AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
932

Hur kontrollera AC-funktion vid 0 grader

Hur kollar man om ACn fungerar på en BMW 525 som jag ska titta på om det är typ nollgradigt ute?

Slår ACn igång iallafall eller måste jag vänta till våren innan man vet om den fungerar?

/mr B
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Vilken årsmodell på 525?
På min E39 är det iaf bara att trycka in snöflingan och sänka tempen till 16 grader så kommer det kyla.

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Ställ bilen i en GDS hall någon timme så att systemet blir uppvärmt och kör sedan igång och kolla om du kan kan få AC-kompressorn att aktiveras.

Alternativt hitta ett varmgarage.
Tack för tipsen A_Persson och Kolvsallad!

Bilen är en 525i Touring -95

Har svårt att tänka mig att ACn börjar jobba när man väljer 16 grader i kupen och det är 0-gradigt ute.

Får se om jag kan få tillgång till ett varmgarage. Hade hoppats det gick att göra en "flygande" besiktning på plats. Känns lite off att be säljaren om att få köra hem bilen till varmgaraget och låta den stå nån timme. Även om det är självklart att man ska få kolla bilen innan man köper den då känns det inte helt smidigt...

Har nån lämnat in bilen för en AC kontroll på firma? Vad kostar det isåfall?

/mr B
Kompressorn skall inaktiveras vid temperaturer under 3+ grader, dock kan den fungera ändå om motorn är genomvarm. Varmgarage är ett bra tips för att kolla funktionen.

När det gäller pris för provtryckning och funktion av AC minns jag att BMW körde en "drive" på detta i somras då de gjorde denna koll för ca 800kr (ord. pris över 1000kr). Gissar på att man landar på denna summa hos en oberoende auktoriserad kylfirma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.