AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.446

Frågor och svar om E46..

wu
21
wupa
328Ci -99
Har en E46 328i -99 med enbart tysk instruktionsbok till så jag tänkte be om svar på lite grundläggande frågor här.

1. Hur ställer jag om klockan?

2. Vad gör knappen med snöflingan på? Märker ingen skillnad på nånting när jag stänger av/sätter på den.

3. Vad ska jag ha för lufttryck i mina däck? (18" 235/35, 265/30)

4. Varför åker strålkastarna ner och upp varje gång man startar bilen? Har hört att det ska vara för att automatiskt kompensera för ev. baktung bil men då borde den ju bara ställa in sig rätt med en gång och inte göra fullt utslag först neråt sen uppåt innan den lägger sig där den ska vara, eller?
Min gissning är för att motionera strålkastarmotorn, kan det stämma?

5. Har installerat motor- och kupévärmare men var är lämpligast att skruva fast kupévärmaren?

Kommer säkert på fler småfrågor att ställa i den här tråden, det är ju även fritt fram för andra att ställa sina "småfrågor" här så får man allt samlat.
Tyvärr kan jag bara svara på en fråga och det är nummer 2. Om det inte kommer rejält med kall luft när du trycker på snöflingan så har du troligtvis en tom ac. Det kan vara billigt att fixa till men räkna med 10kkr för att åtgärda detta. Det kan även vara svårt att känna av så här års om ac:n funkar eller inte.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

1. Dra ut den högra pinnen i instrument huset o vrid åt vänster/höger
2. Sätt på knappen med sf, ställ ner tempen till 16 grader och ställ vrid reglaget ovanför i panelen på 3 blå prickar, då ska det komma kall kylskåp luft. Om det är tumt, kan det fyllas på en 500 (svart).
3. 2.7 fram och 3.0 bak.
4. Det är bara så, onödigt o tänka på.
5. Får be nån annan o svara på`t.

Lycka till!!!!!!

Enbart stilrent!!!!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
wupa//

Som mocka säger beträffande fråga 1. Men glöm inte att när du vrider den åt vänster eller höger så håller du kvar i några sekunder innan den börjar räkna timmarna.

I övrigt så har jag en svensk-instrunktionsbok till min 323. Det är i stortsett samma. Så om det är något du inte förstår på tyska bara och fråga. Du kan även beställa en på svenska från BMW, jag tror jag fick betala ca 250:- för min.

------
Länk
wu
21
wupa
328Ci -99
Jag lyckas inte ställa om klockan!
Ni menar den högra av dom två pinnarna/spakarna som sitter inne vid varvtalsräknaren och hastighetsmätaren?
När jag trycker in den högra av dom så ställer jag klockan mellan vanligt läge och AM/FM men när jag drar ut den så händer ingenting.
Jag tycker inte ens att jag känner att den dras ut i nåt speciellt läge heller, jag drog så hårt så jag fick spaken i handen t.o.m (som tur var så var det bara att trycka tillbaka den).
Vad gör jag för fel?
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Ställ nyckeln i läge 1 och vrid pinnen längst till HÖGER.

Vrid den till höger eller vänster så backar eller kör du fram klockan!!

Har du ingen instruktionsbok??
När du klickat dig fram till "klockläget" i färddatorn, så kan du VRIDA på högra spaken åt vänster eller höger. När du håller den i ena eller andra läget så drar timmarna snabbt iväg.

/ Mvh Joakim

Länk
Förtydligande: spaken är alltså "fjädrande", du måste hålla den vriden åt höger el vänster annars "fjädrar" den tillbaka...

/ Mvh Joakim

Länk
Ma
83
Mahler_72
BMW 318i Sedan -00
Precis!!!

Och hör sen!! :)

Lycka till Wupa!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.