AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.195

vad är spindelled?

fa
28
fartdouren
325ik cab -87
fick nedslag på vänster spindelled fram på min bmw igår.. hmm hur man kirrar den är ju en annan femma... nån som vet? lätt, svårt? dyrt billigt om man skulle lämna in på verkstad? och är delen dyr att köpa?
det finns 2 olika spindelleder vä/hö nedre yttre 303kr och vä/hö nedre inre 355kr på mekonomen,spindelled är den led som sitter längst ut på hjulupphängningen,det finns liknande led på styrstaget men då heter den styrled.
Det finns speciellt verktyg för att lossa spindelleder eller så kan man använda rent våld :),men är du osäker så bör du lämna in den så får dom byta den åt dig,det bör vara rätt billigt (ca 700-1000kr skulle jag tro inkl material)
fa
28
fartdouren
325ik cab -87
okej man tackar så mycket. nu känner jag mig lättad =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns bara en spindelled på varje sida, den andra kulleden på länkarmen är en länkarmslagring...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok,jag får tro dig :) men jag skrev bara av det som stod på mekonomens sida,där fanns innre och yttre.......men det är ju den yttre man menar så du har rätt
E3
1.828
E36
USA bilar
Vi vanliga mekar kallar fortfarande dessa för inre resp yttre spindelled..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
E36: Det har alltid funnits olika smeknamn för saker på verkstäder, reservdelsbutiker mm, och oftast medför detta inga problem. Att t.ex. kalla en styrled för "p-ände", en skyddsbälg för "damask" eller en yttre sidobalk för "sparklåda" kan inte direkt missuppfattas. Börjar man däremot kalla vissa saker för andra sakers namn blir det plötsligt väldigt lätt att blanda ihop saker, köpa fel saker och kanske byta fel saker. Finns det två leder där den ena heter spindelled och den andra länkarmslagring har jag väldigt svårt att förstå varför man skulle kalla även länkarmslagringen för spindelled, det är inte mer rätt än att kalla styrleden för spindelled och tvärtom...

Jeppe

Jag tror "fartdouren" har fått svar på sin fråga i allafall och det är ju till 99% den yttre spindelleden man pratar om,även fast det står innre och yttre där man köper grejerna så tror jag att du "Jesperado" vet vad du talar om,med tanke på vad du har för yrke :) så jag ska inte bråka mer på denna punkt.

E3
1.828
E36
USA bilar
Helt riktigt iof, SBP har givetvis de korrekta benämningarna, men i vilket fall så kan man inte missuppfatta inre resp yttre spindelled heller...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
E36: Jodå, det har förekommit att fel detalj blivit bytt...

Jeppe

E3
1.828
E36
USA bilar
Iof är ju inget omöjligt..
sv
3
svennorgren
525d touring 2007
Delen i sig är väl inte så dyr men det finns en del skillnader i pris på olika butiker, mest arbetskostnaden som kan dra iväg. Jag brukar ringa och höra med mekonomens kundtjänst för att få fastpris på jobbet. Jag brukar iofs byta hela länkarmen istället för bara spindelleden då det inte är mkt pengar som skiljer för delen och arbetskostnaden brukar vara densamma. Hittade en definition av dig från en firma som säljer spindelleder och länkarmar:

Spindelled / Kulled är leden mellan hjulen och bilens fjädring. De har sin placering i den främre hjulupphängningen, men kan också hittas i den bakre upphängningen av vissa högprestanda bilar. Dessutom spelar de en avgörande roll för en säker drift av bilens styrning och fjädring. Tecken på en sliten kulled är ett knäppande eller klickande ljud när man svänger eller ett klonkande då man kör över ett gupp.

Källa: Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Priset för veckans trådlyft går till...*trumvirvel*....svennorgren! Grattis! Hur ska du förvalta denna prestigefyllda titel? :D
Fin post iofs, tack för det!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
8 år...
sv
3
svennorgren
525d touring 2007
Oj, det missade jag helt men tack för priset :)
tr
22
trojafram
320dA Touring E91 -06
Googla....

PERRA
Sen har vi volkswagen som faktiskt har "tvådelad spindel" så det är en främre och en bakre led. Bara som ett litet inlägg i debatten om dessa spindelleders benämning. Själv kallar jag ev inre led för länkarmslagring....
"tvådelad spindel" har BMW haft sedan lång tid på de större modellerna. Det har kanske hetat annat men två spindlar är det alltjämt.

Se exempelvis framvagnen på E32 (och E34?) och dess "två spindlar": Länk Länk Bilderna visar två spindlar som ansluter mot "foten" (min benämning) vilken bultas mot fjäderbenets undersida. Bilderna från: Länk

mvh/ Anders
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
och det är ju standardfel 1A på E36 och E46 - enligt såvarande SBPs statistik.
Mina på cabben hade ju en förmåga att bli anmärkta på efter 3 år - lagom så tvååriga garanti på förra bytet gått ut. Sportchassie, stora fälgar och aktiv körning påskyndar nog tyvärr bytesintervallen.

1000lappen räcker inte idag :-(

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.