AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.124

Vad gör det om en Saab spöar en M3?

Sida 2 av 4
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flåklypas sammanställning av div. uttalanden från BMW-folket är ju lysande.

Ja lysande i den meningen att det smärtsamt tydligt motbevisar det som många BMW-killar så gärna och ofta säger, att de inte bryr sig.... :-)

Sen är ju det en hel del humor, hög som låg i dessa uttalanden med, om man nu har förmågan att ta det hela med en medium klackspark oavsett vilken planhalva man tillhör.

Själv hade jag ju äran att köra ifrån en E30 325i (tror jag det var) på Gälleråsen för cirka en månad sen. Jag körde en gammal olättad Sierra som kördes till och från banan med folk och packning de ca 16 milen till banan. 325:an var helt urplockad och lättad och verkade vara byggd för banan och körs nog normalt i någon clubserie inom BMW-klubben. Den var blå och hade takluckan ersatt med en fastskruvad plåt.

Vi var väl aldrig riktigt nära varandra på banan vad jag minns, men den kom aldrig ifatt mig, och jag var en av de allra snabbaste totalt sett på både rakan och på varvet hela dagen i regnet. Körde väl en 15 mil på banan innan jag åkte hem.

Sen är det ju som någon sa, att BMW i allmänhet M-bilar i synnerhet, har hög status och inger respekt. Vilket visar sig i att många vill jämföra just mot dessa bilar och ha dem som en referens. Det är väl i grunden kul och nåt ni BMW-killar ska vara stolta över. Fast det är kanske just det ni är, vilket är orsaken att det svider så illa de gånger referensen får smisk!? En rätt naturlig reaktion om ni frågar mig.

Dr Tinnitus

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Det är ingen här som känner till denna blå fyradörras E30 325i moddad för bana? Den har igenskruvad taklucka och helt rensad inuti samt har bakluckan säkrad med fjädrar ner mot kofångaren. Den såg ut att ha racedäck på fälgarna med. Kanske det var bur i den med, minns inte nu.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ingen aning vad det kan vara för bil. Om det är någon som är med i BMW Sport Club kan du kanske hitta bilen på någon av bilderna som finns här:

Länk

Tar väl lite tid att leta igenom, men det är ju fredag :-)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag visste väl att jag inte skulle dricka upp all julglögg redan nu......

Det var givetvis en E36 325i och inget annat!

Nån som har nummret till Betty Ford kliniken tro...?

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tack för tipset Nocken, men jag tror inte den var riktigt så "sportig" utan nåt mer snikliknande banbygge.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
Ganska många bilar på bilderna i länken är i originalskick eller näst intill originalskick. I BMW Sport Club kör en del, likt mig, med sin omoddade eller måttligt moddade gatbil. Andra har ganska rejält ombyggda fordon, exempelvis de som tävlar i BMW Cup enligt Special-reglementet. Spridningen är väldigt stor på bilarna och troligen också förarna.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag tror inte det går att komma fram till något.

Jag har blivit frånkörd av en Bubbla...
(jag åkte mercedes)

Jag har kört ifrån en M3 CSL
(jag åkte Ducati)

So What?

Det finns en gammal låt där dom sjunger
"It´s not what you´ve got, It´s how you use it."

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
No
5.161
Nockenwelle
Visst är det så amullo. Jag har kört ifrån flera M3:or på bana, när jag suttit bakom ratten i min 330i. Det hände även att jag körde ifrån M3:or när jag körde 328i E36. Det berodde knappast på att min bil var snabbare, utan att förarna av M-bilarna hade lite för lite vana vid bankörning.
Å andra sidan, det är ju mycket roligare att köra ifrån någon som har en snabbare bil. Jag har lite svårt att förstå att det är kul att ha bättre bil (OK, lite kul är det väl). Det är ju mycket mer intressant att vara duktig på att köra än att ha en bra bil.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nocken är inne på nåt väldigt grundläggande....

Visst är det så att det är roligare att köra ifrån en normalt sett snabbare bil med en normalt sett tröttare bil, då har man ju uppnåt något. Exempelvis kan det vara en micklad Volvo 850/T4, SAAB eller nåt sånt som smiskar en M5 av valfri årgång mellan 100-200. Berättar man det så höjer väl de flesta på ögonbrynen.

Om man med en E60 M5 smiskar en helt vanlig Sierra Laser -88, vad har man uppnåt då? Vem blir impad av att man berättar att man tog den mellan 80-150 med två polare i bilen?

Dr Tinnitus

No
5.161
Nockenwelle
Jo, fast jag vill nog lägga betoningen på förarprestationen och inte på mekarprestationen. Men jag håller med, att hänga av en erkänt vass bil med en "sleeper" är ju mycket roligare än att med en välkänd för sina prestanda hänga av en erkänt slö bil.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Förstår inte heller riktigt nöjet med att köra ifrån nån 100-200.

Har mycket lite med förarens prestation att göra. Byter ni bil med varandra så blir utgången omvänd.

Killen som har en BMW M5e39 kan hur enkelt som helst sälja bilen och köpa en duktigt trimmad turbomatad SAAB/Audi/Volvo som går betydligt fortare för halva pengen. Men jag ser inte nöjet i det.

Att däremot köra från någon på bana med en på pappret långsammare bil är däremot riktigt roligt.

Racerbilen: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
BjörnB.

Jag förstår inte att du inte förstår.....

Är det inte en helt naturlig mänsklig företeelse att vilja vara snabbast, bäst, snyggast, smartast, rikast eller vad man nu vill?

Är det då inte lika naturligt att det är roligt att vara snabbare än någon annan även när det gäller mer eller mindre vanlig bilkörning?

Har du själv någon gång gasat lite extra, eller kanske fullt, för att komma före eller visa någon annan "var skåpet ska stå" ut från en korsning eller liknande där det är tvåfiligt och det funnits en kansle lite småhetsig konkurrent vid sidan om?

Jag tror att den som påstår att han aldrig gjort det ljuger, för så har vi väl alla gjort någon gång, eller hur!? Och inte är det utan visst välbefinnande när man kan säga för sig själv "nej du, den gubben gick inte" efter avslutad batalj.

Så varför skulle det då inte kunna vara kul att vara snabbast på 0-100 eller 100-200, när det är kul att vara snabbast i vissa andra trafiksituationer, som att hinna först fram och byta fil efter en korsning när någon annan står och verkar lite het bredvid och har tagit sikte på samma filbyte.

Att det sen är skitkul att smiska runt på bana och tvåla till konkurrenter där, ja det är ju lika självklart det. Det är ju sagolikt kul att känna mekaniken jobba i kurvorna och känna ett samspel med bilen. Men det är ju även kul att känna motorns obändiga kraft mellan t ex. 100-200 på en mer eller mindre rak vägstump.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
OK, lite kul är det allt att köra ifrån någon 100-200 km/h, men inte på långa vägar lika kul som att göra det runt en bana.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kort sagt, det är alltid roligare att vinna än förlora, oavsett vilken typ av körning eller fordon det än handlar om. Tävlingsinstinkten finns mer eller mindre latent i oss alla och smyger sig in i det mesta vi gör i livet.

Dr Tinnitus
Paap Reeder
... håller helt med Tinnitus.

Sedan är det ju också så här .... att det är alltid roligt att snickra ==
"spik som står upp skall slås ned"!

MVH /// Paap R
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det måste vara lite av ett svenskt "problem" att vi Bmw förare blir från åkta av Saab och Volvo förare,med tanke på att det lär finnas mest trimnings firmor per inv i sverige till våra svenska bilar och därav en hel del chippade bilar och turbobyten.
Det mest naturliga borde vara att det står vad gör det om Amg mercedes åker ifrån våra Bmws?Eller Vad gör det om en cosworth accar värre än M3 an mellan 100-150.
Men så är det inte och jag kan tänka mig att det nästan bara är i sverige som Saab och Volvo trimmas och ibland kraftigt som Autotech mfl gör medans bmw bilar dem förblir orginal för det mesta här i swe.
Eftersom det inte finns några klasser på "gatan" (fram&bakhjuldrift turbo inte turbo) och då inga tävlings regler så är det frittfram för världens mest&bäst trimmade Saabar och Volvosar att raca mot för det mesta orginal Bmws och andra bilar, och resultatet blir ibland att Saaben är snabbare.....tyvärr vi bor i helt fel land när det gäller att raca mot Saab och volvo helt enkelt.
Annat är det nog i tyskland där bmws trimmas av alpina,Hartge mfl och utgången på autobahn för många hottade svenska bilar blir nog inte som det kan gå på E4 mellan Stockholm och valfri stad.Bara det att Världens snabbaste SAAB finns i ett land där det bor 9 milj inv säger en del om kompetensen när det gäller att trimma dem ochså eller hur?!
Så eftersom jag är svensk så får jag/vi stå ut med att bli från åkta av en Saab ibland trots att det hade varit värdigare att bli sopad av en 500 hästars kompressomatad Merca :-)

Mpower
Ha ha.
Skönt skrivet Betan. :-)

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
betan.

Givetvis är det ju så.

Det är inte märkligare det än att det är klart lättast att bli omkörd av maskerade fetingMercor på Autobahn i närheten av Stuttgart. Jag har själv blivit det i sommras då två S-klasse-Mercor med styling i svart kartong svoschade om så det stod härliga till fast min egen GPS då visade 185 kmh.

Visst trimmas det SAAB:ar även ute i europa, men i mycket mindre utsträckning givetvis, och de drunknar ju lätt i svärmarna av de i de landsändarna mer populära bilarna.

Men glöm nu inte bort att SAAB faktiskt anses vara en rätt exklusiv bil ute i europa, mycket just för att den är lite egen och relativt ovanlig. I England så anses den vara en dyr och statustyngd bil, och i Italien likaså.

Men vi här i sverige är ju så vana vis SAAB:ar och Volvos, så vi ser dem som vardagsmat, och imponeras ofta lättare av lite mer ovanliga bilar som kommer från andra länder. Ett omvänt förhållande alltså, som i grunden bygger på den enkla tesen att främmande fåglar är mer spännande.

Dr Tinnitus
No
5.161
Nockenwelle
I Tyskland är det så pass ovanligt med Volvo och Saab att jag hajar till när jag ser en. Lustigt nog tycks det mig som att Cab-modellen av Saab är betydligt vanligare i Tyskland (i relation till det totala antalet Saab på vägarna) än i Sverige.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Ja det måste finnas ett svar på hur det omöjliga kan bli möjligt annars får jag ingen sinnesro men den bittra saningen är att det finns giftiga Saabar och volvosar här i sverige du har ju en utav dem,
Man får helt enkelt ta sin bmw och flytta till ett land där Saab är flygplan och inte bilar för var och varrannan :-) Jag hoppas det klarnat för iaf en eller två varför volvo och saab är snabba.
Själv har jag dammat av ps2 och ska köra porsches Yellow bird utan TCS och Asm runt Autumn ring mestadels på bredsladd ,nice!!

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.