|
|
|
|---|---|
Kelashian |
Hej!! Jag har precis bytt motor på min bmw 320 och satt in en 325á 94á båda. Efter att ,nu när nästan allt var färdig så vill den plötsligt inte starta. Det funkade bra den startade och gick jämt och bra i motorn. Plötsligt det sista som var kvar var det att startmotorn inte slog sig helt av när motorn var i gång, började och pilla lite då den började och funka som den skulle, men efter det vill den inte starta. Startmotorn funkar som den skal den tänder til ibland efter en längre tid. Varför är det plötsligt så? Kan den vara någon slags startspärr som har slagits på? Något med färddatorn. code systemet kommer inte fram?? Är VÄLDIGT tacksam för hjälp. Mvh// Navid |
|
Du kan väl inte haft sådan otur att soppa pmpen bara har lagt av .. kolla bränsle om det kommer fram Bimmer |
|
Kelashian |
Kollat pumpen har även kopplat in separat ström til pumpen + och -. Kört samtidigt med tändningen men samma sak:-( |
|
Det kan ju vara tändstiften som surat ner sig. När startmotorn låg på skickades väl en signal från styrboxen att spridaröppnings längden skall vara längre och eftersom du förmodligen stängde av när du hörde att startmotorn låg på så kan ju stiften surat ner sig. Det händer ju titt som tätt på M50 motorer som körs in och ut i verkstan. Prova att byt dem till nya. Jag antar att du bytt styrenheter med motorbytet? Det kan ju vara läckande spridare eller så kan man ju lätt ha kommit åt tändlägesgivare när man doppade den nya maskinen. |
|
Kelashian |
Jag skal köpa nya stift imorgon skal kolla det med spridarna också. Tändlägesgivare vart sitter den? Tack för tipset:-) |
Kelashian |
Fick nu reda på att det också kunde vara något med EWS systemet som ställer till det för en. Eventuellt skall man kapa kabel#66 på styrenheten som är svart/lila kabel. Kapade den och bilen startade direkt:-) |
|
Kul att det löste sig. Går det att använda samma DME box för dessa motorer? Dvs om man bara kapar kabel 66 ? |
|
Kelashian |
Ja det funkade bra för meg, efter jag kapade kabel 66 :-) |
| Det är jag som tipsat om kabel kapningen... Men det är inte så enkelt att det bara är att kapa kabel 66 på alla enheter, Beror på årsmodell och motor modell. På vissa går denna kabel bara till färddatorn och till en väldigt liten del till EWS systemet som puls styrning, som för oss. På S50 motorerna är kabeln grön och går till EWS systemet. På nyare så som M52 kan kabeln sitta på Pin 18, Men även på annan plats. Det man måste göra är att kolla med elscheman precis årsmod mot motor och den befintliga kabelhärvan för att vara säker. Inte bara knipsa nr 66 och tro att det skall fungera på alla bilar... Tänkte bara nämna detta så inte nån med problem tar till knipexavbitaren på första bästa kabel.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.