|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Att Cab-modellen verkar vara vanligare tror jag just beror på att bilen i sig anses som lite exklusiv och udda, då är det inte helt långt bosta att man när man ändå ska handla, tar den mest ovanliga modellen som sticker ut mes vad gäller utseende och användningsområde. De SAAB:ar jag såg i sommras i bl a. Liechtestein var till största delen just cabbar i någon uppseendeväckande färg. Dr Tinnitus |
|
| I Sverige har många ondgjort sig över hur dumma Saab varit som lanserat cab före kombi av 9-3. Sett med svenska ögon kan det verka rimligt, men internationellt sett vete tusan om det inte var rätt att lansera cab före kombi. | |
|
Powerkjell>> En måttligt trimmad turbobil håller ihop till 99,9% lika bra som en otrimmad dito. Man kan köra sönder en originalbil utan några som hellst problem. Lika gärna kan man köra 10-20000 mil med en bil trimmad till 200% av originaleffekten. Grejen är ju hur man kör. Jag har en 740T som rullat 25.000 mil med 230hk, den håller fortfarande ihop, orörd motor, inte ens blårök, vilken 88 års BMW med orörda ventiltätningar kan ståta med det idag?? P.S. Jag skiter också fullständigt i vem som åker ifrån vem, men ditt påstående om hållbarhet på en trimmad turbomotor stämmer inte! |
|
|
Jag skiter inte i vem som åker ifrån vem ;-) men håller med Tomas i att det är ett felaktigt påstående om att trimmade motorer, med eller utan turbo, skulle trilla i bitar mycket fortare än en otrimmad motor. Gör det det så säger det oftast mer om den som trimmat än motorn i sig. Givetvis så sliter en högre trimningsgrad mer och fortare på motorns delar, men i princip bara då man utnyttjar denna högre effekt. Och då man ofta med starkare motor inte kan gasa fullt lika länge åt gången som med en klenare standardmaskin, så blir slitaget i praktiken inte så annorlunda. Tänk er själva att man ska köra ett test 100-200 med en otrimmad 9000 lågtryckare och tvingas pina på fullgas i säg 30 sekunder eller nåt sånt. Men som med en trimmad kanske kommer undan med 20 sekunders belastning på max. Sen när man ligger och lufsar på landsväg i normala farter så är det ju ingen egentlig skillnad i slitage mellan en trimmad eller otrimmad. Det är egentligen inte svårare än att en bil, trimmad eller ej, slits hårdare/fortare om man kör hårt, än om man kör som folk. Detta gäller givetvis alla bilar, även BMW. Dr Tinnitus |
|
| jag tror att många drömmer om bmw var och varannan natt men inte vågar säga det!har hört många klaga på bmw,tror att en del bara är avundsjuka!självklart får man tycka om vilket märke man vill och bmw har också nackdelar,men om man slår ihop bmws alla för och nackdelar så finns det ingen bil som kan mäta sig med bmws körglädje och detaljkvalitet,att man sen blir frånkörd av en saab!vad gör det?risken är ju stor att saabens växellåda rasar runt nästa gathörn!! | |
| Varför är det så många som drömmer om BMW? Det känns som att alla de människor som äger en BMW går och tror att "alla glor på mig och min BMW, alla drömemer om att få äga min 520". Jag tror att det i mångt och mycket är just det som retar andra trafikanter, BMW-ägare tror att deras bilar är så väldigt åtråvärda. | |
| Frågan är ju hur många som över huvud taget går och drömmer om en bil, av något märke. Det är nog en rätt liten minoritet av befolkningen. | |
|
Jabbal>> Jag håller med dig! En BMW känns inte märkvärdigare än nån annan bil, men i vissa enstaka fall så tror dess ägare att dom är lite mer än andra och inbillar sig att den stora massan tänker konstiga saker om dem. Ett annat ord för detta är schizofreni:-) Nockenwelle>> Håller med dig också, något som är uppnåeligt för dom flesta människor kan väl knappast betecknas som en dröm. Drömbil för dom flesta stavas nog Ferrari, Porsche, Lamborghini osv. Tiderna då det enbart var bank-kamrerer och direktörer som hade råd att åka MB och BMW är förbi. Idag kan nästan vem som hellst belåna sitt hus eller lägenhet och köpa en ny BMW, även om man jobbar som städare med 16.000 i månaden. Sedan tror jag inte att den svenska avundsjukan är så utbredd idag som för 10-20 år sedan. Mao. dom allra flesta skiter i vilket märke man har på bilen är hur mycket den kostar. |
|
|
En annan faktor är ju att om man hamnar brevid en BMW, säg en 525 eller 328 så "vet" man att ägaren är på för ett race, så är det bara. Om man tittar lite här i trådarna, såg en lirare som sa att "170hk i en BMW är 200hk i en vanlig bil". Visst, då är det ju lite extra kul att tvåla till sådana typer, för faktum är ju att BMW inte är speciellt snabba bilar, snarare är de ganska sega om man jämför med en del andra märken. Ta 320 och 520, inga raketer direkt och även om M5 går utanpå det mesta så är det ju faktiskt så att 99% av BMW-parken i landet är ganska långsam av sig. Det här med "alla glor på min BMW" och "killen i Jaggan önskar han hade min 325:a" är inte speciellt vanligt hos BMW-förare, men det är otroligt mer vanligt än i princip alla andra bilägare. Så är det bara, och det stör jag mig på till tusen. BMW är fina bilar, jäkligt snygga men varför tror alla att just jag går och drömmer om en? Hade det varit så hade jag ju köpt en för flera år sedan... |
|
| "Jabbal" Det är ingen som tror att du drömmer om en BMW,det är vad anndra tror om oss BMW-ägare, att vi tänker så som du skrev.Den liraren var jag.Det jag ville säga var att det krevs typ 200hk av en annan bil märke,för att vinna över en 320i.Jag tog 170hk eftersom jag äger en sån och jag har testat mot några anndra bilmärke som har typ 200hk.Oftast har jag vunnit eller kört lika med de,förlorat har jag sällan.Visst finns det bilar som är snnabare en BMW det är inngen som påstor något annat.det har skrivits 100 ggr och jag skriver det en gång till hade vi bryt oss om prestanda då skulle inte vi BMW ägare köppa 316,318,320,323,325 undantag för 330,m3 ägare.Jag skrev också att jag inte bryr mig om det eftersom jag vet att det finns snabare bilar än min 320.Min bil kostade 370 000kr som ny tror du inte att jag kunde köpa en annan bil med 100hk mer för samma pengar.Tro inte att vi tror nåt,vi bryr oss inte. | |
|
Om en 170hk BMW ska besegra en 200hk Honda eller något annat så krävs det mindre vikt så visst är det möjligt. Däremot ska man inte inbilla sig att 170 BMW-hästar är starkare än 200 Hondahästar. Flåklypa |
|
| har man meckat med alla på marknaden förekommande märke så kan man skilja på bil o bil,jag påstår inte att bmw är bättre än nån annan bil,och visst finns det dom som tror dom är nåt för att dom kör bmw!varför tror ni bmw är så omtalat som dom är?själv kör jag bmw för att det är den enda bilen som är byggd för föraren och inte för att någon skall tjäna en massa pengar enbart.kom med kritik det är jääääääätteskoj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
|
dd; BMW handlar ju självklart om att tjäna pengar, tjäna pengar och ingenting annat. Det gör alla bilmärken idag, i vart fall de som har serieproduktion. Sedan att BMW kanske bygger det mest körglada bilarna på marknaden, ja det tänkter jag inte bråka om. Men visst finns de andra som bygger körglädje, Alfa till exempel. Sony; Vem frågade vad din bil kostade? Typiskt BMW-ägare att prata om bilarnas nypris, då de är begagnade. Jag tycker att det är jättekul om folk köper BMW, fina vagnar. Men det är just den där mentaliteten många stör sig på "mina xxxhk är bättre än dina xxxhk och min bil kostade xxxx då den var ny". |
|
| "Jabbal""ville bara påpeka som jag skrev att jag inte bryr mig om prestanda anars kunde jag köpa en annan bil."Typisk BMW-ägare att prata om bilarnas nypris,då de är begagnade"????Jag köpte en ny bil 0km på mätaren.Darför tog jag detta ex.Sen vill jag bara skriva att 0-100 är inte bara hk.Det handlar om vikt,aerodynamik,hur bilen är bygd i helhet,vem som kör bilen.Jag har aldrig påståt att BMW är bätrre än någon annan bil. | |
|
Fast alla bilar väger ju i princip lika mycket, om man ser till vagnar i samma storleksklass, enda undantagen är ju de som byggs i alu. Och luftmotståndet spelar ju inte heller så stor roll just vid 0-100, det är ju vid 100+ som det spelar in mer markant. Nåväl, jag vill inte hoppa på dig, kul om du är nöjd med din fina bil! |
|
|
Kg/hk brukar väl beskriva ganska bra hur bilar står sig mot varandra i acceleration sägs det. Och resonemanget "jag har åkt ifrån många 200 hästars bilar med min 170 hk". Jag har åkt ifrån, eller i alla fall åkt jämnt, mot en *host* Porsche Turbo med 450 hk från 50-200. Att Porschen sedan vägde över 1 ton mer än min bil, hade drivhjulsförlustande 4-hjulsdrift och automatlåda är medaljens baksida:-) När det gäller bilägande i allmänhet så är det väl upp till var och en vad man är ute efter. Vissa har ett bilintresse som ligger på samma nivå som mitt intresse för kläder, alltså lika med noll. Jag kan inte svara på vad det är för märke på mina brallor, likadant finns det människor som på ett ungefär kan svara på vad det är för märke på bilen dom kör. Då kvittar det om den har sex cylindrar eller gör 0-100 på 4s. Sedan är det dom som vill ha en bra kompromiss, dom köper en kombi med turbomotor som går att chippa. Vill man ha perfektionism och diskretion så köper man en Lexus. Alla är ju olika, det är ju bara så. |
|
|
Citat, Dr Tinnitus; ..."det är ett felaktigt påstående om att trimmade motorer, med eller utan turbo, skulle trilla i bitar mycket fortare än en otrimmad motor. Gör det det så säger det oftast mer om den som trimmat än motorn i sig..." Vad menade jag egetligen den där sena aftonen? Jag menade (även om det inte står uppenbart uttryckt så) att en trimmad dussinbil för övrigt inte är byggd för fartgrenar. En M-modell är redan från designstudien framtagen för att hålla för det den får under huven. Jag pratar alltså inte om enkom motorn. Läs alltid begynnelseinlägget innan ni svarar. Vänligen Kjell (som nu för tiden enbart får åka i passagerarsätet) |
|
|
Till Sony. Det är lite komiskt när någon utser sig själv till ombud för alla BMW-bilister och uttrycker sig i "vi-form" när denne uttrycker sina högst personliga åsikter... Kjell |
|
|
Ingen kan väl påstå att BMWs M-motorer har ett rykte av sig att vara problemfria med vissa undantag av tidiga M-motorer (de i e30 och e34). Flåklypa |
|
Paap Reeder |
... men dom har överlag vunnit många fina prestigefyllda konstruktionspriser .... Nicht war? .. vill minnas att det stod om ett sådant pris nyligen i en blänkare i BB. Det är klart att en B20 är mer problemfri än en M3- motor .... men det är som att jämföra kronans skidor och stavar mot en Yamaha värsting-snöskoter ... hänger sig en av Yamahans 8 ventiler så kasar skidorna på ... om än att dom har en lång bit kvar innan dom ens för upp lukten av skotern. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.