AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.126

Vad gör det om en Saab spöar en M3?

Sida 1 av 4
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Ja, vad spelar det för roll om en trimmad standardbil kör ifrån en M3 vid trafikljuset? Huvudsaken med M3 är väl att det är en M3 och inte hur snabbt den går. Att den faktiskt är byggt ända in i sätesvärmarna för att hålla för det den har under huven är väl mycket viktigare än att den får spö ibland av betydligt enklare bilar?

Anledningen till denna hypotes är alla mängder av olika inlägg där ni visar bestörtning över vad jag just beskrivit. Det var likadant för 5 år sen; "Blev frånåkt av traktor-volvo idag" och så ska alla in och vrida o vända på eländet.

Brorsans M5 har aldrig pajat och ändå varvar han varje dag. Ibland susar någon toktrimmad Volvo 740 TIC förbi men hur länge håller de ihop...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett myggbett är klart mer irriterande än en Saab som gasar i från en M3 vid trafikljuset.
Jag önskar att fler resonerade som du.....eller gör jag? ;-)

Flåklypa
En riktig BMW-älskare bryr sig inte så mycket om en saab kör ifrån honom.
"powerkjell" det var bra skrivet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men ni måste ju hålla med om att de alltid är extra skönt att kunna gasa ifrån nån som vill racea?

Men de är ganska kul och se vilken respekt M-bilarna har igentligen,både här och bland andra märken..nån turbobil som dragit en m-bil och är överlycklig + att man då och då ser nån uppstressad bil i en annons där de står: "M3-killer" eller "M5-killer" bara de liksom!?

Oj va självgoa vi kan vara här va :)

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Kan enbart hålla med, rör mig inte mycket om någon småtrimmad volvo med bondsonen bakom ratten gasar om mig. Nu är ju min bil visserligen några steg från en m3:a, vet inte om detta har betydelse men den bilen jag har är ju defintivt inte köpt för att sätta ortens 18 åringar på plats. Jag har den för att jag ska kunna njuta av varje åktur jag tar.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Folket som gnäller på att en BMW råkade bli omkörd av en Volvo eller Saab är samma gäng som tycks anse att det är tufft att inte kunna stava ovannämnda bilmärkens (och andras) namn rätt.

Vad jag anser om både gnällandet och felstavningarna behöver jag nog inte säga.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
För min del för en Trabant köra ifrån mig! Bryr mig inte ett dugg! Det finns alltid bilar som är snabbare än min bil!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan bli en kul tråd.

"Huvudsaken med M3 är väl att det är en M3 och inte hur snabbt den går."

Och det kan man väl hålla med om, men redan i första inlägget så kommer de vanliga undanflykterna in. Läste lite i tråden och hittade detta....

"Ibland susar någon toktrimmad Volvo 740 TIC förbi men hur länge håller de ihop."

Man måste alltid hitta något annat argument om man har blivit frånkörd, tex

-Den andra bilen (740 TIC) håller inte lika länge

-Den andra bilen var ju inte standard utan trimmad

-Den andra bilen var småtrimmad volvo

-Sen kan man ju göra personagrepp om man inte kan säga något om bilen, tex volvon var "körd av en bondson"

-Osv osv

Denna tråden är ju bara ytterligare bevis på vilken öm tå det är att bli omkörd i en BMW eller ännu värre att sitta i en M-bil och bli omkörd.
Nä det gör väl inget om en SAAB spöar en bmw på gatan, men om en 900 T16 Aero -89 spöar bmw M3 på bana känns det faktiskt helt ok kan ja säga. mvh
Fick dom här svaren på ett annat forum när en liknade diskussion fördes.
Detta är en sammanställning från endast nio sidor, nu är tråden en bit över 20 sidor lång:

jag tror mer på Teorin att det inte är nån van förare i Bmw:n

Men nåntingt kan inet stämma

Alltså det där kan väl inte stämma?

Aldrig.....så lätt tar den då INTE en M3

det kan väl likagräna vara en 320? 328? eller 330?

Det är något skummt med det där

fysiska lagar säger att M3 är vinnaren

Svår å tro att det va en M3

hehe Det e ingen M3:a

Alltså att ens jämföra en M bil med en Volvo

Slutsats: S60R kan ej jämföras i den klassen som M3 C32 amg etc spelar i

Nja,,,,i detta fall handlar det juh inte om en ORIGINAL volvo mot en standard bmw.....

Sen jämförelsen med M3, AMG och RS, har du helt rätt i, S60R kan inte jämföras med såna bilar!!

en 420 hk s40 t4, må vara en volvo kaross men bilen är så långt ifrån volvo det kan bli

Jämnför likvärdiga bilar.

Kul att se Volvon vara så pigg men det kommer alltid bara vara en Volvo!

Turbo är ju fusk

Sen att ens jämför trimmade bilar mot original är väl ganska meningslöst?

Och det spelar ju ingen roll vilken supertrimmad Volvo man har, det är fortfarande en sunkig jävla Volvo?

Nej jag fattar inte heller varför det alltid ska jämnföras trimmade volvo's och trimmade saabar mot orginal M3/M5.

Turbo mot orginal är fusk. Ska vara på lika vilkor.

Den svenska avundsjukan brukar kunna lysa igenom.

Det är känslan jag är ute efter!

BMW är så mkt mer

Kan det vara den svenska avundsjukan nu igen?

Ett högt tempo på landsvägen och en trimmad turbobil får jobba hårt

att jämföra en trimmad bil mot en original har ju inget som helst värde... Det är väl bara den lilla bondraggarn i sin S60 som bryr sig ifall han kan slå den stora stygga tysken?!

Är det konstigt att en trimmad bil drar en original?

Sen sitter känslan i att oavsett om S60:n är snabbare, så är det fortfarande bara en Volvo.

M3:an är och kommer alltid förbli en bättre bil.

Jag glider hellre omkring i en M3 än en S60

Till vilken nytta är det att jämnföra en trimmad bil mot en orginal?

Avundsjuka!

Men en volvo är ändå bara en volvo

Saken är den att ska man jämnföra 2 st bilar, oavsett märke så ska dem ju SJÄLVKLART ha samma förusättningar

original mot original är ju helt klart bättre

Men det är fortfarande en Volvo

Men en volvo är ändå bara en volvo

Volvo ändå är en sketen Volvo jämfört med en BMW

Bil med turbo mot turbobil. bil utan turbo mot bil utan turbo. det är likvärdiga bilar

Oavsett ifall den trimmade S60:n kör ifrån M3:an rakt fram och/eller på bana så är det fortfarande bara en trimmad Volvo

Men dem spelar inte alls i samma liga som en BMW M3.

Volvon i det här fallet är trimmad. Varför inte jämföra original?

Jag tvivlar inte på filmen, men fortfarande så är Volvon trimmad

Hade nog inte gått lika bra om S60 körde mot denna:

Men en Volvo är fortfarande en sketen Volvo oavsett hur snabb den är. Man kör BMW för att att det är en BMW, och ifall det är en M-modell så är det den lilla "magin" som man är ute efter.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
flåklypa, många kommentarer om Volvo som du saxat in i ditt inlägg. Tyvärr är det nog så att Volvo i Sverige lider av ett historiskt arv och av bilmärkets stora försäljning. Väl inarbetade begrepp som "sossecontainer", "svensson-Volvo", "Villa, Vovve och Volvo" sitter nog i ryggmärgen på många personer som hellre ser tlll märkesimage än bilens faktiska egenskaper. Kommer då en Volvo och kör jämnt med en BMW eller – ve och fasa – gasar ifrån kan blodstörtningen ligga farligt nära.
De mentala bilderna av ett märke tar ofta längre tid att ändra än själva bilarna. Se bara på det faktum att Saab ofta ses som mer sportig än Volvo. Det stämde nog ganska väl på 1980-talet, men sedan Volvo lanserade 850 i början på 1990-talet har mestadels Volvo byggt bilar med bättre chassin, mer lämpade för sportig körning. Likafullt ses nog fortfarande Saab som sportigare, trots att den verkligheten ligger femton år tillbaka i tiden.
Nockenwelle.
Visst är det på det viset. Volvo (och Saab) var något som den medelmåttiga familjen kunde köpa på 80-talet. Nu går de flesta nybilsförsäljningarna till företag och privatpersoner med bättre ekonomi, det är nog inte många "Svenssons" som köper en ny V70 2.5t med väl ikryssad optionslista idag. Visst är också bilarna bra mycket roligare att köra idag trots att man gått ifrån bakhjulsdriften, men som tur är han även andra märken förbättrats.
Nya Volvo är ju mer komfortabla än roliga, det som förstör mest är tveklöst styrningen men det får man tillbaka lite i höga farter. Jag upplever min S60 som mer riktningsstabil och lugn än Hutz 330iM i motorvägsfarter och uppåt.
Den enes bröd, den andres död....

Flåklypa
Citaten är naturligtvis hämtade från en av S60 vs M3-filmerna.
Dom har hamnat i USA på olika forum också men där hetsar man inte alls upp sin på samma sätt som här i Sverige. Allt avhandlas på någon eller några sidor med enkla kommentarer som att Volvobilar går bra med små mods till att M3:an borde vara snabbare. Föraren blir naturligtvis ifrågasatt också. That´s it.

Flåklypa
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Flåklypa: Klockrent inlägg! Man får sig ett gott skratt av alla idiotkommentarer som folk häver ur sig.

Wilhelm Svenselius
No
5.161
Nockenwelle
flåklypa, visst kan det vara så att många modeller från Volvo är mer komfortabla än roliga, men det gäller ganska många andra tillverkare också. Jag vill ändå mena att nya S40/V50 är en rolig bil att köra. De enda någorlunda jämförbara bilarna som har ett påtagligt körglädjeövertag är E46 och E90. Fanns inte BMW skulle jag troligen välja Volvo i denna klass. Det som gör att jag använder ordet "troligen" och inte "säkerligen" är främst att Audi A4 är både snyggare och har en klart mer påkostad känsa i interiören. Annars står sig Volvon mycket bra.
Som tur är finns ju dock E90, så jag behöver inte fundera så djupt på detta.
No
5.161
Nockenwelle
BTW, flåklypa, jag gillar din kommentar om att det var i samband med att Volvo gick över till framhjulsdrift som vägenskaperna fick ett redigt lyft.
En av de största förespråkarna vad det gällde att man inte kan jämföra trimmat mot original, lade någon dag efter han skrev några av dessa citat upp en film där hans trimmade M3 körde ifrån en original Mutsubishi 3000GT.
Då gick det väldigt bra att jämföra trimmat mot både original och turbo. :-D

Flåklypa
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Efter Volvo's övergång till felhjulsdrift så känns de inte mer upphetsande än en plastig japanare. De gamla Volvo'na var bra och driftsäkra, men usch så tråkiga. Kör själv en trött 745:a nu och den är ju allt annat än rolig...

Flåklypa:

Anledningen till de jänkarna är mer sansade i den diskussionen är kanske för att båda är utländska märken... Bara en ren gissning.

Finns det andra bilar än BMW!?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag fick förra sommaren stryk av ett gäng av mina kompisar i diverse olika halvtrimmade bilar. Men jag bryr mig ungefär såhär mycket. "."

Min är roligast att köra och klart skönast. :) (tycker jag ska väl sägas)

Detta är inte första tråden om liknande ämne va ? Tror ni att ni kommer fram till nåt denna gång!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.