|
|
|
|---|---|
|
Jag testade att lägga i drive utan att trycka ner bromspedalen på min e38- steproniclåda och det var inga som helst problem till min förvåning. Testade samma sak på en polares 540 -97 med steptronic, och det gick inte alls att få i växel utan att pressa ner bromspedalen. I min polares 540 så känner man i lite vibration i växel spaken när man pressar ner pedalen, men icke i min. Vilket är normal, och vad är det som är fel etc..? /Niklas | |
|
På min måste man trycka ner bromsen, vilket även står i instruktionsboken, så det måste vara normalt. Känner dock inget i växelföraren när man gör så. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
undrar sa flundra . hur gör man när man kör i växel två eller tre, i en brant backe med husvagn. kommer upp på krönet och vill växla till drive, måste man bromsa då eller?????????????? klart man kan bytta växel när man rullar, mellan drive och dom fasta växlarna. men inte till backen förstås då går det illa. OVÄSEN |
|
|
Nu är det ju inte så att jag använder bromspedalen som koppling, utan frågan baserar på stillastående fordon.. |
|
|
Vanligtsvis när man växlar från 1, 2, 3 upp till D behöver man ej trycka ner bromsen. På våran tjänstebil iof en renault så behöver man endast trycka på bromsen när man skall ur P-läget annars är det bara att växla hej vilt. Men det var ju Renault det..... "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Från N-D och från D-N brukar det gå att växla utan bromspåverkan på dom flesta fabrikat, vissa länder har lagkrav på att man ej skall kunna få ur spaken ur P utan bromspåverkan. Funktionen utgörs av en solenoid som låser spakens position, och som frigör spaken när bromspedalen trycks ner, solenoidens rörelse kan i vissa billiga konstruktioner både kännas i spaken och höras. BMWs konstruktion är mycket påkostad jämfört med många andra fabrikat, och är oerhört stabil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.