AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.185

Turbokonvertering Sant eller Falskt?!

Wa
7
Walen
320i -87
Tjena! äger en 320i -87 och har blivit erbjuden att få köpa en turbo från en likadan modell men denna bil var en Turbo Diesel!?......frågan i stort är väl om det går att montera denna UTAN att byta spridare, soppapump, m.m. för att den ändå ska fungera....Jag har ingen aning om laddtryck eller dyl så jag känner mig ganska lost....men hur mycket laddtryck pallar original spridarna på lilla 2 liters sexan egentligen?.....

Tack på förhand!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Nej!

Att få en turbokonvertering är ALDRIG bara. Om det skall fungera bra så måste byta en del delar. Föste bör du kompsänka motorn, sen byta spridare, bränslepump och sen måste du mappa motorstyrstystemet så att det ger mer sås osv. Sen går en disel kallare än bensimotorer så kylningen till turbon måste säkert förbättras. Som lök på laxen blir hela bilen olaglig att framföra på allmän väg. Oavsett vilka finurliga trick folk berättar för dig. Så vill du ha mer effekt, köp en 325:a eller en M3. Det blir billigare och framförallt lagligare. Samtidigt så får du sannolikt tillbaka mer av insatt kapital om du tröttnar.

Om du är nyfiken på motorer, vill lära dig hur det fungarer och har exprementlust osv osv så kan en turbokonverteringar vara skoj. Men dyr olaglig.

E

Wa
7
Walen
320i -87
Trevligt :D
sise
de är absolut inte billigare att köpa en m3 än att turbokonvertera , du kan få ganska mer ös från 320 sexan för 10 000kr och mindre om man bygger välldigt snik , sök själv så får du se , m3an är dyr och försäkring är inte direkt som din 320,

sise
du behöver inte kompsänka om du kör på 0,5 i ladd och den inte spikar o får bra med bränsle ,

Wa
7
Walen
320i -87
Jag var/är lite orolig för om jag kommer behöva kompsänka eller ej. Vore kanske en fördel att mosa dit fetare spridare iaf!

Men hur fixar jag en bra lösning på lmm:en då?...
535lmm testa att sök också ;)
zemren
Du kan köra 1bar i ladd utan att kompsänka..
Om du kör på e85...
Med orginal soppa pump, bara bytt spridare å
andrat soppa tryck å spännt LMM ordentligt...

En polare gör de å den går riktigt bra..

///zemrén
Wa
7
Walen
320i -87
Najs!......

det här eviga tjatet om ARP-bultar (Topplocksbultar med torxsfattning).....är det verkligen sant att i princip alla 320 motorer så går de "vanliga" sexkantsbultarna av och pajar hela maskineriet!?...hört många som påpekat att man bör byta till torxs snarast!....jag har alltså fortfarande original bultarna och om det som alla säger är sant så skulle det väl också kännas skönt att byta till torxs om det nu blir så att jag mosar dit en snurbo!
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Walen

ARP bultar o dom "nyare" torxbultarna är inte samma sak

ARP är riktiga pinnskruv med mutter o bricka i 12.9 kvalitet medans dom "nya" torxbultarna kom som ersättare till dom första bultarna som satt monterade från fabrik (byttes senare av BMW vid nån service) men det finns vortfarande M20 motorer där ute med vanlig 6 kants skalle, o den kan gå av o förstöra hela toppen.

sen att turbokonvertera är inte speciellt dyrt om amn kan göra mycek själv eller har kompisar som kan hjälpa till

mitt bygge kostade mindre än vad en ny trimkam gör (alltså under 5000:-) laddade 1 bar med bmw 745 spridare uppställt soppatryck o E85 i tanken.

funkade skitbra, man lär sej mycke på ett sånt bygge, mitt tog inte lång tid, va 1 vecka, o då grejja vi inte varje dag, men ja hadde nästan alla prylar som behövs innan vi började.

o snälla sök, finns hur mycke som helst att läsa om dehär =)

mvh Erik JAkobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Wa
7
Walen
320i -87
Okej jag ska söka runt.....jag har pysslat med det allra mesta gällande bilar & motorer i drygt 10 år men jag har hållt mig till äldre V8:or och i stort mestadels äldre bilar. Turbo har inte riktigt varit min grej, men jag beslöt mig för att testa och det tänker jag göra. Mig gör det inte ett dugg om det inte skulle fungera utan att bara få prova på och kanske göra något framsteg gör ju inget, jag gör det mest för att skapa nya erfarenheter om ni förstår. Men tack ändå för alla tips och svar på mina frågor. Och som sagt så ska jag nu söka lite själv angående ämnet och lovar att inte slösa bort eran tid. ;)
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Förstår inte varför endel säger att det är så dyrt att åka fast när man åker turboladdat!!?? Rätta mig om jag har fel, men blir det inte bara böter som motsvarar att åka obesiktigat, alltså 800 : -??? Eller är jag helt ute och cyklar?
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Ehh, mr.E blir det lagligare att åka turbo på 325 eller M3? vad dillar d i?

Han kan ju åka utan kompsänkning f.ö.
Wa
7
Walen
320i -87
Ja efter en tuff arbetsdag i garaget så kan jag bara säga att turbokonverteringen går ypperligt....smällde dit grenröret drog slangar samt drog oljekylning till turbon m.m.

Provstarten gick väldigt fint, efter lite pyssel med lmm:en så funkade allt fint...återstår nu bara att snygga till alltihop lite och sedan göra ett bra seriöst avgassystem.

Turbon som jag förrut sa va från en bmw diesel var tydligen fel, det visade sig vara en från en Saab 9000 av följande karaktär: GARRET TB0356

ha det!
Wa
7
Walen
320i -87
OBS OBS OBS

BILDER KOMMER SNART!!!

OBS OBS OBS
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Walen: Imponerande snabbt jobbat! :) För mej tog det 1vecka att turbokonverterar en E30 316i-89,och då hade jag ändå dom flesta delarna införskaffade...Grattis och hoppas bilen funkar bra i fortsättningen oxå...
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
se, de e varken svårt eller tar lång tid =)

(oftast)

väntar spännt på bilder. o den turbon du har duger alldeles ypperligt till ett budjetbygge. dräller av dom överallt typ

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Walen: Vad använde du för grenrör?

Effekt är inget utan kontroll!

Kim Karlsson, Kalmar
E
1.156
E
320 ci cab -04
Mr JTP

Det blir inte lagligare att "åka turbo" för att man har en M3:a eller 325:a. Och det vet du! Min enkla slutsats är att det är billigare, enklare och lagligare att köpa en bil med mer hästar i än om man skall snikkonvertera en 320 motor. Sen kan man tycka att det är kul - och då kan man hålla på. Personligen skulle jag vilja turbokonvertera min 318is MEN då blir den olaglig. En olycka skulle kunna innebära att min personlig ekonomisk katastrof. Det avhåller mig. Och varför snikkonvertera en 320 från 118 hk till 170 hk med turbo när du kan köpa en 325:a direkt? Vill du ha 400 hk och utgår ifrån en 325:a så fattar jag. Men det kostar inte 5 k att fixa det. Och det är inte "bara".

E
walen: det kan ha kommit från en gammal 524td också
dom har tb03 dom med
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.