AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.627

Idag kraschade jag min bil

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Idag körde jag av vägen och fick rejäla plåtskador fram. Med mig gick det bra, bara 30 km/h så ingen kudde löste ut. Vänster hjulhus trycktes in och huven vek upp sig en bit. Kofångaren trycktes in och vänster strålkastarpar gick sönder. Vänster skärm bucklig. Bilen går att köra så motor, bromsar och hjulupphängningar har inte tagit någon skada.

Jag var och snackade med en plåtverkstad, mindre och tror jag lite billigare sådan och han tyckte inte att det var någon idé att laga. Han trodde att det kostade mer än bilens värde. Det är en 520 -94 med 27000 mil standardutrustad. Värd kanske 20 000 i okrockat skick? Vad är den värd nu? Gör man inte något åt det hela lär det vara ett reservdelsobjekt. Jag kan knappast köra omkring med den som den nu ser ut, för jäklig, även om den maskinellt funkar.

Killen på verkstaden pratade om att bilen behöver rätas och det är säkert sant om man vill göra det riktigt men jag är bara ute efter att få bilen i ett skick så att jag kan köra till jobbet. Tror ni det är någon idé att lägga ner jobb och pengar på att försöka fixa bilen halvdant eller ska man glömma den?

Går det att få den i lagligt skick? Hela lampor etc. Är den bara laglig, med kosmetiska brister, är det bara du själv som sätter gränsen, vill jag köra med den, eller inte.

Mvh Stephan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag instämmer helt! Det är inte värt att lämna bilen på verkstan om det ska kosta mer än nödvändigt. Kolla om den drar snett, gör den inte det så fixa lampor osv. plåt kan du behandla med hammaren :) Det skulle jag gör iaf!

MVH Blyfoten

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
det kryllar ju av e34:or så att få tag i plåtdelar lär ju inte kosta många kronor.
lägg ner ett par tusen på det och sen har du väl förhoppningsvis en bil i någorlunda samma skick som innan krocken. såvida den inte är sned då förstås men det märks ju när man kör med den.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Skönt att höra några optimistiska själar tala.

Mekken jag pratade sa att den behövde rätas men jag har kört bilen 4 mil och jag märkte inte att den drog snett. Lika skön att köra som vanligt men ser inte vacker ut i fronten.

Lampor och liknande går nog att få dit men eventuellt är fästena till strålkastarna skadade på ena sidan. Då kan det kanske vara svårt att få rätt inställning på ljusen. Men det som oroar mig mest är att gångjärnet till huven på vänster sidan har flyttat sig en aning så en ny huv kanske inte bara är att lyfta dit. Ska det vara någon mening med den ska den ju gå att stänga ordentligt. En sådan sak är väl rätt special att fixa antar jag?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
nästan alla delar i fronten går ju att enkelt plocka bort och byta ut, alltså inget som är svetsat eller så. så går det inte att knacka gångjärnet till rätt plats så är det inga större problem att byta hela plåten som det sitter på, bara lite tålamod...
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
var det bilen han sa behövde riktning heller just huv och skärm m.m som blivit buckligt?
låter ju konstigt av han att säga att bilen blivit sned om det inte syns tydligt någonstans eller om han mätt upp den....

köp delar från skrotade,kryllar ju av dom och du hittar säkert med rätt färg om du inte har nån ovanlig...

Mvh Andreas

Ulke
Håller med Jonaz_6 helt och hållet...

Skärm, huv och kofångare+lysen hittar du på en bildemontering för kanske 3000kr + någon som lackar alternativt att du får tag på samma färg på grejorna....

Om den för övrigt känns OK, tveka inte att fixa den....

mvh Ulke
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag håller på att kolla upp vilka delar som passar min bil. Det är så att min bil från -94 har den breda fronten. Nu undrar jag om en huv till en bil med smal front passar på min. Urvalet av huvar till -93 och äldre är ju ganska stort så det skulle vara betydligt lättare att hitta ett bra ex med tillgång till hela modellproduktionen.

Är skärmarna olika beroende på smal resp. bred front?

Anders
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det som skiljer på den breda och smala huven är bara gälarna och grillplåten.. Allt runt omkring som avstånd mellan skärmar osv är samma..

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det går bra att montera en smal huv på en bil som tidigare haft bred.
Följande behöver byteas:
Huv
Gälar(chromade ringarna) 2st
Grillplåt (den som gälarna sitter i)1st
Gälgaller 1st
Lyktgrillgaller(ramen som sitter kring lysen 2st)

Är säkert inga problem att plocka ihop detta på skroten.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Ok. Många av delarna i fronten är förstörda så de måste ändå bytas. En Stockholmsskrot skulle ha 2000 för en huv av nya modellen och en i Blekinge (där jag har möjlighet att handla) skulle ha 800... Värt att tänka på när det gäller en ganska gammal bil.

Du menar alltså att fästena till gångjärnen ser likadana ut vad gäller bulthålen och att gångjärnen sitter på samma ställe på det båda huvarna?

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.