AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
668

Icke oljeläcka på besiktn.

Len
Härom dagen blev det en ny "demo" av hur bilprovningen jobbar. Till saken hör att jag dagen innan hade fått en Inspec 2 utförd.

Så fick jag överraskande anmärkning på Oljeläckage/Motor.

Men det fanns ju inget läckage från motorn! Bara olja som runnit ned frampå och ned under motorn, till följd av att man slarvat och fått ut olja när man varit på och skruvat nånstans. Problemet var att oljespillet inte var borttorkat. Fast faktum kvarstår - vid besiktningstillfället fanns det inget läckage ur eller från motorn - utan bara spår av "läckage" i form av olja som hängde under motorn.
Förtroende för bilbesiktare?- GLööööm det!

;-/

L.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Är inte din ilska lite felriktad? Jag skulle bli sur på mecken som har slabbat och inte torkat upp efter sig. Sen till att verkstaden släcker anmärkningen om dom är ackrediterade, eller ersätter dig för ombesiktningen.

Hur menar du annars att ett oljeläckage ska upptäckas? Även ett ytterst litet läckage lämnar ordentliga spår. Ska teknikern torka rent och vänta på nästa droppe? Då vill i alla fall inte jag betala vad en sådan besiktning skulle kosta :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Se, inte sen i första stycket.

Sex på alla fyra, roligast så!
Len
Så kan man också se det. Bäst hade varit att skippa denna "Märkesgodkända" Inspect 2.....till efter besiktningen. Ty jag har annat att pyssla med , än att fara kors och tvärs mellan verkstad och besiktningar.

Ett litet tips f.ö. (från de mer kunniga): OM det finns läckage, så torka av allting noga innan du kör in på besiktningen - kanske märker dom då inget, dvs förstår inte att det läcker olja. Just så hade jag förstås agerat, ifall jag hade råkat lyfta på huven och få syn på oljan i detta fall, strax före besiktningen. Utan att vilja veta vad som var fel, men bara i syfte att slippa kommentarer från besiktningen...

L.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.