AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.202

Normal bränsleförbrukning 740 iAL?

Povre
Tycker att min 740 drar väl mycket soppa. Blandad körning (ca 70% landsväg) drar den i snitt 1,4 liter milen. Kör jag medvetet snålt så kommer jag ner en dl/mil. Det är ju en tung bil, automat och så, men vad kan vara "normalt"?

Vad drar era kärror?

Länk
Håller med, det är möjligen lite i överkant men inte onormalt och väldigt beroende på din "körprofil".

När gjordes senaste Inspektion II med alla filterbyten, stiftbyten osv? Är avgasvärden OK? LMM? Lambda?

Min 740iA -95 drog 1,05 (Motorväg i 140 km/h jämn fart, slät mark) -> 1,8 (Stadskörning, mycket kallstarter).

När jag körde cirka 70-80% stadskörning och resten motorväg låg min förbrukning på 1,2-1,5. Din bör ligga på cirka 1,2-1,3.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Däckbredd och däcktryck? Det påverkar MYCKET

/Mats J
je
38
jedherne
740iA Individual -96
Har ein 740iA som bruker ca 1,2-1,3 på blanda kjøring med eindel landeveg. Til og fra arbeid ca 20km kvar veg. Kjørestil påvirker forbruket enormt. Er forbruket ditt det som OBC viser eller er det målt? OBC kan vise eindel feil.
OBC i min E38 visade konstant cirka 5-10% LÄGRE förbrukning än den faktiska som jag mätte upp. Siffrorna jag anger är den faktiska förbrukningen, förutom siffran för lugn motorvägskörning, där litade jag på OBC.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Povre
Sant, jedherne och Kalle. Jag har utgått ifrån att färddatorn stämmer, vilket den kanske inte gör. I övrigt har jag bara noterat att tusenlapparna flyger.

Micke

Länk
je
38
jedherne
740iA Individual -96
Min OBC viser litt for lite i forhold til målt forbruk, ca 3-6% mindre enn målt. Får håpe at din OBC Povre IKKJE viser for lite.
Povre
Mats, kör med 225/60/16. Vilken snittförbrukning har du?

Länk
Gu
115
GunnarG
530i -19
Jag snittar strax under 1,1 med en 740i -99 (M62TU, halva tiden landsväg/motorväg 90..140, halva tiden 50/70-väg med kö, ingen stadskörning). Däcken är 235/60 R16. Färddatorns värden stämmer bra med mina egna noteringar.

Vid extremt lugn snålkörning har jag varit nere under 0,8, men om du gillar den körstilen och/eller funderar mycket över det här med bensinförbrukning så blir du nog mer nöjd med någon annan bilmodell. :-)
Povre
HaHa... Förstår vad du menar Gunnar, en Audi A2 skulle ju ta hand om förbrukningsfrågan en gång för alla. Kan dock inte säga att jag funderar våldsamt mycket över bränsleförbrukningen. En 740iAL är inte precis miljöaktivisten eller snåljåpens första val. Är kanske mer intresserad av att veta vad som är "normalt" i förbrukning, eftersom 1,4 l/mil verkar mycket. Din verkar det ju dra avsevärt mycket mindre t.ex. Nej, jag nöjer mig nog med att veta vad som är normalt och gillar sedan läget.

Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Brorsan hade en 540iA -97 i somras. Den var omöjlig att få under 1,3-1,4 vid normal blandad körning. Min 525iA -02 låg runt 1,15-1,20 (265/35-18") hjulen, nu kör jag med v-däck (205/65-15") och då ligger den runt 1,0 +-5%.

Trodde aldrig att dom feta "ostarna" skulle höja bensinförbrukningen med 15-20%!
Mvh
Marin
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har 215 som vinterdäck och ca 2,8-3 bar i däcktryck. min drar ca 1,3 blandad. Extremt snäll landsvägskörning så går den klart under litern.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.