AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.293

Två frågor om farthållare + halvljus (E39)

Te
9
Telje
528 iA Touring -98
Hej,

jag tänkte höra om någon vet vad som kan vara anledningen (och ev lösningen) till följande två problem:

1) Min farthållare (multifunktionsratt): Man kan trycka igång farthållaren så att lampan tänds men när man trycker på "+"-tecknet händer inget. Den är som död. Ibland fungerar det, för det mesta inte. Det är jäkligt frustrerande eftersom jag kör ett antal mil varje dag på motorväg. Det är som om det vore dålig kontakt/glapp i "+"-knappen även om jag är osäker på om det är möjligt.

2) För ett tag sedan fick jag mitt högra framljus (Xenon) utbytt. Ballast(?) och hela paketet byttes ut till BMW-originaldelar för över 4500 kr. Problemet är att det fortfarande händer att ljuset inte tänds när bilen startar. Man kan stänga av bilen och sedan starta en sekund senare, så fungerar det. Väldigt skumt men lika irriterande. Kan det vara ett glappfel här också, eller är det jag som fått dille på glapp?

Bilen i fråga är en 528iA Touring -98.

Tacksam för all idéer och svar!

Mvh
Micke
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Angående farthållaren! Det sitter en kontakt kopplad till broms och kopplingspedal (om sådan finns) som stänger av farthållaren när respektive pedal trycks ned, den kan behöva justeras. På min e39:a måste jag ibland sätta foten under kopplingen och trycka den uppåt, för att farthållaren skall fungera. Testa det nästa gång.

BMW CS #5206
Te
9
Telje
528 iA Touring -98
Hej Christer,

och tack för ditt svar. Jag har tyvärr inte hunnit prova ditt tips idag men jag håller tummarna för att det fungerar.

Jag återkommer. :)

Mvh
Micke
Kontakten på kopplingspedalen skulle vara möjlig felkälla, fast inte på en automat.. Motsvarande på bromspedalen är ingen vanlig brytare utan en hallgivare, skumt nog eftersom man inte utnyttjar de plusfunktioner som dessa skulle kunna ge på E39 öht. Funktionen på bromspedalens givare kollas lättast genom att titta på bromsljusen osv så att dessa funkar efter lagom nertryckning.
Knappfunktionen på ratten kollas enklast på fri plan väg när farthållaren väl är i drift. Om bilen distinkt och bra ökar resp minskar c:a 1km/h vid varje tryckning på +/- så är nog själva brytarna OK. Man ser funktionen lättast på förbrukningsmätarens ändring vid varje tryckning.
Du är förstås medveten om att farthållaren inte börjar arbeta (går att aktivera med + knappen) förrän man överstiger in viss hastighet, tror det är 30-40 km/h.

Reparationen på Xenonlampa och drivenhet kan du ju reklamera, det är minst ett års garanti på rep osv.

FP
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Är det inte så att först trycker du på farthållare knappen så den blir syndlig i instrumenpanelen, seden måste du ha lite hastighet också, så du ökar till säg 70km/h och sedan trycker du på knappen på ratten som ser ut så här I/II och sedan börjar du öka och sänka med +/- knappen.

------
Länk
Te
9
Telje
528 iA Touring -98
Hej igen,

jag ville bara berätta att du Christer, och Folke, hade helt rätt i att det var kontakten vid frikopplingen som spökade. Jag provade att lyfta pedalen och vips så fungerade farthållaren hur bra som helst. :)
Nu ska jag bara se vad och om man kan göra något för att justera den.

Jag tackar och bugar för er hjälp och konstaterar än en gång att folket här på Autopower är en ovärderlig källa av kunskap.

Mvh
Micke
Blir lite konfunderad här, du skriver att det är en 528iA som har kopplingspedal...?

FP
Te
9
Telje
528 iA Touring -98
Hej Folke,

det blev ett tryckfel. :) Det är en manuell växellåda jag har.

Mvh
Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.