AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
944

Växelspakens "friläge" under 5:an?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
När växellådan är kall och man går från 5:an till "nollan" så ska ju 3:an ligga rakt upp så att säga. Nu hamnar jag i 5:an igen om jag snabbt växlar ned. Ska jag få i trean måste jag föra spaken något åt vänster och sikta väl...

Det är precis som om något kärvar lite.Kör man utan växel några sekunder släpper det och spaken hamnar "rätt" igen.
5:an och backen är något tyngre att få i än vad jag betraktar som normalt.

Sitter felet i lådan eller i länkaget? Vad är det för kostnad för att åtgärda det? Växellådan är i övrigt helt kanon, inga skrap eller så.
Kanske ny olja kan göra nytta? Vilken?

Bilen är en 328i E46.
wu
21
wupa
328Ci -99
Jag har exakt samma "problem".
Har funderat på om det eventuellt är nån snillrik idé för att förhindra att man ska råka lägga i 3:an eller framför allt 1:an när man kommit upp i hastigehet men har kall motor.

Bara en tanke men även jag är intresserad av svar på detta.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Mjä, jag tror snarare att det rör sig om en dålig fjäder, i lådan eller länkaget, var de nu sitter.

Men det är konstigt, jag är nöjd med min bil, men den har en rad småfel som uppdagats efterhand. Centrallåset tjurar ibland, det läcker in vatten om jag tvättar (via dörren), samt ett litet irriterande drivlinespel finns. Söker man på detta hittar man långa trådar om 328 ägare med samma problem. Är E46:orna fulla av kvalitetsproblem i detaljerna?

Men, framförallt, vad är det för fel på växellådan...?
Hej!
Det har diskuterats här:
Länk
Det är en kolv i växellådan som går trögt.
Jag har inte åtgärdat det på min bil heller.

/ninja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.