AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.540

diesel el. elvärme?

Skall uppgradera min dieselvärmare på min 530d så jag kan ha den som parkeringsvärmare. Undrar dock hur mycket el/diesel som går åt varje gång. Batteriet kanske kroknar om man inte kör ordentligt efter var gång.Kanske bättre och installera elvärme?
Kostnaderna är ganska lika för installation. Kom med tips/erfarenheter!
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Det är bra fjong i webasto så du behöver bara ställa värmare ca 20 min före
du skall ha bilen,men Mconomen tar 1993 kr för insticksvärmare-kablage
men då har du kostnad för montering-om du inte fixar det själv...

Ok,så du/ni skulle förseslå att jag uppgraderar dieselvärmaren hellre än sätter i en defa?
sl
137
slhap
530Da Touring -02
diesel värmaren är ju klart bättre, det är inte alltid det finns el, tex när du ska hem från jobbet eller så.. å så slipper du glömma å dra ur sladden varje morgon.. :)

no brains, no headache...

fingerspitzgefühl!
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Finns lite olika alternativ på uppgradering Länk

Finns flera trådar om detta - sök så hittar du en del.

Och ja, Webaston vill ha lite ström - kör man inte långa sträckor (och bilen är fullproppad med eloptions osv.) bör man nog underhållsladda nå'n ggr/vecka (mellanstora CTEK-laddaren är kanon).

Lycka till
/Saij
Tjena igen!
Läste ett inlägg:

"Alternativet till att köpa en uppgraderingssats, är att programmera om OBC's så att parkeringsvärmarfunktionen kopplas in. Detta tar 5 min. på BMW. pris 500-1000 kr.

Detta har diskuterats tidigare här på forumet och jag kan verifiera att det fungrar bra.

/BG"

Nu är det så,att jag tror att jag bara har lilla datorn,går det att göra ändå?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Värmaren dra ca 25W vid dellast och runt 50w vid fullast. Drar ca: 0.6 liter/timme vid fullast.

Kör du alltså värmaren i 30 min går det åt cirka 0.3 liter diesel vilket du kör in på några kilometer jämfört med en kallstartad motor.

Batteriet kan behövas laddas nån gång var eller varannan vecka för att orka med.

Diesel-räsern
/Rickard
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
diesel värmaren är bra för att hålla motorn varm även på tomgång..
dom tar ca 1 dl/h.
testa stå på tomgång utan diesel värmaren, då blir den inte riktigt varm. det blir den bara under belastning..
Så att att köra på en sån värmare är ju ett klart +
du slår 2 flugor i en smäll:b

Mvh / Magnus

BMW 525, 24v
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.