|
|
|
|---|---|
Alter Schwede |
Hej, Undrar om någon vet på rak arm vad det är för diameter på stången som växelspaksknoppen skruvas fast på? Gärna info om: E28, E30, E32, E34, E36 (bara manuell) Mvh |
parolof |
på e36 är det ingen gänga, bara ett spår på toppen av "stången", diametern vet jag tyvärr inte, ca 20mm är en gissning. Sitter på kontoret så jag kan inte mäta......... |
Alter Schwede |
Tackar för svar. Anledningen till frågan är att jag vill köpa en belyst knopp som jag tycker är väldigt fin. Finns på: ict-schaltknauf.de Eftersom det inte fanns till MB, och för att jag har 1:an nedåt på min vxl-låda så kom jag på att det fanns vissa BMW:s med samma växelschema. Tänkte att man kanske kan beställa en som är avsedd till BMW och därefter kanske modifiera lite själv. Det fanns även knoppar "universal" för "stång" med 12 och 14mm diam. På min vxlspak är stången 8 eller 9mm om jag inte minns fel. Skulle man kunna beställa en knopp med 12mm anslutning och gänga om den på något sätt ? Mvh |
Alter Schwede |
Någon som vet något om E 28 spaken? |
|
Alter Schwede: E28 stången är ju inte gängad! Det är presspassning som gäller, ev. med en skruv under växelschemat(om det är den äldre stången ). Detsamma gäller E32/E34/E24/ Alla har samma diameter! Det är en stång, helt plan, men med ett uttag i toppen som ser ut som ett U, men med raka vinklar..., så om Du "skruvar" på knoppen, med kraft, så pajjar Du plasten i knoppen, som skall passa i "U-et".... Äsch, Du förstår säkert vad jag menar...En belyst M5 knopp, tex, passar från E34 USW.... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
Alter Schwede |
Jaha ok då förstår jag. Min tanke var att köpa en knopp från ovannämnda adress. Då de inte tillverkar något till MB hade jag tänkt välja en BMW knopp med växelschema där 1:an ligger nedåt, som det även gör på min. Då är väl knoppen som säljs till E28, E34 mfl inte häller gängad inuti alltså...och skall bara dras ut. Då glömmer vi saken om gänga. Ifall jag ändå kunde få reda på stångens diameter så kan jag jämföra med min och försöka klura ut ifall det kan passa med mindre modif. Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.