|
|
|
|---|---|
|
Läste ni autopower news om Z4 ? Som jag tolkar det så kommer SMG lådan endast på si modellerna men inte på M rodastern? SMG lådan komenserar väl en hel del i prestandan i och med effektivare/snabbare växlingar och alltså borde sudda ut en del av M roadsterns övertag ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Fortfarande ganska stort effektövertag i M Roadstern samt att den även har M-diffen. Frågan är som det är en SMG-låda eller en vanlig Automat med paddlar i si-varianterna - det står inte uttryckligen SMG i texten. |
|
|
Nja, SMG finns även idag till Z4, det är SSG lådan som t ex också finns i E46 325 och 330i. Och den lådan tyvärr inget vidare. |
|
|
Är tyvärr inget vidare ska det stå. |
|
|
Tror inte si-modellerna är SMG-lådor. Snarare en Steptronic-låda där man överfört möjligheten att vicka på spaken till två paddlar på ratten istället. Bra idé! Möjligheten att växla manuellt med steptronic är bra, men att behöva vicka på spaken för att göra det är ju inte alls lika bra som att kunna göra det via ratten då man ju snabbt blir ovan att använda spaken iaf. med automatväxellåda. Hoppas nu att detta blir standard så småningom på alla bilar med Steptronic. |
|
| Bilderna måste väl ändå vara på standardversionerna av Z4? Hade hoppats på lite bilder av Z4 M Roadster och den kan väl ändå inte se så där tam ut? Någon som vet om det finns bilder publicerade på den ännu? | |
| acey : Frågan gällde om modellerna i nyhetsbrevet är utrustade med SMG eller med konventionell automatlåda typ steptronic. | |
|
Bones: Frågan gällde om 2,5 och 3,0 kommer få SMG, svaret är att de kommer finnas med samma växellåds alternativ som finns idag 6-vxl manuell, Steptronic och SMG (SSG). |
|
|
men inte M ? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Antagligen alltför liten volym av Z4M för att det ska löna sig att utveckla ny programvara till SMG II lådan. /RS2 |
|
|
acey : ok.. missförstod ditt svar. RS2 : Behövs det verkligen så storja justeringar i programvaran? Drivlinan är väl i stora drag samma som M3E46? Well, nåt skäl finns det eftersom den uppenbarligen inte kommer med SMGII! :-) |
|
|
hehe, kanske återkommer som SMGIII i en framtida Z4 CSL :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Bones, Ja programvaran i SMG II lådan är mycket mer avancerad och integrerad med MSS54 motorstyrningen och måste anpassas till Z4ans egenskaper. Det har tillverkats ca 80 000 E46 M3 men hur många Z4M kommer det att tillverkas totalt? Jag tror tyvärr att det inte blir så många med det höga priset som nu är satt. Sedan så är ju USA den största marknaden och de vill även ha E60 M5 med manuell växellåda. /RS2 |
|
|
Z3c4ever, Nej den kommer troligtvis att få DSG... :-) /RS2 |
|
|
"Sedan så är ju USA den största marknaden och de vill även ha E60 M5 med manuell växellåda." <- Vill jänkarna köra manuellt? :P /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
ViccoA: Ja, hellre det än SMG. Men absolut helst automat så klart... |
|
|
ViccoA, Nja, jag förstår det inte heller men det anses väl mera macho och hardcore att köra en manuell M-bil i USA. Jag vet att det låter konstigt men flera marknads undersökningar innan E60 M5 lanserades visade att BMW måste ha en manuell växellåda i USA då många kunder kräver det. Jag vet dock inte status idag då E60 M5 precis har börjat säljas därborta och än så länge bara med SMG lådan men vid introduktionen så sa BMW att det skulle komma en 6-växlad manuell låda i E60 M5 senare bara för USA marknaden. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.