|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag håller på att förbereda mig inför att byta casterstaget (tryckstaget) vänster fram... Är det ett rättfram jobb eller skall man tänka på något speciellt? T.ex. att man måste använda domkraft och höja upp hela paketet innan åtdragning? (När jag bytte spindelled på en alfa tidigare så var det så) /Marcus | |
| Jag bytte just mina, eller jag gjorde det inte själv men såg på när verkstads snubben gjorde det. Bilen var ju upphissad och stagen verkade sitta fast utav bara helvete, fick spjärna och slå lös dom med ett speciellt verktyg, för att få isär staget vid hjulet. Sen ska ju bussningarna pressas in om du inte har tur att dom redan sitter på plats. Sorry är nog inte till så mycket hjälp eftersom jag inte är expert på någotvis. | |
|
Tack ändå JohanJohan! Jag har ju hela staget löst och tyvärr lösa bussningar, så innan jag börjar montera så skall ju bussningen tryckas på plats... Men han tryckte inte upp bromskivor eller så vid monteringen på den ändan? Utan bara mest ren skruvning (och bankning antagligen, allt lär ju vara fastrostat :) )? /M |
|
|
Det är förhållandevis lätt att byta, har det suttit ett tag kan det behövas lite milt våld för att få loss grejerna, men annars är det bara "ett rättfram jobb". En sak att tänka på som är viktig för lagringarnas hållbarhet är att slutspänna lagringarna när bilen står i körläge, detta för att de ska vara avlastade när bilen står på hjulen sen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Så egentligen skulle man försöka pumpa upp hjulinfästningen (läst bromsskiva m.m) medan man har hjulet borta? Därefter göra sista slutjusteringen av muttrarna? (Låter som en bra plan tycker jag!) Tackar för svaren! /M |
|
|
Enklast är faktiskt att ta loss båda länkarmarna från bilen, sitter med 3 bultar i underkant fjäderben + en inre bult i varje länkarm. Sen dela/slå loss leden i ett skruvstycke (den brukar sitta hårt!) o montera tillbaks den med nytt stag. Vid monteringen sätter man först dit (inte drar åt helt) inre bultarna för länkarmarna, lyfter sen upp yttre delen av länkarmarna samtidigt som man drar fjäderbenet utåt o får på så sätt hela styrarmen (som armarna är fäst i) innanför fjäderbenet, placera dom i horisontalläge (eller tidigare kollat normatl belastad vinkel) o dra åt dom inre bultarna! Sen pressar man ner styrarmen o länkarmarna och trycker in fjäderbenet igen o skruvar fast dom 3 bultar under fjäderbenet! Detta är enklaste förfarandet för att få bussningen dragen i rätt vinkel! Att lyfta upp fjäderbenet med en domkraft utan staget infäst kan vara farlig, då sakerna kan glida undan o fjädern har en stor kraft i belastat läge! ///Magnus |
|
| Som jag sagt tidigare skapa massor av bilder som kan användas i ett meckar tips. | |
|
Det brukar aldrig bli tid över för bilder tyvärr när man jobbar ensam.. Man är så uppe i det hela.. (speciellt inte om man aldrig gjort jobbet tidigare. Skulle jag byta vattenpump igen skulle jag kunna dokumentera det, nu känns det som jag har bra koll på den biten iaf!) /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.