AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.866

Skjut aldrig upp saker till morgondagen!

Sida 1 av 2
To
17
Tompal
530IA Touring -93
Jag tänkte dela med mig lite av en erfarenhet av ordspråket "Att man ej ska skjuta upp det till morgondagen som man kan göra idag" (eller nåt sånt:) )
Jag hade gått länge och tänkt att byta stift i min V8 men ej tagit mig tid. Jag startade bilen en dag ifrån garagebacken och körde in den i garaget. Dagen efter då jag var stressat så startade bilen till lite o sen lade den av. Jag försökte igen men den ville ej. Kollade då stiften som var blöta och köpte och monterade nya dock så startade bilen fortfarande ej. Jag kolla att det var gnista och soppa kom det fram! Jag bärgade bogserade bilen till en bil-el firma som sade att det var nån styrbox, Jag köpte en sån på skroten (2500kr) men det var inte den. Jag fick bärga bilen därifrån till M-Bilar i Västerås där dom efter nån timmes felsökning hittade felet . DEN VAR SUR!! och saknade därför kompression . Dom skruvade ur stiften droppade i lite olja i t-stift hålen monterade nya stifr och vips så startade den.
Så med andra ord så blev min lathet mkt dyr. Därför Skjut ALDRIG!!! upp det till morgondagen som du kan göra idag!! det har jag lärt mig!
oooh vad skönt det var att skriva av sig hehe!!

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Kan bara hålla med. Men anledningen till att din bil inte startade var just att den var sur. Detta berodde på att du startat bilen och sedan stängt av den strax efter. Finns hur många "trådar" som helst om detta.
Undvik med andra ord att göra om manövern med starta bilen och sedan endast köra dom 10m in i garaget.

Mvh Håkan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nog för att en motor kan bli sur om man gör som du gjorde, men den kan inte få dålig kompression bara för att den blivit sur....

Dr Tinnitus
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Dr Tinnitus: Att motorn blir sur kan medföra kompressionsbortfall.

Det har att göra med att ventilerna hänger sig litegrann, vet att Audi har bekymmer med detta, efter "garagekörning" enligt ovan.

Elias
Paap Reeder
... min granna flyttade sin Volvo S? - herrgårdsversionen / 2003 - 3 ggr med 30 min mellanrum +/- 10 meter.
På morgonen efter när han skulle till jobbet ..."gick bilfan inte igång" som han uttryckte det.
= bautaSUR.

MVH /// Paap R
tur att man kör diesel då, om dom nya bensinarna är så känsliga
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Å andra sidan är ju dieslarna känsligare för kallstarter pga av den höga kompresionen.så "tur" hade du inte helgonet:)

-Never feel sorry for yourself.-
Själv så byter jag "allt" sådant som kan komma orsaka driftsstörningar i samband med bilköp. Bättre så än att sedan stå någonstans med låt säga havererad vattenpump med mera. Lägg på lite slitagedelar på bilens inköpspris och kör många problemfria mil. Det funkar för mig i alla fall.
daniel: vadå tur?
ner till 30 minus har än inte varit några problem så nog har jag "tur"
Med bra glödstift och ett bra batteri är det inga problem
dieseln bara går och går
avundsjuka eller?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Clintan.

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om eller upplevt, det låter mycket märkligt i mina öron. Om nu motorn skulle bli lite sur, hur skulle det kunna påverka ventilerna på ett sådant sätt att de skulle "hänga sig lite" som inte skulle ske i vanliga fall? Hur ska en liten gnutta mer flyktigt bränsle i luften inne i cylindern eller som satt sig på väggarna eller ventilerna kunna övervinna ventilfjäderns kraft?

Märkligt märkligt...

Dr Tinnitus
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Dr Tinnitus: Nä, det låter märkligt, jag vet.. Var tvungen att uppdatera och förtydliga mig lite..

Såhär skriver Audi: Motorn startar inte, tändstiften är våta, motorn dras runt som om kompression saknas, inget fel finns i felminnet.

Orsak: Förbränningsrester i förbränningsrummen håller sporadiskt en insugnings-eller avgasventil öppen under startförloppet.

Vid normal körning bildas förbränningsrester i motorn.

Om sådana rester ansamlas kan detta leda till att motorn inte startar.

Resternas mängd påverkas av faktorer som bränslekvalitet, körprofil samt motortemperatur.

Hoppas att det klarnat något.. =)

Elias
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Clintan.

Då blir det genast nåt annat....

Motorn tappar alltså inte kompression för att den blivit sur, utan för att det fastnat förbränningsrester (sot och sotflagor typ) mellan ventil och ventilsäte. Om detta sker just under ett startförsök så kan det göra så att den gasblandning som ska komprimeras istället blåses ut i insug eller grenrör med för dålig kompression som följd. Dålig kompression kan innebära att gnistan får svårare att antända för att blandningen blivit fel både i placering i relation till tändstiftet samt själva blandningen, för fet eller för mager.

Alltså är det inte just för att en motor blir sur som gör att den kan tappa kompression.

Dr Tinnitus
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
DrTinnitus:
Har hört talas om att kompressionen kan bli sämre eller "leak down" ökar om motorn är rejält "flushad" med bensin. Orsaken skall vara att oljefilmen tvättas bort av bensin och detta medför att kolvringarna tättar inte helt bra mot cylinderväggen.....

MVH:Sakke
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
DrSakke.

Det låter fullt möjligt, men kan då inte handla om mer än i princip obetydligt små förändringar som inte lär kunna påverka om en motor ska kunna starta eller inte, eller jämföras med det "korsdrag" som det kan bli med sotpartiklar på ventilens tätningsytor. Dessutom har jag svårt att tro att det bränsle som gör en motor sur är nog för att verkligen tvätta bort det mesta av oljefilmen på cylinderväggarna och mellan kolven/ringar och väggen. Man får nog då slabba på rejält mer eller envisas med att göra den sur väldigt länge och mycket.

Dr Tinnitus
för svag tändspole om den inte orkar tända överflödet?
den borde ju åtminstone tända till nån gång.
även en turbo snurra med extra fetblandning går ju igång trots "surheten" innan laddtrycket jämnat ut förhållanden.
låter som sagt som svaga tändstift eller spole
låter som en farlig bil :tänk om tant agda får motorstopp, ska inte hon kunna köra sen med bilen?
ps. på 60talet hände det för min farfar på en järnvägsövergång.det blev mos av bilen men han klarade sig.bs

Flera har skrivit om detta med att motorn kan surna till om man bara startar kort stund och stannar motorn igen. Själv har jag nog lyckats med detta några gånger, men inte märkt några problem (än). Konstigt att detta skulle göra alla stiften blöta och få sot o.dyl att lossa och fastna på ventilsäten osv till den grad att motorn verkar gå runt utan komp, har svårt att köpa detta resonemang faktiskt.
Varför hörde man inte talas om detta fenomen för 10-20 år sedan, och hur kommer det sig att alla sex cylindrarna verkar drabbas på en gång? Om inte skulle ju motorn "halta" när den dras runt, men alla säger ju att den går helt lätt runt = bra öppning på minst sex insug och/eller utblås samtidigt. Håll med om att det låter skumt? När sedan motorn väl tänder igen så bör det bli ett rätt bra "fyrverkeri med smällande/fräsande iaf på insugssidan de första sekunderna innan ventiler osv blåsts rena och tätar igen. Blir det så?
Att såna enorma bränslemängder skulle komma in i cylindrarna så att oljefilm osv försvinner verkar orimligt. När skulle denna bränslemängd ta sig in då, efter att man stannat eller? Den kan ju knappast samlas där innan man slår av den gående motorn eller hur, då förbränns de ju? Många frågor och spekulationer blir det, det här måste vi gå till botten med...)

FP
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Det har hänt mig när jag skulle ta ut 730:n (m30) på vårpremiären för något år sedan. Kan ju säga att jag höll på att få något anfall av ilska.

Gäller detta även 540 V8:an, eller kanske rent av alla bmw modeller från ett visst år?

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
SAAB:s trix för att förhindra problem med att motorn blir sur är rätt finurligt. Man låter tändkassetten på stiften bränna iväg en massa gnistor samtidigt på alla stiften några sekunder efter att man stängt av motorn, tror det är 200 gnistor i sekunden per stift och i ca 5 sekunder. Detta efter att motorn under körningen varit uppe i över 3000 rpm eller efter tre misslyckade startförsök. Allt för att bränna ren stiften från beläggningar och sånt så att motorn skall starta lättare vid nästa försök.

Folk brukar fundera vad det är som surrar kraftigt under huven några sekunder starx efter man stannat motorn. Vet inte om några andra bilmärken har liknande funktioner!?

Dr Tinnitus
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Dr Tinnitus

Det låter ju som en bra sak, men är det inte tändkassetten som det är något känt fel på? Jag vet om det kan hänga ihop med deras lösning, bara tanke som slog mig.

Finns det andra bilar än BMW!?
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Helt rätt Magnus18. Jag jobbade på SAAB-verkstad tidigare och jag vet inte
hur många tändkassetter jag har bytt ut, jag tror kanske att de byts ut minst en gång på en bils livslängd(OBS MINST 1 GÅNG)
Ub
3
Ubbe L
520d touring -07
540i/6 -94
Fenomenet som beskrivs har hänt mig ett par gånger.
Första gången var 1998 med en 520 -94. Kallstartade den vid -20 och flyttaden den till motorvärmaruttaget. Dan efter var bilen helt död och snurrade som kompet var borta. Min reaktion var närmast panikslagen, allt snurrade i skallen tom. att kamkedjan gått av. (erfarenhet från kamremsbrott :( ) Efter lite stift-skruvande och felsökning så började bilen tända så smått och efter plågande av startmotorn gick den igång...
Sur som fn gick hon naturligtvis halvtaskigt en stund.
Nästa bil 520 -99 samma sak vid kallstart o kort flytt, dock även på sommaren, men nu var fenomenet känt, slapp panik...
Nuvarande bil 520 -03 samma sak... numera låter jag alltid bilen gå en stund efter korta flyttningar om den är kall....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.