AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.618

trög växellåda , eller ovana ?

sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Har bara haft M3an ett par dagar, så kan vara ren ovana att köra 6 växlat.

Men uppfattar hur som helst att den "blockar" lite väll mycket på 1an och 2an vid nedväxling eller låg hastiget.

Dvs lite "trögt" att få in 2an när bilen går mer än 20km/h.

Faktiskt inga problem att gå från 1an direkt till 3an , och det kanske är mer korrekt växlande på 6växlars lådan.
Men jag jämför ju med lådan som satt i 323'an där 2an alltid gick in utan problem.

Står jag still går 1an och 2an dock in hur mjukt som helst.

Ska man också känna skillnaden på "trögheten" beroende på hur kallt det är ute ? Dvs gör det skillnad på en kallstartad bil i -5 jmfrt med när man varit ute och kört i någon timme.

Läste i en tidigare tråd att M5 lådan är "trögare" än tex resten av E39 series lådor. Uppfattas något likande vid M3 jmfrt med resterande E46or ?

mvh

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Ja det är normalt, M3/M5 är lite mer trögväxlade generellt pga bla kortare växellägen. Det är också helt naturligt att det går trögare att växla då lådan är kall.
Den 6-växlade Getrag lådan i E46 M3 är känd för att vara lite trög när den är kall och speciellt ifrån 1:an till 2:an. Byt växellåds oljan till nya MTF-LT2 (tillverkad av Castrol men säljs enbart av BMW) som är bättre när bilen är kall.

/RS2
M3artin
Kan trösta dig med att min är likadan. är väl grövre och tyngre grejer helt enkelt. 996:an är likadan och den bör väl också vara av lite krövre kaliber.

Ta´t lungt till grejerna är varma.

M3artin
Dvs lite "trögt" att få in 2an när bilen går mer än 20km/h.

Faktiskt inga problem att gå från 1an direkt till 3an.

Vad kan det beror på när det gäller en BMW 320i 1995 som har gått 22578.3mil?
M3 E36 är precis likadan så allt är i sin ordning..

/// mstrutsen
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
I min M3 E36 tycker jag att 2an till 3an på min känns trög, är som att det huggstillbaka på nåt sätt, när man kör i cirka 40km/h ibland märks det inte av alls..
Normalt eller nåt fel?
/Oskar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.