AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
828

Mac Audio 4x10" bandpass i en E36?

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Funkar en sån låda fint både ljudmässigt och passform i en E36?
Länk
273
Pärlan
BMW 523i -96
Passformen vet jag ej men ljudmässigt blir det för mycket bas med fyra tior.
Det ska ju vara ballans i ljudet och med 4 tior får du strypa dem så mycket att du lika gärna kan nöja dig med två.

Men å andra sidan kan det vara häftigt att ha mycket att spela med.

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Pärlan:
Vad grundar du det uttalandet på?
Lådan i fråga är en isobarik, där man får en verkningsgrad som ligger 3dB lägre än motsvarande konstruktion med två basar. Väldigt få som kan uppfatta den skillnaden. Vad som däremot märks är den förbättrade ljudkvaliteten då varje element bara behöver jobba hälften så hårt. Samt förstås det nästan halverade ytterformatet.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nu förstår jag inte, menar du att det är svårt att uppfatta 3dB skillnad eller vadå??

//Simon
Ulke
Hmmmm 3dB -ingen skillnad?????

3dB kräver en fördubbling av inmatad effekt, så visst fan kommer det att märkas......

//Ulke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Precis! Det var det jag satt och funderade över, men jag visste inte helt hundra om det var de han menade?!
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag är mycket väl medveten om att +3 dB kräver dubbla inmatade effekten, men det justerar man naturligtvis med gain. Och i praktiken är det när effekten inte längre räcker till som det kommer att göra någon skillnad, dvs på topp med max volym. För crankare är förstås de sista dB de viktigaste, men pratar vi musik är det svårt för gemene man att avgöra om det spelar 127 dB eller 130 dB när volymen står på max och då har antagligen framsystemet distat sönder för länge sedan...
Ulke
....och andra sidan av myntet....

Du behöver med en effektivare/känsligare låda bara mata den med hälften av effekten för att uppnå den gränsen där du tycker att det räcker ljudtrycksmässigt. Detta för också med sig att du ej behöver lasta/utnyttja effektsteget lika hårt, vilket i sin tur ger en lägre grad av distorsion i steget samt ett enklare jobb för bilens elsystem och lite annat fördelaktigt.

D.v.s Det är aldrig fel att ha en känsligare/effektivare låda...

//Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.