|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Den "datorn" (eller vad det nu är) som säger till i displayen vad som är fel osv har fått spel. Det plingar hela tiden och den tycker att baklysena, skyltbeslysningen, ena framljuset, oljenivån i motorn och kylvätskenivån är dålig/sönder. Har kollat allt detta och det är inte fel på något av det. Dessutom står det "hanbetriebensg". VAd betyder det? KAn man göra något åt detta flippandet? Det är ganska irriterande med det plingandet och att den tycker att allt är sönder när det i själva verket är hur bra som helst. | |
|
Det har hänt förr att CC (check control) "flippar ur" bilar med slitet eller dålig laddat batteri, och det hände senast en kollega med en -93:a. Om jag förstår rätt mäter CC diverse elektriska storheter (som spänning, ström och resistans) i de olika kretsarna, och det blir ju känsligt om batteriet inte orkar. Söker du inlägg ovan hittar du nog många diskussioner om dessa fenomen. En annan förklaring, som kanske är mindre sannolik, vore att alla givare för det du nämner inte håller sig inom toleransen. Min givare för oljenivån i motorn larmar t.ex. så fort nivån står under hälften på oljestickan, så den givaren ger något felaktiga värden. Resistans för givaren framgår av Reparationshandboken (Bentley), så det går att mäta med från en kontakt med många stift i motorrummet. CC är känslig för hög resistens i ljuskretsar trots att lampor lyser. Det kan bero på försämrad kontakt eller glödlampor som håller på att brinna av. Mvh /Anders med en likadan bil --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- |
|
|
Hej! Jag har samma f..b. problem med min CC..sökte inlägg och i somras extrajordade jag motorerna för höjdjusteringen/strålkastarna..funkade typ bra,men nu har CC:n fått fnatt igen och larmar av bara h.....e! Så jag ryckte ur CC:n ur säkringboxen! Någon med fler bra tips?koppla ur något? Peter. :):):):)Iron Maiden:):):):) |
|
|
Så förhoppningsvis är det bara ett dåligt batteri som är orsaken? Den säger "bara" till om bakljus, regskyltbelysning, oljenivån i motorn, kylarvätskenivån och ibland ett framljuse. Varje gång man startar/stänger av är det skylbelysningen som nämns, och lite då och då kommer de andra grejjerna upp. Men varken fler eller färre saker. |
|
| jag har märkt att min har gjort samma sak om det har varit riktigt kallt ute.. kring -15 men det är ju inte så konstigt heller | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.