|
|
|
|---|---|
|
Jag vill förnya mitt bilägande, har följt debatten på " Vilka Audi matchar vilka BMW?? ". Är det rätt att sikta in sig på en 540i om man vill utvecklas från en saab-turbo med bara 250hk??? | |
|
satsa på en fin 540 manuell, dom e gryym har ja hört...de har ja själv snöat in på =)) MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Är det inte typ 180 i den saaben original? 540 har 286 hk, m5 (nya) utvecklas du duktigt i, 400hk. |
|
|
Stente: Men va kostar inte en ny M5:a då...=) motför en 540 93 eller 94 MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
jovisst e orginalet en llt 170hk men med några timmer under huven, lite chippning, ny ej fast regulator 0,75 till 1,25 tryck, samt ett 2,5 tumms ferrita så drar det iväg upp till 240-50 hk, 360 nm super på landsvägsstyrningar med fullt lass ellr båten på släp. skulle nog vilja ha något mer sportigt, mer av en glidarbil, alltså en med lite av varje......... |
|
| Ja när du får höra vrålet i en BMW 8:a så blir du salig, men även en ned växling och fulla spjäll med en M5:a får håret att resa sig på kroppen.. Om jag ska kommentera din saab så är det så att jag tycker faktiskt att det är mer klös i en chippad 9000 2,3 fullturbo än tex 9-5 Aeron. | |
| _Mr-speed_: förvisso, men det var ju inga pengar med i hans frågeställning. En schysst beg E39 M5 kan du få för ca 400' och en schysst 540 för drygt 200'. Det kostar att utvecklas :-) | |
|
håller med dig joocke, jag åkte med en leasing saab9-5 kombi som skulle ha samma prestanda, inte i närheten så rå/vass. Ser fram mot SALIGHETEN, måste kurera ryggen snabbt så jag kan komma iväg och provköra,... nån från katrineholmstrakten-sörmland som kan tänka sig att bjuda på en åktur i en 540? ;-) |
|
|
Stente: klart att ja vet va dom kostar men frågan är om de e värst pengarna...njee tror inte de. satsar hellre på den snyggaste karossen såklart e34:n MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Att e34 ska vara den snyggaste karossen kan man nog diskutera :) Klart att m5 e39 är en härlig bil och dom kryper ner under 400k nu. Vore kul att satsa på en sådan. Men 540 är inte fel heller. Det ända är väl att e34 karossen och tekniken börjar kännas gammal nu. Kommer ju snart en ny 5 serie och då kommer e34 kännas stenålders. |
|
|
Skall jag alltså lägga 40 tusen på att uppgradera min saab 9000cse-95, 2,3turbo//250hk//14300 mil eller skall jag skaffa mig en bättre grundstomme BMW 540 // // audi 2,2 T eller 4,2 // att bygga vidar på mitt brutala intresse? jag nämde nog inte min ekonomiska situation förrut, totalt blir det väl en sisådär 110-1120´att spela med. Tacksam för både lite intellifgennta och några dåraktiga kommentare :-) |
|
|
BMW vs SAAB vs Audi.... Vad använder du din bil till? Dra båt skriver du bl a. Då har du råstyrka så det räcker och blir över i en 540 samtidigt som det är bra med klös i den när man ska busa. Audi? Vilken modell? 2.2T/4.2 antar jag betyder den gamla S4. Det är ju även det en gammal bil vid det här laget. Jag tycker du bör satsa på en E39 540 eller Audi med 2.7T-motor men den är väl fortfarande för dyr som begbil. Jag åker själv både SAAB (olika modeller, bla annat exakt som din) och BMW. Komfortmässigt är det olika divisioner!!! En 9000 CSE har en konstruktion från -85 med stel bakaxel mm. Bullrigt när man åker landsväg och dörrar som inte håller tätt när man passerar 200 km/h på autobahn. Att då lägga ut ytterligare pengar på den bilen (som du nämnde som alternativ på STCS) tycker jag verkar väldigt onödigt om du inte känner ngt särskilt för just den bilen! Nä, köp en 540 E39 så får du allt på samma gång. Körglädje, råstyrka och "sportighet"samtidigt som den duger att glida med. Du blir inte besviken. Annars skulle jag nog valt en 9-5 Aero före en Audi... |
|
|
Håller såklart till fullo med Matte :-) Fast har du 1120' att spela med så är det ju bara en fabriksny M5 som gäller. Maxutrustad har du ju ändå 250' över :-) Skämt åsido, jag håller med acey, E34:an känns gammal jämfört med E39:an även om jag ibland tycker att E34:an faktiskt hade bättre materialval interiört än E39:an (mer gnisselfri). Men rent motortekniskt ligger nog E39:an bra mycket före, nackdelen med detta kan ju vara att du behöver vara dataingenjör i stället för bilmek om du vill mecka själv. Fast det är nog likadant med alla bilar från typ -96 och framåt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.