|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag måste vara helt blåst; hur sjutton får man bort ratten ur min bil? Jag har en BMW 523i Touring -98, tillverkad 12/97. Den har en spoortratt typ 2, dvs samma variant som satt på vissa E36:or och på många E46 också. Utan multifunktionsratt. Jag har dock inte tidigare sett en E39 med denna ratt utan multi. Mitt problem är att jag först och främst inte får av ratten. Airbagen släpper, och ratten är lös, men den förbenade kabeln sitter som berget! Frågan är, går det bara att slita eller sitter kontakten fast på något hemligt sätt? Sedan är nästa fråga hur jag får min Sportratt från en E39 facelift -01 att passa, men det är faktiskt inte lika viktigt. men alla tips är välkomna! Mycket tacksam för hjälp, så att jag kan byta ut min slitna ratt mot något snyggare. mvh Johan |
|
Har du lossat kablaget på baksidan av ratten? Här finns en bra genomgång om hur det fungerar, Länk Det är möjligt att nyare rattar passar rent fysiskt, men airbag osv fungerar inte då. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
miss, skruvarna på baksidan av ratten :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
tackar för svaret! jepp, jag har kommit så långt som till att montera bort den gråa kontakten. men med den bildserien ser jag lite bättre hur det ser ut. lysande! tycker dock inte riktigt att min ser likadana ut, men jag ska skruva isär det hela och kolla i helgen. nästa problem blir att anpassa kaplaget så jag kan montera min nya snygga sportratt. jag har i princip lagt ner att montera multiratt på den, för jobbet verkar aldrig ta slut. funderar just nu på om man kan montera en eftermarknadsfarthållare, alternativt en BMW original med spak. mvh Johan |
nu har jag äntligen tagit mig tid att montera bort ratten. problemet är att den ser helkonstig ut! Dels så ser kablaget lite annorlunda ut än vanligt, men det konstigaste är att släpringen sitter fastskruvad på själva ratten! Det har i alla fall jag inte sett förut. Det gör att den lösa släpringen som jag hade liggande inte alls passar! Kan det vara så himla underligt att just sportratt typ 2 (den gamla modellen som även satt på E36) monteras helt annorlunda än alla andra? Jag har hur som helst två rattalternativ: 1. Sportratt av den modellen som kom med faceliftet 2001. Den passar på rattaxeln, men den nyare ratten har två kontakter till airbagen där den äldre bara har en kabel. Dessutom ser släpringen HELT annorlunda ut och passar absolut inte. 2. "Bussratt" från en annan E39 -98. På denna passar airbagkontakten, men släpringen som är fastskruvad på den ratten jag har nu passar inte! Så den här går inte heller att montera. Jag vill ju helst få dit den nya ratten, men inser nu att det blir svårt. Någon som vet om det finns en adapter för att få den att passa på en äldre bil? Annars så monterar jag bussratten, även om många kanske tycker sportratten är snyggare. Tyvärr är den lite skavd av 20000 mil, samtidigt som jag verkligen inte gillar utseendet på den. Jag har även en köpare på ratten som betalar bra. Någon som har ett tips om hur jag kommer vidare? mvh Johan |
|
Du kan använda den "gamla" sportratten (ej rund airbag) skall du använda den "ny" (rund airbag) så blir det till att byta blinkersspaken, samt öppna upp den nya och löda & trixa den nya använder bara 4 signaler men den gamla 6, så man måste in i röja lite i själva spakstället. - allt detta för att kunna använda nya släpringen. har sett detta gjort på en E39 från en kille i Uppsala som brukar vara här på autopower, kommer inte på vad han heter nu... blev instruerad hur man gör det - det var så bra information att jag själv avstod... :) Mitt tips är att ett bilbyte är förmodligen enklare :-) |
|
ok, då lägger jag ner den runda airbagen. men nog sjutton borde det gå att få dit "bussratten" som kommer från samma årsmodell? varför ska den ha en annan släpring för? jag gillar som sagt inte sportratten som sitter i, känns lite gammal. Mvh Johan |
Nu har jag officiellt gett upp. Det är bara att inse att det inte kommer att sitta någon annan ratt på bilskrället! Så nu kan jag ta och sälja av min rattsamling, som börjar bli rejäl (4 st olika) vid det här laget.... Det visade sig att en ny släpring passande till "bussratten" skulle kosta 1240 kr, och då fanns inga garantier för att det hela skulle fungera. Så nu får det vara, om jag inte hittar en fräschare sportratt av samma modell. Tanken att bygga om till multiratt finns dock kvar, men frågan är om det sitter en annan släpring på den också. Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.