AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.857

325 e30 går dåligt vid kallstart

Sida 1 av 2
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
Har precis köpt mej en 325 E30-87

problemet är att den inte går på alla burkar precis vid start utan man måste hålla varv för att den ska gå rent.
släpper man gasen går den inte på alla burkar förrän efter ca 1 minut.
den dog 3 gånger igår vid vanlig körning då den var kall.
känns som att den får för lite soppa typ vid kallstart.

man får nöta några sekunder på starten innan den hoppar igång.

Väl när den är varm går den hur bra som helst.

såg att det läckte om sopparöret precis efter bränslefiltret. kan det ha nåt med saken att göra? alltså den pissar inte ut soppa men det kommer nån droppe iaf.
dessa ska lagas idag.

vad ska man göra....? tändstift, ev nya tändkablar, nytt bränslefilter?kasta i lite spridarrengöring?

Tanken är nybytt till en helt ny originaltank.

hjälp!!!

NF
440
NFd
325im -87
Stinker det bensin bak ur avgasröret när du försökt starta, gissar jag på
svag gnista.
Att den startar på ett par cyl. först, verkar också vara tändningsproblem.
Kosta inte på spridarrengöring bara för startproblemet, den går ju bra varm.

Nisse
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
har bytt tändstift,lagat en skadad bränsleslang, hällt i lite spridarrengöring.

blev något bättre men startar man bilen och låter den stå och gasar till snabbt så bluddrar den till och sjunker i varv för att sedan öka lite.

nej det stinker inte bensin i avgasröret.

dock hittade jag en svart skadad slang ca 8-10cm lång, rätt grov, vet ej vad den går till men sitter mellan någon svart avlång grej vid insuget. den hade iaf massvis av stora sprickor. vad är den till?
svintoleffe
Det kan inte vaar tomgångs motorn du menar.

Länk Bimmern
MVH Leffe
har du kollat upp fördelare och rotor,sitter ju ett kol på fördelaren som kan va slut,samt att det kan va väldigt slitet där rotorn snurrar,och då kan det ge dålig tändföljd.
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
"blev något bättre men startar man bilen och låter den stå och gasar till snabbt så bluddrar den till och sjunker i varv för att sedan öka lite"

Så är väll alla e30? Tar en halv sekund föratt den ska börja varva om man ligger på tomgång och stämplar fullt...

Kolla fördelare och rotor är iaf mitt tips.
NF
440
NFd
325im -87
Nu börjar det luta åt tjuvluft med din nya beskrivning. Testa med startspray
runt "den svarta avlånga grejen vid insuget" och runt de sex insugsrören
där de är skruvade mot topplocket.

Nisse
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Pratade med BMW idag eftersom jag har samma problem och de sa att det kunde vara spridarna som är lite otäta. Då står de och droppar lite tills trycket i ledningarna har lagt sig med resultat att bilen blöddrar och går ojämnt.

Ska tillägga att jag har testat tjuvluft, bytt tempgivarna, tändstift, luftmängdmätare, styrbox och tomgångsmotor. Jag ska testa att göra ren spridarna för sen har jag inga fler idéer.

///BMW - Was sonst!
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
verkar ha med tomgången att göra iaf, har precis köpt bilen så jag har inte hunnit bytt så mkt ännu. men det kommer allt eftersom. det är bara min vinterbil men kan ju vara kul om den går bra :)

första 5km går den ganska lågt på tomgång, över 2000 varv så svarar gasen direkt och det är inga problem att köra den, bara problem att komma iväg då den tar ca 1-2 sek innan varvet stiger.

Har nog dränkt motorn i startgas redan :) märkte ingen skillnad.

tänkte köpa nya tändkablar men såg att dom kostade 2500:-/sats =) kul kul ;) sket i det så länge.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Köp kablar på "lösvikt" om du vill komma billigt undan. Köpte nya tändkablar hos BMW som de fixade till i rätta längder för 170kr.

///BMW - Was sonst!
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
Nyss tvärdog den igen, hade vart ute och kört ca 15 min, helt plötsligt i 60km så tvärdör bilen, går ej att starta på 30 sek sen spann den som en katt igen!

kan nån ge mej nåt tips? soppaproblem? tändningfel?

den tvärdog, hände ingenting när man tröck på gasen.Gick ej dåligt innan,gick helt rent.detta vid varm motor.
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
Nu är den helt död, får inte liv i den, startmotor går runt men den vill inte starta, hör inget surrande från pumpen heller när jag slår på tändningen.
ska kolla gnista imorrn men tror på soppapumpen, dock vet jag inte vilken???
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Lider med dig Lemon, jag har inget svar. Jag är livrädd att varva motorn innan den blivit varm, så jag är glad att min maskin funkar fint kall. Hade jag haft nåt tips, så hade jag gett dig det. Men att den dör under färd, skit i bränsleledningarna? Kass pump? Kass bränslefilter?

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Einsteigen, abkoppeln, losfahren.
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
men jag har alltså en pump i tanken och en utanför tanken? vilken bör man satsa på då?

ska det låta något när man slår på tändningen? min är helt död!
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
jag varvar inte heller motorn kall, dock vill man ju kunna köra bilen när den är kall, kan knappt komma i väg när den är kall för att den går så illa direkt när man gasar till.
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
hade bara en pump, har inhandlat den nu, den satt utanför tanken på min :)
ska ut å skruva nu, hoppas på den .
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
startade bilen idag, den gick hur fint som helst.
har ej bytt pumpen ännu, ska nog inte göra det heller,ska först byta mer soppaslang då jag märkte att den läcker ganska mycket sen ska jag byta båda soppafiltren nu.

jag uppdaterar senare:)
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
verkar som att den bryter tändningen helt tvärt ibland när man är ute och kör.
körde nyss ca 7km och då stannade den 2 gånger?????????????sen starta den igen.
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
kan tillägga att motorn klipper direkt, inget bludder, och när den stannat och tändningen fortfarande är på vibrerar det i bilen typ.man känner i ratten.
NF
440
NFd
325im -87
Låter som ett billigt fel, glappkontakt eller reläfel.
Sådana fel dyker lätt upp i sådant här novemberväder.

Nisse
Le
17
Lemon
Bmw 325-87 e30
har försökt vicka/röra reläna när bilen är igång ifall den klipper även då men reläna sitter hårt och fast så dom verkar inte glappa.

vad finns det för kontakter som kan ge såna här problem?
den kan klippa när som helst, vid fullgas,vid tomgång, vid rullning ca 20km/h

vet att jag har en TJOCK svarta slang på insuget, ca 8-10cm lång och rätt grov med massvis av sprickor, vickar jag på den så ändrar sej tomgången.
Denna ska givetvis bytas men kan det ha något samband?

Hur beter sej tändspolen om den börjar bli dålig? den ser ut att ha suttit där sedan 1800 talet :)

hittade en lång slang som gick längs med ventilkåpan under insuget, en svart slang med massvis av torrsprickor i sej.
vad är det för slang?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.