|
|
|
|---|---|
Mangemannen |
Tjenna. Jag var precis inne och beställde tid på mr cap för en sk Tune up. De hade 2 olika varianter som jag förstod det. FormulaU och Tune up skillnaden är att formulaU håller i ca 3-5 år om man sköter bilen ordentligt och Tune up är ett annat lager ett långvarande wax. som håller i ca 1 år. Men prosessen i övrigt är likadan. Jag tänker inte behålla bilen i mer än 1 år så jag beställde Tune up. Den kostade 2200 :- mindre. Vad tycker ni. har jag gjort ett bra val eller skullle jag kört på den långvarariga lackförseglingen.?? MVH / magnus |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ingen alls tycker jag,allafall inte hos mrCAP. Det sämsta som hänt min montrealblå. Totalförbud på automattvätt hela bilen blev grårandig i MRcap siktet.Bara att maskinpolera bort eländet och waxa som vanligt,då är lacken ok även efter en borst tvätt,har skrivit i många inlägg om detta bara att söka. Ditecbehanlingen är nog bra mycket bättre. Men det kan säkert Asken svara på bättre. Eller så hade dom fuskat på MRcap med min bil??? Varför inte putsa darlingen själv du får en bra polermaskin och polermedel för flera års förbrukning för de pengarna. Men som sagt var o en gör som han själv vill och det är your money. MVH Hasso |
| Askan (han kör så det ryker:D) och jag har gjort samma typ av DITEC-behandling och bilen blir som ny. Fantastiskt resultat som jag sällan har sett förut, nu har jag ingen erfarenhet av hur den kommer att se ut om si så där 2år men ta en titt på Askens rekond-reportage så får du bilda dig en egen uppfattning. Asken gjorde även en behandling på sin förra bil för över ett år sedan och den ser ut som den var gjord igår. | |
Mangemannen |
problemet är att det är en blanksvart bil och jag har hört att det är riktikt svårt att få bilen riktigt fin om man inte är duktig inom området vilket jag inte är. Jag ber dem bara rubba upp den så jag blir av med alla jävla tvättrepor sen håller jag den sjlv med vax därifrån. // magnus |
|
Samma här mycket nöjd med Ditec tidigare men provade ändå MrCap på BMWn ( mitt dumma spån) och jag ångrar mig... Mange.. lägg pengarna på helt lackskydd det är ett bra säljargument om inte annat... |
|
|
Mr.Cap är bra grejer... Skillnaden mellan Tune Up och Formula U är att när dom gör en Tune Up lägger dom på deras Wax (Shine) och när dom gör Formula U lägger dom på ett tunt plastlager, låter konstigt men är väldigt bra enligt mitt tycke... Du förbjuds inte att åka till maskintvätt efter att du gjort en behandling men du rekomenderas att åka till en Mr.Cap station och tvätta bilen (ca 100kr extra) då det blir riktigt gjort och du får bort all skit istället för översta lagret på en maskintvätt... Blir du inte nöjd så ska dom göra om det gratis åt dig eller erbjuda din någon sorts ersättning... //Cosmos E28 Registret # 160 o/_______\o Oo=00=oO []=****=[] |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hur kul är det att åka 30 mil för att tvätta bilen, som jag skulle ha fått gjort??? Det Formula U lagret var rena skiten så fort man nuddade bilen så blev den repgrå, och vill man sköta sin bil på vanligt sätt dvs waxning och polering 2-3 ggr året vilket ger ett betydligt bättre och hållbarare skydd än MR CAp.Samt att du kan tvätta bilen var du vill även i maskin med borstar utan att bilen ser för j-g ut.Har tvättat minst 7 ggr i vinter och bilen ser fin ut fortfarande.Med ett ordinärt kvalitetswax. Jag diskuterade det här med MR CAp i Skövde för jag vill veta hur jag tog bort behandlingen. De höll med mig att det är för den late och inte för en som är duktig att sköta sin bil själv. (Min bil var MRcap behandlad av tidigare ägare i samband med inbytet på BMW) Det framgår också av dokumentationen att du ska använda DERAS PRODUKTER för att behandligen ska bevaras. Samt att efterbehandlingen kostade runt 1500 kr. Men har man MRCAp runt hörnet och inte orkar vårda sin bil på ett bättre sätt själv ,så gör ju som vanligt var och en som den själv vill. Och blir jag någongång så lat så inte blir det MRCAp. MVH Hasso med 01-optik-9,5 |
|
snabel a: :D Det enda jag kan tillägga är väl att då jag är gammal rekondare själv på mitten av nittiotalet och har provat de flesta lacksydd(Mr Cap, Permashine, Tidy Car, Ditec). Slutsatsen av dessa är att Ditec var det enda som jag inte lyckades avfetta bort och fick lägst driftskostnad på(kr/ 4-5 år som ajg brukar äga mina bilar). Jag är god vän av avfettning(givetvis miljövänliga) och varmvattenhögtryck... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
BmwE46_320 |
Var hos MR Cap för 1 vecka sedan (andra behandlingen). Bilen är som ny! Som den precis kom ur fabrik! Rekomenderas! |
Och min såg ut som den var tjugo år äldre efter tre tvättar, Tänk vad olika det kan vara. Min bil blev som ny när jag tog bort behandlingen och så ser den fortfarande ut, Waxad med vanligt köpvax och tvättad 8 ggr i maskin med borstar i vinter. Märkligt. MVH Hasso |
|
En vanlig orsak till olika resultat och erfarenheter av lackbehandlingar beror säkerligen på all konstig kem som används där ute. Marknaden översvämmas av olika produkter som dessutom säkerligen blandas okontrollerat, speciellt i automattvättar. Skulle vara kul om någon kemsäljare och tvätthallsägare vågade uttala sig i den frågan! Ulf W. |
|
|
Hasso: Inte för att vara gnällig nu va, men om du tvättar din bil i borsttvätt så vill jag ifrågasätta din lämplighet som "rådgivande" i den här tråden. Det låter som att du lät borsttvätta din bil innan härdningsperioden för Mr. Cap geggan hade löpt ut, bad idea, då det yttersta lagret är ganska känsligt för den typ av massiva smårepning som en borsttvätt orsakar. Å andra sidan säger det ju en del om vad som faktiskt händer med en bil i en borsttvätt, jag vill inte jämföra det med att ta ett sandpapper och gå över bilen, men borsttvätta en modern lack i några år så kommer det att vara svårt att avgöra vilket det egentligen var man gjorde. Jag har själv provat både Mr. Cap och Ditec's behandlingar och anser att garantivillkor och kundbemötande inom Mr. Cap kedjan är överlägset frilansarna som kör Ditec produkter. Resultatet av själva behandlingen är däremot ungefär detsamma, förutsatt att de som gör den kan sina saker. Det bästa tipset till alla på detta forum måste väl ändå vara att ALDRIG borsttvätta sin bil, om man inte tycker det är roligt att få gruset från Volvo 240 80:an som tvättades innan en egen bil inslaget i lacken. Hasso, inte för att vara otrevlig, men hu KAN du köra din fina E39:a genom en borsttvätt?? Själv kör jag bara borstar på min ursunkiga 244 GL jobbar- och grusvägsracer.... <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
Petter:Min bil hade stått inomhus i 6 månader efter MR cap,behandlingen,den gjordes av föregående ägare en vecka innan han böt in den mot en ny 540. Anledningen att jag maskintvättar på vintern är att jag har handikappade händer pga arbetsskada som gör det svårt för mig att tvätta för hand speciellt när det är kallt. Jag har använt samma tvätt på vintern i 10 år på en blåmetallic Volvo 740 det blir cirka 10 ggr per vinter.Den är fortfarande repfri och fin pga ordentligt med waxning.PÅ BMW så syns det att bilen maskintvättats, men det är väldigt enkelt att maskinpolera bort de små repor som blir på vintern. Jag är betydligt mer pedantisk än normalbilisten. men tyvärr så måste jag kompromissa en del numera.Om du hade sett hur min bil såg ut efter en maskintvätt med MRcap,så hade du också förmodligen gråtit en skvätt för jag kan inte beskriva, som en repig plexiglasskiva eller nåt.Samt att så fort man överhuvudtaget nuddade bilen så blev det gråa repor. Även när jag hade handtvättat den med ny svamp. Det skulle inte du heller stått ut med. Efter maskinpolering och ett rejält waxlager så har bilen stått sig mycket bättre än innan och inga grådaskiga repor.Men för övrigt så är det inte någon kul färg,montrealblå.Du behöver inte oroa dej angående min 528 den får bästa tänkbara vård. Jag ser fram emot sommaren att få bli omåkt av din underbart vackra 635 den finast BMW modellen enl min mening, någonstans på vägarna i våra hemtrakter. Ha det MVH Hasso |
|
Hasso: Ber om ursäkt för mitt gnäll, det är tydligt att något måste ha gått fel med Mr. Cap behandlingen på din bil. Normalt SKA den i alla fall tåla borsttvätt. Nu är det väl så att det finns andra anledningar till att jag själv inte kommer Mr. Cap behandla någon mer bil i framtiden (precis som du sa tidigare så får man faktiskt bättre resultat när man gör jobbet själv, dessutom gillar jag inte den lite "gummiartade" ytan som blir av både Ditec och Mr. Cap lackskydd). SAMT (och nu ler du förmodligen gott :) att det FAKTISKT blir en grå yta där viss förslitning har varit, jag ser i nederkant av mina hjulhus där däcksprutet från vägbanan ligger på... jag vet inte vad jag ska säga om det, men det bli inte blankt hur jag än polerar. Mjölkvit yta utanpå lacken... japp! Sen förstår jag självklart att du inte ställer dig och handtvättar när du har problem med händerna (det visste jag ju inte, sorry) men jag tycker att högtryckstvättarna är "bättre/snällare" än borstarna. Nåja, i alla fall om man sprayar på rejält med avfettning innan (Shell har ju dunderavfettning, icke miljövänliga saker som går ner i separat avlopp, i sina pumpar). Hela saken är ju varken mitt, ditt eller borsttvättarnas fel, det är bara så att de usla lackerna som används nuförtiden inte tål någonting alls, skräp, skräp, skräp. Jag hade en Jensen-Healy från 1974, den hade den bästa lack jag någonsin sett, lacklagret inklusive klarlack var ca. 1 mm tjockt och hårt som stål, det GICK knappt att repa, ens med metall. Men nu ska du få höra det värsta, jag har sålt 635:an! Jag ångrar det så bittert, men jag har bestämt mig för att göra en storsatsning på mina E23:or och köparen av 635:an var en bra kille som kommer ta hand om bilen. Men jag ångrar mig ändå..suck och stön, måste be Tommie ta bort bilderna ur galleriet så att jag inte tittar på dem av misstag... Nåja, vi kan svoscha förbi varandra i respektive E23 och E39 istället! :D Ha det du också! <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
Petter:Hur kunde du göra så???:) Att dagens vattenbaserade lackkvalitet inte är så mycket att hurra för det har jag redan upptäckt. I klarlacken syns apelsinskalen som skulle göra en duktig bilackare förtvivlad. Kollade av den anledning ett 10 tal splitt nya metallicbilar de såg likadan ut sopdåligt tycker jag,när BMWs lackkvalitet tidigare hade det bästa renommé hos lackare. Köper man en Ny BMW för en halv mille så ska det inte se ut som lacken var gjord av en amatör. Min åsikt. Men Petter hur kunde du sälja!!!:) JAg hade hellre sålt 2 av de andra "dussin"bilarna. Jag som hade sett fram emot att få se denna vackra bil i sommar.Såg Skolgatan på väg hem från jobbet stod en M6 tyskreggad den var ingen pärla men jag stod ändå en extrastund och tittade på de vackra linjerna. (I En Fiat 127 hade jag rullbälten från en 3,0 csi:) Ha det.Blev samvetet bättre nu??;) MVH Hasso |
Petter: Jag sparade en bild av pärlan så nu ligger den och snurrar i ihop med en fin samling BMW bilder i Webshots förnämliga skärmsläckare. MVH Hasso |
|
Hasso! Argh, nu får du ge dig!! :D Jag blir galen... suck och stön... nej, nu är den såld och det är bara att bita ihop och gilla läget. Nu finns det dessutom öppning för att någon gång i framtiden investera i en fin M6:a (men det måste väl bli ganska snart antar jag, priserna är ju på väg upp, upp, upp... suck!). Fast jag kan inte hålla med dig om ett E23 serien är några dussinbilar... när såg du senast en fräsch och ompysslad E23? Jag tror aldrig jag har sett någon (förutom mina egna) då e verkar vara riktiga "slit och släng" bilar för de flesta. Men du kan hoppa upp och sätta dig på att jag ångrar försäljningen, men vad ska man göra... gjort är gjort. Hehe, å andra sidan, har du kollat mobile.de och sökt på Alpina på länge? Där finns hur många fräscha bilar som helst, B9'or för småpengar... hittade bla. en B9 Coupé till SKAMLIGT bra pris. Efter att ha snackat med ägaren tror jag dessutom att den är i bra skick... Varför är man född bildåre? Kunde man inte ha snöat in på... stensamling eller något. Vojne, vojne... en annan fördel med gamla schyssta bilar som E23 och E24 är ju (som sagt) att man slipper dagens usla lacker! :) M6:a på Skolgatan sa du... ute nu? Hmmm.. det ska jag kolla upp... får ta en tur förbi någon dag och försöka snoka upp den. Ägaren kanske är en oinitierad hemmafru som fått ärva bilen av sin far... vem vet? :D :D :D En snabb försäljning och svooooosch, here we go again! Jag undrar hur många BMW nötter som vi det finsn i Örebro, vi borde ses och dricka en Bayersk öl emellanåt, elelr en kafe om det passar bättre! :D Ha det gott! Mvh, Petter ps. Jag ÄR smickrad över att min (före detta, snyft!) bil fått plats i din skärmsläckare, ohhhhh, det känns bra! ds. <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
Petter: Ingen "dussin"bil?? du har ju nästan "ett halvt" själv.Var inte nåt negativt, utan att hajnosen ser man mindre av än 7-serien, står två på gatan nästan för jämnan, en har AZZ:), men 745 är ju kanske inte så vanlig, Mycket bil för lite peng,7-serien är ju billigare än E39 jämnförelsevis.Men jag tyckte det blev för stort. Skulle klara mig bra med en 3serie egentligen. M6 var i novemder jag såg den sen borta och intet mera? Hade nog varit fint med en tur i vårsolen,eller Idag blir det sommardäck i allafall. 745 så hemskt fin ut invändigt, man åker säkert jätte fint i den. Första gng. jag åkte BMW var detmed V8 en 502 fr. -59 min kusin köpte en -69 där åkte man Kungligt i jämnförelse med det mesta annat som fanns -69 MVh Hasso. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.