AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.793

Specialmodell av E90 - 320si 173 hk

Sida 2 av 4
Kunde dom inte tagit i lite mer än 173 hk, E90:an är väl ganska tung? Vore det inte mer intressant med motsvarande version av 1-serien?

Mvh Johan
V12 LeMans
Jiie :

Kan hålla med dig lite , men varför inte både 320si och 330si , där 330si kanske har 286hk , för att vara lite nostalgisk ( jag tänker på första M3 e36-versionen ) ;-)

Men då får det bli 120si och 130si oxå .
Om 173 hk är för lite är det ju bara att köpa en 325i eller 330i. 320si är ju inte tänkt som värstingmodellen precis, utan snarare en lite busigare variant till ett förmånligt pris. Extra intressant torde bilen vara för länder där motorer över 2 liter skattas hårt, exempelvis Italien.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Kalle H, du sammanfattar det väl. Tyvärr känns BMWs pressnack om "högvarvig potent" maskin lite lamt i och med det relativt låga effektuttaget.

Jag kan inte låta bli att jämföra med 320is (192kh/210Nm) och Honda S2000 (~200hk). I det sällskapet så framstår dessa 173 hk rätt bleka och går inte ihop med det "högtrimmade" snacket.

/G
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ja, 173 hk är ju bara en trimningsgrad på 86 hk/liter. Knappast särdeles märkvärdigt, exakt samma som trelitersexan. Honda S2000 ger väl 240 hk ur 2 liter = 120 literhästar. En annan jämförelse är Toyota-motorn i Lotus Elise 111R, som ger 192 hk ur 1,8 liter (= 107 hk/liter).
Har BMW tagit fram denna modell enbart för att den skall passa som grundämne för en viss racing-klass=
Tror inte att det kommer nån 120si.

Keep Your Distance!
Nockenwelle,

Ja, sannolikt så är det så. Tävlingsklassen torde vara WTCC, och därmed även STCC mfl.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Det som stör mig en hel del med den här bilen är modellbeteckningen. Kolla nyheten för ansiktslyfta Z4. Där betyder 2,5si att det är en paddelvariant av steptronicen, inget med någon trimningsgrad att göra. Stör mig på att det är inkonsekvent användande av bokstavskombinationerna. Tycker dom kunde vara lite smartare när de namnger modellerna.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
tycker det verkar vara konstigt att bmw redan släpper en specialmodell.
För mig tyder det på att försäljningen av e-90 redan har börjat svikta.
En sån bil tar man fram när marknaden är mättad och vill ha nåt nytt.
Och priset om det stämmer 32" euro är ju inte speciellt lågt.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Griseknoen>> Visst har si nåt med trimningsgraden att göra även i nya Z4! 2,5i har 177 och 2,5 si har 218 hk ur samma volym.
Mvh
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Rätta mig om jag har fel men visst är det så att Z4 och öv modeller av 2.5 liters sexan idag har 193 hk ocä "imorgon" 218 hk ?

"Z4 love it"
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Kenta> Rätt, men det kommer även en 177 hk version av 2,5-sexan, samma som i 523i.
No
5.161
Nockenwelle
korak, om det är så att försäljningen av E90 sviktar lär det inte hjälpa mycket att introducera en modell som skall tillverkas i 2600 exemplar. BMW har nog räknat med att sälja runt en halv miljon 3-seriebilar årligen.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
det konceptet på 3liters-sexan hade varit klockrent.
detta bir lite för lite bang-for-the-buck, även om själva tanken är god.
en fyra är alltid en fyra.

Da
45
Daniel Jönsson
M3 -87
325ix Touring -89
Hade varit mycket mer intressant om BMW hade tagit ut svängarna lite mer och inte kört på en så slätstruken linje.
Ur marknadsföringssynpunkt skulle jag tro att de skulle vinna mer på att göra en lite mer vågad "limited edition"-bil. Högre effektuttag på cirka 200 hk, endast sportig inredning, typ Recaro-stolar i tyg/alcantara. Kör en eller två valbara lackeringar i någon speciell kulör. Bara möjlighet till de allra nödvändigaste elektroniska komfortdetaljer för att hålla ner vikten och gärna lite andra viktbesparande åtgärder utan att göra bilen dyr. Självklart lite vassare chassiinställning och bättre bromsar.
En bil som liknar den gamla fina M3 E30:n lite mer. Nu är jag ju lite partisk, men jag tror faktiskt att BMW lätt skulle sälja 2600 sådana speciella bilar och en sådan bil skulle enligt mig bygga på kulten kring BMW betydligt mer än den bilen BMW beslutat att bygga.

//Daniel
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Äntligen bygger Bmw något kul på med fyrcyndlindrig motor igen men jag håller med Daniel J varför går dom inte hela vägen.

Den skulle varit lättad 150-200kg, 200-220hk med varvstopp på 8000rpm Recarostolar i tyg/alacantra, ingen fjantig extrautrustning att välja till och
enhetsfärg Alpinvit. Då den varit riktigt intressant i mina ögon som banleksak/busbil, men men kul att dom försöker iaf. ;-)
No
5.161
Nockenwelle
Det hävdas ju att modellen klarar Nürburgrings nordslinga på under 9 minuter. Det är en bra tid för en famlijebil med 173 hk.
Men jag Håller med ovanstående inlägg. Visst hade det varit kul om BMW gjort en mer utpräglad sportversion, med riktig diffbroms, skalstolar, lite rejsigare hjulvinklar (kanske rent av ställbara), lägre vikt, m m. Skall det ändå bara tillverkas 2600 exemplar skulle det säkert gå att ta betalt för dessa prylar. Det finns säkert åtskilliga tusentals personer som är villiga att betala för en utpräglad sportversion, även om den skulle bli dyr.
Kanske lite overkill med racingstolar i en bil på "bara" 200-220 häst.

Keep Your Distance!
No
5.161
Nockenwelle
Mja, stolarnas utformning hänger ju snarare samman med hur fort det går i kurvorna.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag är överraskad över allas positiva kommentarer. Många verkar ju älska BMW för vad det står, lite lyxig knuff med bahhjulsdrift, eller så måste det ju vara med så många som köper "ej m-sport" versioner...

Denna Si verkar dock super fin... hoppas att de går hela vägen någon dag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.