AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.198

750 köp

me
21
melmac
540 ia -01
Funderar på ett 750 köp, en -01. Många säger att man skall undvika 12 or pga många problem. Vad är det för problem man kan räkna med
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag tror att det där mest är snack. Det finns mycket skrivet i ämnet här på forumet, jag gick igenom det mesta för några månader sedan när jag stod i valet mellan 740 och 750. Nu blev det 740 till sist för min del, men det hade lika gärna kunnat bli en tolva om rätt exemplar dykt upp.

Sedan bör du naturligtvis ha en stadig slant reserverad för oförutsedda verkstadsfakturor, men det gäller oavsett om du väljer 740, 750 eller någon annan bil av liknande typ.
Visa användare
28
OVÄSEN
750iA E38-1995
hej killen.
att köpa en bil kan vara rena mardrömmen eller det roligaste man gjort.
jag har haft många bilar i mina dagar och en del har varit mardrömmar. men om man bara sköter om dom något så när dvs, bytter olja o filter ibland, så går dom länge.
men när du köper en bil så bytt olja o filter det första du gör, om inte du vet att det är gjort nys.
jag köpte en sån där 750 ia, 1995. som är inporterad av någon från tyskalandet. ingen servicebok som var ifyld där inte. men jag bytte olja o filter
och fick återstält mätaren hos en kille som grejar med BMW i Vara.
bilen går så fint rena lyxåket för 130000kr kan man ha det bättre????
men det är klart att bilen kan gå sönder visst. men det kan alla bilar till och med en ny volvo. jag tror på bilar som har ett par år på nacken. och vafan vad kan det värsta vara som händer????
köp bilen
tack för ordet.

OVÄSEN
Scheckheft
Hej
"Vad är det för problem man kan räkna med" - ja, det undrar jag också. Tyvärr finns det alldeles för många skrönor om 750 modellen och M73 motorn. Läs begagnatguiden här till vänster. Mycket information finns där.
Att äga en E38 är ingen billig affär men mycket bil för pengarna får man :).
Och förresten: V12:an är en bra motor vid rätt skötsel och underhåll.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
En välskött 750 skall inte vålla några problem. En underbar bil. Har haft flera stycken både 740 och 750, och kan bara rekommendera 750. Den har en mycket skönare gång, drar inte mer bensin och har oftast en rikligare utrustning. Samtidigt är det ju knappt någon skillnad i pris som begagnad. När det gäller service, så är det marginella skillnader i kostnad. (4 stift och en liter olja mer) Skatt och försäkring är i stort samma. Försäkring kan skilja mycket mellan bolagen dock. Min senaste 750 kostade 10100:- /år helförsäkring. (1000 mil/år Kungsholmen) Resonemanget gäller E38. När det gäller E32, skulle jag inte välja v12. Haft sådana förr och det är de som är orsaken till ryktena om problem. Kan bara konstatera att 750 E38 är nog den mest prisvärda "lyxbilen" på marknaden idag. Satsa på en välvårdad bil av årsmodell -99 eller nyare. Körde min senaste 500 mil på semester i somras. Den drog 1,14 i snitt. Det tycker jag inte är något att klaga på !

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Träffade en kille för någon vecka sedan som ägt 3 stycken 750, varav iaf en han köpt ny (!) Han hade kört 60 000 mil med en av dem utan problem, bara slit och service.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Ställer också in mig i "skaran" som tycker att en välskött BMW 750 E38 är i särklass de mest prisvärda "lyxbil" du kan köpa idag. Har haft min i två år... helt utan problem.

Nog mest en skröna att de skulla vara en problem bil, men köp en välskött.

Mvh Jocke W

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.