AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
24.114

Att laga kantstötta aluminium fälgar själv – går det?

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er alla

Den första halkan i Stockholm under den gångna helgen var definitivt ingen rolig upplevelse för min del. Bilen kom i okontrollerbart sladd och började glida rund på alla fyra. Naturligtvis hade jag fortfarande sommardäck på bilen och trots att DSC:n jobbade för fullt gick det inte att få stopp på bilen. Olyckligtvis slog bilen mot trottoaren med resultatet att båda splitfälgarna på vänster sidan blev fläckvis rejält söndertuggade på ytterkanten.

Jag funderar nu på att försöka laga dem själv under vintern med kemisk metal, helst aluminiumbaserad om sådant finns, och söker hjälp i form av goda råd och tips från er som har erfarenhet av liknande arbete. Det som plågar mig mest är huruvida det kommer att gå att balansera fälgarna efter lagningen. Visserligen är skadorna ganska jämnt fördelade runt om men jag är rädd att det blir en osymmetrisk viktfördelning ändå. Vad tycker ni själva?

För vad som gäller för resten av jobbet (slipning, polering, lackering med klarlack, o.s.v.) har jag en ganska klar bild av vad det svårighets- och storleksmässigt innebär så jag får nog vara ordentligt mentalt förberedd innan jag börjar. Kom gärna dock med förslag på eventuella speciella material och medel, och även tillvägagångssätt, som jag bör använda mig av för slipning och polering.

Tack på förhand

Ellinas
Har du polerad fälgbana eller vanlig lackerad?

Här är en bra guide för hur man lagar mindre kantskrapningar: Länk

I ditt fall skulle jag dock lämna fälgarna till en "riktig" fälgrenoveringsfirma. Är nog inte helt lätt att få det bra på egen hand, och det är inte så kul när du lagt ned blod svett och tårar i flera dagar och så blir slutresultatet ändå inte bra... men du är säkert händigare än jag :)

Lycka till!

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tjenare Kalle Hansen

Fälgarna är original BBS/BMW-fälgar, modell styling I eller II tror jag att de är, med polerad fälgbana som dessutom är lackerad med klarlack. Det är så det ser ut på ytan i varje fall.

Att lämna in dem för reparation skulle kosta c:a 2000-3000 SEK totalt har jag hört. Det skall man då jämföra med vad det kostar att köpa fyra nya modernare BMW-plagiat fälgar och då förefaller en reparation hos en specialverkstad som en dålig investering.

Det är alltid roligt att se hur andra har gjort så tack för länken. Skadan som visas i artikeln är dock betydligt mindre än mina. Jag måste dessutom demontera däcken eftersom det har bildats skägg på fälgkanten som måste slipas ned.

Jag tror annars att jag kommer att klara att fixa det själv då jag har gjort liknande reparationer förut, dock inte på just fälgar.

Ha det gott

Ellinas
nxv
jag lämnade in mina kantstötta fälgar på en rörverkstad, de svarvade ner en bit på dem och det kostade 200kr/fälg.
men sen är det ju lite olika hur fälgen ser ut.

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej, jag gjorde vid mina BBS RSII idag som haft några elaka ikörningar i den högglans polerade kanten. Jag slipade först ner det värsta med en luftdriven slipmaskin med fine trissa. Därefter så polerade jag med auosol och det blev kanon fint. Men det är ju skillnad med aluminium antar jag, men det bör kunna gå att göra något liknande som jag gjorde och få ett ok resultat.

Lycka till

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.