|
|
|
|---|---|
|
Känns lite underligt att söka i ett svenskt forum efter folk som själv importerat sin bmw till Finland, men vad kan man då det inte finns nåt liknande i öster... Alltså, e d nån finnländare här på forumet som importerat själv? Skulle vara kul att få kontakt, har själv funderat på det nämnligen... \\ kano | |
Jompa |
Om det är så att du skall flytta till Finland så kanske du kan göra som i Sverige att du tar med dig den som flyttgods. Vet inte om det fungerar så i Finland men bara som ett tips. Jonny |
|
Tja alla privatimporterare! Finland (där jag bor) har helt otroligt vansinniga regler angående privatimport. T.ex. om jag skulle köpa en M3 i Sverige för ca 200.000kr så måste jag betala ca 80.000kr i skatt!! (skattepriset kan vara lite högre eller lite lägre minns inte exakt...) Men som Jompa säger går det att ta hit en bil som flyttgods om man ägt den över ett år eller något liknande. Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
glömde och påpeka det... ...jag bor redan här... i Finland alltså. och jag känner till skattereglerna som finns här. nu e d ju så att det finns något prövningsfall från EU-domstolen om hur nån importerat bil hit utan att betala "full" skatt. nån som känner till det?!? \\ kano |
|
|
kano ok, ic Jag har oxå hört om någon som drog saken inför EU -domstol och slapp skatten helt, men det var säkert en jäkla massa problem... Det är väl tyvärr så att om man ska ha en bil från utlandet till Finland så måste man betala skatt på fanskapet eller ta hit den som flyttgods. Var nånstans bor du Kano? Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Boooze: bor i södra finland, å håller mest till i trakten kring åbo... du? \\ kano |
|
|
Kano: Bor i Österbotten i Vasa Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Trist för er i Finland att ni inte har någon egen bilindustri....jag är övertygad om att även vi i Sverige hade haft de tokskatter på bilar som Danmark, Norge och Finland har annars....surt. /Simon |
|
|
Och vars bygger dom PORSCHE Boxter då ? Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Visst byggs både Porsche boxter...Opel Calibra och Saab Cab har byggts av Valmet i Finland. Dock har volvo så sent som för några år sedan varit i svensk ägo. Fortfarande är många av underleverantörerna i svensk ägo....därav skillnaden......bla /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.