|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil rycker vid låga varv, 1000 - 2000 och har även ojämn tomgång. Har sökt runt lite och ett vanligt fel verkar vara en eller flera tändspolar. Finns det något sätt man kan mäta eller se om dom är trasiga? Har haft den inne på felsökning hos BMW utan resultat. Dom bytte stift, men det hjälpte bara ett tag sen började det igen. LMM och lambdan borde väl vara hela om avgasvärdena var perfekta när den besiktades för typ en vecka sen. En annan sak som kanske är värd att nämna är att när bilen stått still i 10 dagar så gick den bra i ca 10-15 mil. Tacksam för hjälp och tips. Mvh //Peter | |
| Hmm......det är ingen som vet alltså!? | |
|
jo det är skit enkelt! Du skaffar ett oscilloskop(stavas det så?)sen så kopplar du in det och mäter signalen och kollar hur den ser ut :) . Det är det enda sättet att 100% kolla om en spole är ok eller ej *tyvärr* Men jag tyckler inte det låter som en spole. Därimot så kan det va nästan vad som hellst, luftmängmätare,tempgivare glappt i kabelhärva m,m. Efter som det inte finns något fel i datan så har inte den uppfattat felet, eller att felet rättat sig själv. När det gör det så ligger dock felen kvar beroende på hur alvarliga felen är. Vissa fel raderar sig själva efter en viss tid och antal starter,antal kör cyklar. (så är det på andra Bosch system) /Per |
|
|
Hej, Min 320i -99 betedde sig exakt likadant som du beskriver. Sporadiska ryck vid varv under 2000. Inga fel dök upp i datorn hos BMW när de läste av felkoderna. Men till slut så blev det sämre o sämre o bilen gick bara på 5 cylindrar (ibland) körde till BMW igen och då fanns det felkoder, det var just en tändspole som nästan hade gett upp. De bytte den o nu går bilen som en klocka igen... |
|
| Ok, då är det bara att vänta på att bilen ska gå sämre så den registrerar felkoder. Hoppas den gör det snart! Jag måste nog vara pucko som vill att bilen ska gå sämre : ) | |
|
Har en 325 e36 som beter sejj som Stålmannens bil... Jag kontrollerade spolarna själv... Tog ut bilen när det mörknade ute... tog bort plastkåpan över motorn... ...koncentrerade mejj på alla spolar noggrant...då kunde jag se vilka spolar som det gnistrade om.. de va 3 st som gnistrade lite... har inte bytt dom än =) |
|
|
Stålmannen: Har också haft problem med tändspole fast i mitt fall så tändes motorsymbol lampan. Verkstan konstaterade problem med spole nr 2 som byttes. Allt var OK i en månad, sen samma problem! Nu bytte de nr 2 på garantin. Efter 1 månad samma igen...........nu så ville dom ha bilen över natten (problemet uppstår bara vid kallstart) för att mäta upp alla värden vid kallstart. De konstaterade sprickbildning på tändstiften och meddelade att problemet var löst! Det var det inte alls, samma fel finns, efter kallstart så tänds lampan för motorfel, den går på 5 cyl, jag stannar och startar bilen på nytt så är problemet borta!! Kan alltså leva med detta men jag tycker det är väldigt märkligt att felet inte går att hitta. De har talat om att byta styrenheten för ca 8000:-, men det finns ingen garanti att det fungerar efter det. Så jag funderar på att undersöka om det går att sätta in en begagnad för test? Är det nån som har mer erfarenehet av detta skumma problem? Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Min bil gick på 5 cylindrar, ena tändspolen har slutat och fungera... Men tack vare Lennart på rinaldos bilservice så fixar han bilen just nu. Ny tändspole och arbete kostar 600 kr. Åker iväg till Idre nu på söndag, typiskt att det ska hända nu inför resa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.