|
|
|
|---|---|
|
hejsan! ny på det här forumet så jag vet inte om jag postar på rätt ställe.. men isf kan ju någon moderator få flytta tråden dit den ska.. :) hur som helst.. på 80 talet (eller kanske sent 70 tal) när de körde med turbo i f1 bilarna har jag hört att bmw hade en 1,5 liter motor baserad på M10 med turbo.. laddtryck på 5,5 bar och 1400 hk.. antagligen fungerade den bara som kval-motor men jag tycker det är en mycket respektabel siffra för sin tid och speciellt med den motorvolymen! det är ingen som sitter på någon fakta/bilder om/på denna fina maskin? //MVH Fredrik | |
|
Länk |
|
| Bild: Länk | |
|
På den tiden byggde BMW världens absolut bästa turbomotorer, tänk om man hade fortsatt med den utvecklignen och inte lagt den turbon.... vilka bilar BMW hade byggt idag då. Drömmer lite..... E60 M5 = 2000 hk Eller varför inte en BMW 523 med 250 hk och bra bottenvrid |
|
|
BMW_MAN """Drömmer lite..... E60 M5 = 2000 hk""" Jupp sen drog den väl i runda slängar 25L/mil . =) |
|
|
Dubilidu. 25 L/mil kräver ju att att du håller "plattan i mattan hela tiden" och det är ju lite svårt med 2000 hk..... :-) Skämt åsido, du kan ju använda turbon till att minska förbrukningen istället. För samma antal hk kan du ju använda mindre motorvolym, färre cylindrar och därmed lägre vikt och spara bensin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.