AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
681

Sportfilter i 540IA E34

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hejsan.

Har funderingar på att sätta in sportfilter i min 540, hur pass krångligt är det, får så många olika bud av olika bilfirmor att man blir knäpp. Alla vet "bäst"

Måste man bygga om, specialare eller?
Någon som har bytt til ldet på sin 540? Hur är det med luftmasse mätaren? är den så "kinkig" som vissa säger?

Har KN sportfilter som sitter i nu (inte öppet)
Blir det någon skillnad i effekt, bensinförbrukning?
Eller är det bara ljudskillnad, kanske låter mysigare:-) ?

MVH

Tommy

beemoholist
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej jag har oxå hört massa snack så till sist åkte jag till Micro o köpte där en öppen filter för 399; Det funkar hur bra som helst! Motor fick ingen exta effekt o drar lika mycket men går fortare upp i varav o så låter det som turbo när passerat 4000-5000 v/min! :) Upphängningen var lite värre att fixa men en hemmabyggd fäste håller insugget på plats!
KN eller nåt annat är bara ett märke men köp inget billigt o litet!
Kan m@ila bilden

MVH Blyfoten

To
17
Tompal
530IA Touring -93
Jag köpte nog samma filter som dej på Micro bildelar! Har man bara lite fantasi så går allt att fixa! Det är som sagt var upphägningen som taog mest tid . Men det var det värt den kanns lite piggare och vilket LJUD !!!!!!!!!!!

-V8 lover-

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok, ska man ta bort något liksom ? själva burken där luft filtret sitter i nu ?

Hur hängde ni upp liksom?

ÄR inte så erfaren på ett meckka än. Tack för svaren...

beemoholist
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Börja med att skrvua bort den svarta burken där filter sitter men låt bli alla plast rör som går ifron den.
Sätt filtret på insugs röret o dra åt med en slangklämma.
Sen kan du behöva en platjärn 2-4mm tjock, 15-20 mm brett o längre änn 500mm så att du kan kappa av det du inte behöver.
Kolla fram till på motor var kan du sätta ena ändan på fästen, var finns det en lätt tillgänglig bult du kan använda dig av.
Bora en hål i metal biten som passar till bulten, mätt,vrid o böj så att den passar med filtret undertill o använd 1 el 2 slangklämmor för att sätta fast den i andra ändan.
Vill du se hur det ser ut på min bil?

MVH Blyfoten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.