AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

Topplock, trasig kylare eller vad!?

Ma
9
Marcus83
325iA Cupé -94
Hallå!
Var påväg till en vän när bilen kokade, troligvis för att jag slarvat med kylarvattnet och glömt att fylla på..

När vi sedan fyllde på så kokade bilden igen, trotts att jag luftat systemet oräkneliga gånger med ventilen. Har också testat att plocka bort termostaten men det blev ingen skillnad- så nu är den tillbaka skruvad.

Den slukar vatten efter varie ventilering så det måste ha varit jävligt tomt. Efter varie gång jag varit å "pillat" på den så tar det längre och längre tid innan mätaren sticker upp mot rött. Det kommer ingen varmluft till kupén men kylaren verkar iaf pumpa runt vattnet.

Kan det vara toppen som gått? eller bara packningarna? Har fått många bud från vänner- men inget känns säkert.

Någon som vet en bra och billig verkstad eller liknande i göteborgstrakterna?

Tack.
parolof
sök på lufta, det finns massor att läsa, t.ex helst ska bilen stå i en uppförsbacke
Ma
9
Marcus83
325iA Cupé -94
okej!
Ja jag är helt ny så jag har inte riktigt kopplat alla funktioner på forumet.
Tack!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
När bilen kokade, gick mätaren på rött? Och i så fall hur länge?

Att toppen har slagit sig är en bra gissning men så behöver inte fallet vara. Sök info om topplockspackning, luftning, vattenpump, topp etc etc så har du läsning fram tills nästa år!

Det som jag kan tänka mig kan vara att vattenpumpen kan har givit upp? Är den bytt, har bilen rullat långt med orginalpumpen ?
svintoleffe
Luktare pump haveri lång väg, närjag såg att du kör emd m50 motorn.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ho
12
Howet
Bmw 325IA Coupe 92
du kan ju kolla oljan så inte den har blivit som gräddfärgad....i så fall kan de va illa.....kolla de,, en bra idee....

Ricard Hovbrandt
Ma
9
Marcus83
325iA Cupé -94
Okej, jag ska lämna in den på felsökning nästa vecka tror jag.
Är inte speciellt kunnig när det kommer till kritan och att byta termostat var ett helvete bara det.
Ma
9
Marcus83
325iA Cupé -94
@ Howet

Jag har kollat och den ser bra ut.
Ma
9
Marcus83
325iA Cupé -94
@ MD

Jag vet inte hur långt den har rullat med orginal pumpen men jag ska helt klart kålla upp det.

När jag luftade den nu så började det spruta vatten ur luftventilen men jag såg att man skulle ställa den i en backe så jag ska testa det. Men det verkar vara pumpen som knackar.
Jag vet inte hur länge exakt men inte mer än absolut högst 30 sekunder.
Vad jag kan se så har det inte läckt någon olja från toppen...

Tack!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
En annat tips är att kolla om det finns avgaser i kylarvattnet, då har det läckt från nån kanal i toppen. Du gör ett så kallat Co test och det går på 5 minuter och kostar ca 200 spänn, lokala kylarfirman eller verkstad kan hjälpa dig.

Hade samma problem som du har nu för ca 2 år sen, då var det en 325:a -91 som strulade. Bytte termostat, v-pump diverse slangar och packningar samt en rejäl luftning och enormt mycker kylarvätska. Likt förbannat gick den upp i temp. Till slut efter nån veckas bekymmer gjorde jag ett enkelt test som visade att det fanns avgaser i kylarvattnet, som tillsynes verkade fint och likaså oljan. Det innebar ju att packningen fick bytas men lättnaden över att veta vad som är fel är dock skönt, värt 200 pix.

Vidare så hade min packning rykt på 4 ställen, bilen hade gått 20,500 mil, men den hade gått rätt hårt då också. Toppen hade ej slagit sig.

Det behöver inte vara så här i ditt fall, men så var det för mig i alla fall och jag hade väldigt liknande symptom. Att vattenpumpen på M50 inte är nått att hänga i julgranen är väl känt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.