|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Jo, dom får många fina utmärkelser när dom är nya. Det är ju lite svårt att sia om tillförlitligheten på dom då. Paap. Har du missat filmerna där föraren på den fullt fungerande Yamahaskotern fick lukta på fisarna från han som åkte på kronans skidor (s60 och m3 cabben)? ;-) Flåklypa |
|
| En Saab har aldrig spöat en M3a(eller någon annan BMW heller), och om det har hänt så är det så osannolikt så egentligen har det ändå inte hänt. | |
Paap Reeder |
... alltså jag tycker uppriktigt synd om dagens Saab-läge .. (förutom mina få aktier i Investor) så lider jag med dom när TV berättar om Mrd-förluster hit och dit. Dom har ju gjort en fantastisk uppryckning sedan fabrikerna i Finland i mitten av 90- spottade ut världens sämsta kvalitet ... så nordamerikanerna tog helt slut på dom och den totala konken hängde över T-hättan. Yankee - som har en mera avspänd relation till bilen än vad vi har - köper på stormarknaden en gallon Grants + 6-pack Big Mac + en Saab + en DVD-skärm och åker hem till sin Bungalou för att titta på DVD´n cruncha på chipsen. Funkar inte allt som det ska så slänger han skiten in the junkyard ... och ofta blev det Saaben som pressades på 90-talet. Nu är det dock annat ljud i källan och vi får verkligen hoppas att den nya modellen lyfter mina Investor litet .... Annars är det så mycket mer än 0-100 som är roligt. Exvis 0-200! Senast kört och frekvensen av PIM, service, däck, timing med spak och koppling, kurage att dra på, "läget" på KK-fronten, + säkert ytterligare 10-talet faktorer påverkar utgången vid just det rödljuset. Att någon peppad Saab passerar en M- bil på nått test ligger fjärran från vardagens "praktiska trafikhändelser" och "stör" inte mig i a f. MVH /// Paap R |
|
Saab har det riktigt tungt medan Volvo är det mest vinstgivande företaget inom Fordkoncernen....två olika scenarion för två svenska företag. Bilden du ger av jänkarna stämmer med min bild också. Det kanske är därför Lexus och Infinity alltid ligger i topp på JD Powers undersökningar och inte deras egna skräp. Om jag inte missminner mig så kom Saab 9-5 väldigt högt upp där nyligen också. 0-100 är ointressant, det håller jag med dig om. intervall mellan 50-200 är däremot roligare och tro det eller ej men där får många bilar ge sig emot "svenskarnas" toppmodeller. Min egna S60 har ex. passerat en BMW 740i väldigt enkelt och jag är rädd att en 750i också får hålla till i högerfilen om det skulle krävas. Flåklypa |
|
| Många i denna tråd som verkar ligga sömnlösa om nätterna alldeles svettiga med SAAB i tankarna;-) Eftersom diskussionen finnes och uppenbarligen rör upp känslor som måste förklaras så måste det finnas en viss form av förskräckelse när man stöter på beteckningar som Aero, R, RS osv. ute på vägarna bakom ratten i bilen med den blåvita propellern:-) | |
Paap Reeder |
... nja alla bokstavskombinationer spelar väl ändo inte i samma lag. .... ett vanligt blåvitt i ... "bör ju inte" kunna matchas fullt ut med Aero, R och RS mfl utan då får man blanda in flera bokstavsgrupper typ B med vissa siffror, M med vissa siffror o s v i laguppställningen. Dock är det förvånansvärt hur ett vanligt litet till åren "blåvitt i" håller stånd bland många olika bokstäver och kombinationer av nyare snitt. MVH /// Paap R |
| 1600Touring: Varför skriver du saker du vet inte stämmer? Det är väl inte alls svårt för tex en ny Aero att dra en 325 eller liknande... Det är just det andra bilägare stör sig på med BMW-ägare, pricnipen att "vilken BMW som helst drar vilken annan bil som helst" | |
|
Paap R>> Allt verkar vara relativt med "i'na". Min vardagsbil som kommer från en helt vanlig Svensk tillverkare vill nog helst ha en BMW med ett M följt av enbart 1 siffra för att kunna matchas i acceleration. Faktum är att när T följs av enbart 1 siffra från den Svenska tillverkaren så spöas i princip dom flesta BMW med enbart "i" i beteckningen. Det starkaste Tyska motstånd jag stött på hade beteckningen S4 på sig, och den var utrustad med en V8-motor med 1 hk mer än den starkaste M3'an som tillverkats av BMW. Upp till 200 var det dött lopp;-) Så det är förvånandsvärt vad ett litet till åren kommet "T" åtföljt av en siffra kan ge betydligt modernare, starkare bilar på pälsen i acceleration:-) |
|
|
Jabbal>> Jag tror 1600tourings inlägg var ren och skär ironi. Några :-) hade nog inte skadat för att tolka inlägget korrekt. |
|
|
Tomas: jag måste få det bevisat för mig.....jag kan fortfarande inte tänka mig att en vanlig otrimmad t4 fas2 är mer än marginelt snabbare än min gamla häck....jag ska leta upp en till våren och jämföra med sen återkommer jag skamsen eller :-) Mpower |
|
|
betan>> Observera att mina påståenden gäller en T4 nyare än 2001, dvs. den med tvålitersmotorn. En 98-00 kan mycket väl vara långsammare än din 328! |
|
| e46 328 gör 0-200 på 36,6s. e36 328 0-200 på 34s.Vad gör t4 fas2 0-200 är det nån som vet? | |
|
Sony>> Min original (sånär som på ett halvsats Ferrita avgas) T4 gör sprinten på 25s blankt, mätt med Gtech-05. Med hastighetsmätaren som referens och stoppur kör jag på 23s ungefär, men den siffran stämmer ju såklart inte. En T4 fas1, dvs. med den mindre 1,9L-motorn har testats i TV till 28s. |
|
|
Jo jag vet jag har fått lära mig skillnaderna fas2 är det som gäller,ska leta upp en till våren....ska bli kul!!du har iaf inte ett måndagsex det är klart. Mpower |
|
|
betan>> Jag tror att det står "Måndag" på mina sommardäck, för så fort det är lite fuktigt på vägen så blinkar en lampa ilsket rött på intrumentpanelen. Inte förrän gränsen för vad som är onyttigt för körkortsinnehavet har passerats så slocknar den. Så jag kommer att lyda Gundes råd till våren och gifta mig med en polis, nåväl kanske inte, men i alla fall skaffa mig riktiga däck;-) |
|
|
det låter vettigt jag ska själv inhandla ett par nya bakdäck de jag köpte i maj är faktiskt helt slut på 800 mil?!Så underligt trots att jag inte gillar att "burna"men det har med att jag gillar kurvor och bor nära en trevlig väg som finns med på listan över roliga vägar här på Autopower...Gifter du dig med en polis så kan jag ta över din Gtech för en billig peng!! Mpower |
|
Paap Reeder |
Tomas! Är det T4 vi talar om så är det intressant ty en gång satt länsman och skulle dra mig på höger sida i en 2-filig backe men eftersom jag sedan ett par rondeller irriterat mig på just den bilen (.. visste givetvis inte att det var länsman som var ute och körde) ... släppte jag upp dom bara till högra B-stolpen före avtaget. Gissa om det bidde bråk. Blåa ljusblink, spade och hela kitet. Vi stannade givetvis varvid dom hävdade att jag trängt dom .... osv. Jag konstaterade bara att titten-pilen-filen är viktig att fullfölja. Sedan burnade dom minst 50 meter ... men bara med HF .. så jag tänkte sedan skicka ett vykort ... att dom glömde ett streck men vågade sedan ändå inte. MVH /// Paap R |
Hans Andersson |
Och hur mycket körglädje och kvalitet finns det i en saab ? Saabens livslängd tex när det gäller vx-lådan säger ju allt ! ,en saab som spinner lös på drivhjulen drar som fan åt höger ( pga olika långa drivaxlar ) och man får vrida ratten till vänster annars hamnar man i diket kul bil ? nä skulle inte tro det... min kompis har en saab viggen 93 trimmad av Nordic firman Den har 280hk och vrid på 380nm men han får aldrig ner kraften i backen då effekten är elektroniskt begränsad för annars rasar lådan på en gång ! trots den elektroniska vridbegränsaren så är det fel och ras på lådorna ändå saab säger fabriksfel killen måste byta han har nu bytt både motor och låda i en bil som endast rullat några tusen mil ! Är jag imponerad ? nä skulle inte ta i skiten, bortkastade pengar !!! hea |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.