man att det droppar glykol där... och det är inga små mängder heller. Låter man bilen stå i en minut så har man en halvliter.

hjääälp, tips?

Kylaren byttes för 2-3 månader sedan (hade gått sönder), bilen funkar bra i övrigt, det blir inte imma på rutorna och det luktar inte glykol i kupén.
jag kan tillägga att det är en 316 coupé -97
Det kan ju vara en av slangarna som går till värmepaketet som har brustit.
nej, det är det sannolikt inte.. eftersom man lätt ser dom när man tittar upp i motorrummet, och att dessa är torra. Finns det någon frostplugg som kan ha trillat av?
parolof
enligt den här bilden Länk finns det 4 frostpluggar, det ser ut som det ska sitta tre på sidan, den fjärde ska nog sitta på baksidan, hoppas jag har fel. Drygt om det stämmer.........
det skvalar rätt duktigt, och det kan knappast vara något annat.
1) Motorn går bra = ingen topplockspackning, iallafall inte om det rinner på så bra
2) Blocket lär ju inte ha spruckit...
3) Kul jobb :-(

tur att man har en fet verkstad med anställda.. haha :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.