AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.191

Vilken otur!

... och nu börjar man äntligen närma sig slutet på den fasansfulla upplevelsen man hade 19:e oktober då vattenpumpen skar ihop mitt på E4'an. Dessutom hade man 2 vänner i baksätet som skulle iväg till BMWCS träffen i Solna...

Nu har jag bytt vattenpump, fyllt systemet 15 gånger känns det som och äntligen bytt cirkulationspumpen som sitter under värmeventilerna... Var ute i 20 minuter och cruisade i staden för att känna av att temperaturen höll sig bra vid låga varv samt tomgång.. Japp! Det började kännas.. som att snart så! Snart är det klart! Kanske lufta lite till sedan borde det vara OK!

Passar på att stanna till vid min favoritmack för att kolla glykolblandningen - 15 minusgrader endast?! Oj! Jag trodde jag fått till bättre blandning än så? Åker då genast bort till OK istället för att göra en dubbelkoll ... *puh* Minus 30 säger de istället. Så jag åker till statoil för att kolla på ett tredje ställe för att sedan tala om för min favoritmack att de borde skaffa ett nytt instrument och vad händer då?

Jo, Ole (ni vet, han ole-do-lyckan) slår till igen! Den pipett jag fick låna av tjejen inne på statoil tappar gummipipen när jag drar ur pipetten ur expansionskärlet! Dessutom spricker nivå-flottören och lämnar småflisor efter sig inuti expansionskärlet!

Så kan jag ju inte lämna det! Om inte annat kommer gummigrunkan täppa igen tillflödet in till vattenpumpen!
Såååå. Det var bara att spendera 3 timmar på Statoils parkering och tömma kylsystemet/expansionskärlet och få ur grejjorna! Under demonteringen pajjar jag dessutom stasningen vid luftskruven så det blir bara till att göra om samma operation i morgon igen fast med ett nytt expansionskärl!

Tillbaka på ruta NOLL! :-(

/En mycket trött Marcus

P.S
Undrar om man inte borde lämna bort sådana här jobb, då vet man i alla fall inte om alla fel som mecken har gjort och slipper våndas
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja de hade nog varit bäst så

Länk
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Men om du ser det så här...om du gör det så är det riktigt och ordentligt gjort.
Nu är i alla fall den nya expansionstanken ditsatt och systemet fyllt (dock enbart med vatten, det tog lång tid igår och till slut försvann ju all glykolblandning tyvärr)

Dagens jobb är att bli av med c:a 6 liter vatten och ersätta med glykol... Sedan borde jag förhoppningsvis inte behöva ha så mycket mer kvar att göra.. kan man hoppas.

Nåja, casterstaget och oljan är ju kvar att fixa så klart :(

/M
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Gör som så att du tar MASSOR av bilder och dokumenterar hur du gjort så att vi andra kan ta nytta av dina erfarenheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.