|
|
|
|---|---|
|
Jag var och provkörde nya e91 och vart mycket irriterad på blinkersspaken som alltid går tillbaka till mittläget. Framför allt när jag skulle byta fil. Jag förde spaken åt vänster för att byta fil åt vänster men upptäcker att det är en hel hög med bilar i den filen som jag vill låta köra förbi så jag vill föra tillbaka spaken men den är ju redan i mitt läget och blinkar åt vänster typ 3ggr. men då händer det att jag förde ju spaken till höger och då blinkar den åt höger 3ggr fast jag absolut inte vill svänga höger utan bara logga kvar i min fil. En annan sak var om det är mycket trafik med köer och jag vill byta fil, för jag spaken lite åt ena hållet så blinkar den bara 3ggr fast kön kanske inte har rört sig så det blivit någon plats till mig, och för jag spaken hel åt ena hållet så blinkar den till jag har gjort min "sväng" men vid filbyte så blir det ingen återgång på spaken så då för jag spaken åt andra hållet med följden att dom i bilarna runt om kring mig tror att jag vill tillbaka till filen jag kom ifrån för att jag blinkar tillbaka. Varför göra någonting så mycket sämre än det var i alla år på alla andra bilar? Där spaken är helt manuell så man vet var man gör. | |
|
Jag håller med dig om att denna funktion är enormt irriterande till en början. Men jag är övertygad om att det bara är en vanesak och att man efter några dagars användande tycker att det är helt normalt, och att man efter några månader tycker att en vanlig blinkersspak är helt kass :) Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
För du spaken åt vänster och sen trycker lätt åt höger så slår den bara av vänsterblinkern utan att börja blinka höger. Finns många märken som det inte går att stänga av blinkersen så som jag beskrev ovan utan då börjar den blinka åt andra hållet om man gör som du gjorde. Så tryck lättare om du vill stoppa blinkersen. Tycker att den nya blinkersen är helt suverän. Exempelvis vid filbyten eller när man ska svänga vänster eller höger. Perfekt med bara tre blink. Keep Your Distance! |
|
|
Om man bara vill blinka en gång då, 3grr känns ju som en evig rondell körning:) -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Det går det med, en lätt dutt på spaken så får du bara en blink! Keep Your Distance! |
|
Berra |
Jag har hört att man kan ställa hur många blink man vill ha. Fabriksintällningen är 3. En på jobbet har visst ställt in den på 1 blink så att den fungerar som en vanlig blinkers. |
|
Berra: Vet du om man kan ställa in det själv eller måste man åka till BMW? Keep Your Distance! |
|
|
ja man jag som inte är van håller i spaken en tund när jag skall byta fil och (av gammal vana) och då slutar den aldrig blinak av sig själv utan man måste dutta åt andra hållet, men då håller jag spaken åt andra hålet för man är van med en vanlig spak och då blinkar den hela tilden åt det andra hållet, och så där håller det på medan min med trfikanter undrar vad jag håller på med som inte vet vart jag vill. Jag förstår inte varför man ska ändra på något som har varit standard i 99,9% av alla bilar i typ 40år, och har varit så enkelt. Nu sitter det inte i ryggmärgen längre p.g.a. att bilarna är olika och man måste tänka, och då tror jag många struntar i att blinka så att man inte blinakr fel. |
|
|
Tycker det nya binkerssystemet fungerar väldigt bra och delar inte riktigt din åsikt (saablar) om att folk kommer sluta blinka på grund av olika system. Köper man en ny BMW med detta system så bör det, för en vanlig människa, inte ta särsklit lång tid innan man vänjer sig. Efter att ha använt det på fars bil som jag inte kör särsklit ofta är jag redan bra överrens med systemet och blinkar gärna då en gång för mycket än för lite på grund av den enkelhet jag ser i det. |
|
| Det är mycket som har varit standard i 1900 tals konstruktioner som är på väg att tas bort. Tre blink är en säkerhetsfunktion som är nödvändig på tättrafikerade europeiska motorvägar. Förr om åren så var det en blink som gällde på autobahn vid filbyte, numera så är det typ tre. Däremot så anser jag att man hellre borde diskutera varför den sablars spaken ser ut som ett handikapphjälpmedel. Designen är bedrövlig som något arv från östblocket. ;) | |
|
Gillar den spaken skarpt!! Känns så skönt när den står i samma position fast man står nånstans och blinkar konstant. 1-3 blinkningar ställs in i Idriven på E60, likaså på E90 om man har Idrive/navi... OM blinkar vänster in nån korsning och vill att den skal sluta, kan man bara trycka en enkelt gång på skapen åt samma håll man blinkar, så slipper man råka sätta igång höger bilkers ;-) Mycket nöje ! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
På e60 kan man ställa in om man villa ha en eller tre blinkningar. Men ändå är det mycket trevligare med gamla spakar med lägen som man "känner". Det är ju för känslan som vi kör BMW, så varför ta bort detaljer bara för att förnya? Gillar det mesta på min E60 men föredrar blinkers/torkarspak enl gamla modellen. /Mats |
|
|
Det är samma i e87 och jag tycker att det är suveränt, mycket bättre än audi a4 som alltid blinkar 3 gånger åt det håll du tryckte spaken - utan möjlighet att stoppa det. Det tog väl 30 minuter så satt den "nya" rörelsen i ryggmärgen. |
|
|
Det går ju att ställa in, tog bort den först men återgick igen till 3 blink. Det går att blinka en gång också i det läget, men visst händer det att det du beskriver uppstår i alla fall :-) Lite vanesak. |
|
|
I princip alla nya bilar har den här typen av blinkers. Keep Your Distance! |
|
|
Tycker att det är störtsöknt med nya funktionen. En "dutt" på blinkspaken och den blinkar tre ggr. Tryck till ordentligare och den blinkar fast tills man fört ratten tillbaka i rakframläget. V arför lägga energi och och konsentration på blinkspaken på "gammalt" vis när bilen själv kan sköta detta:-) |
|
| körde upp i en v50 där blinkersen levde sitt egna liv, men de gick efter ett tag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.