AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.538

Värde 530iM/dM E39

Sida 2 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr Gaspedal: Om du kör 6000 mil om året så hade jag utan tvekan tittat på en 530d/dA. En 530iA är inte så där vansinnigt snål och jag tror nog att en manuell 540 kan matcha den hyffsat. Min fru som pendlar 16 mil (mest motorväg) per dag har kört vår 530 den senaste veckan och har legat på över litern (1,04 på färddatorn) i snittförbrukning.

När det gäller bilar med M-paket så finns det antal annonser ute där säljarna minst sagt kan kallas optmister. Sen finns det ju även ett antal annonser med bilar som känns billiga och kankse inte helt seriösa. Båda dessa "avarter" får man försöka bortse från.

Det har ju gått några månader sedan jag letade M-utrustad 530T men då var det bra sug på marknaden. Bara på veckan från jag skrev kontrakt på min så var det 3 andra svenskar som ringde den tyska handlaren och ville köpa bilen. När min kompis i september letade 525iAT med M-sportpaket så försvann dom som var "normalt" prissatta direkt och det slutade med att han köpte sin efter budgivning (säljarens dröm ;). Nu handlar ju detta om Touring-modellen men jag har svårt att se hur en sedan med M-sportpaketet skulle vara iskall.

När det gäller 18" så är det få bilar med M-paket även i Tyskland som sålts med den dimensionen. Men det är ju inte hela världen att uppgradera fälgarna i efterhand. Kör själv på 18" Krysseker 42 på sommaren och 17" Paralelleker M66 nu på vintern.

Var själv tidigare ingen fan av silver men jag måste säga att jag är mycket nöjd med färgen även om den givetvis inte är lika spännade som estorillblå...Silver tål skitvädret mycket bra!

Prisvariationen på www.bmw.de är stor och det handlar om att ständigt hålla koll och när rätt bil till rätt pris dyker så gäller det att agera.

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Programmer: Du har onekligen rätt i allt du säger. De 530 som din fru kört var de manuella eller automatare? De låter väldigt törstiga. Hade för mig att även dessa var snålla och skulle gå att köra på 0.85-0.9l.

Denna känna onekligen prisvärd trots gamla motorn:
530 Diesel, Bj. 3/00, schwarz/met., 158 Tkm, s.h.gepflegt, TÜV/AU neu, SD, Autom., Leder, M-Pak., 17"-Alu, BR, sehr gepfl., BC, Tiptron., Klima, VB 10.900,-. Eur.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Jag har tagit bilderna på 540:in, sidan finns för att lägga ut bilder på Internet, bilderna på bilar från världens alla hörn.

Bagageluckan, samt plåten nedanför luckan var rätt repiga, i övrigt bra skick, priset var då i juli, ca 200tkr, numera såld men i och med att min far inte krävde V8, och bilen var i sämre skick än förväntat, var det inte ingen mening att börja förhandla, kraven hade varit få bort röklukten, samt byta bagagelucka, lacka plåten nedanför, men tvekan på om det överhuvudtaget går att få bort röklukten helt, gjorde att det var bättre att åka vidare, lite tråkigt, hade varit kul med två 540iM i familjen.

18" hjul gick inte att få till Touring, av någon konstig anledning, fabriksstandard på E34 M5 Touring-95, och Alpina hade till och med 19" på B10 V8S Touring, så det förvånar mig att inte 18" gick att få som tillval.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr Gaspedal: Vi har en automatare. Som jämförelse så kör hon normalt vår andra bil som är en V70 2,4t Geartronic och då ligger förbrukningen ganska konstant kring 0,91 l/mil. V70 har också ett BSR-chip men jag har inte kunnat se någon direkt skillnad i förbrukning med och utan chip. Båda bilarna körs på 98 oktan.

Vad jag har förstått så är utväxlingen på 530iA något lägre än t ex 528iA för att ge en sportigare karaktär men detta straffar då kanske förbrukningen en aning.

Ska väl även tillägga att 530'n drog aningen mindre när jag initialt körde på 17".

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Att hon ligger på över litern med 530in trots motorväg gör mig smått orolig för man kan få ner en E55 AMG i samma siffror på svensk motorväg. Jag var bombsäker på 530i gick att köra ner på 0.85l/m. Det är bara motorvägskörning som är intressant för mig, den får dra vad den vill i stan.
Just nu ligger jag på 0.55l/m (diesel) och det med 235x40x18 vinterdäck. Så att gå upp till det dubbla i förbrukning känns ju inte riktigt rätt...än =)

Tippar lite på att efter nyåret så blir ju alla 02or 4år gamla, så de kanske faller lite till i pris än vad de redan gjort?

(Imponerande siffror du har på Volvon, har haft en C70 T5 själv och den gick aldrig under 1.4, men då pendlade jag iof inte. )

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr Gaspedal: Det slog mig efter jag skrev inläggen igår att förbrukningssiffrorna nog inte stämmer på 530'n. Min fru tankade förra veckan men visst inte hur man nollade färddatorn så 1,04 inkluderade även föregående tank då det även var en del stadskörning. Kollade nu på morgonen vad hon förbrukat sedan senaste tanken och färddatorn stod på 0,97 och då har hon kört 4 x 8 mil + en kortare lokal tur. Lite bättre siffror men fortfarande inga kanonsiffror.

Tidigare i höst så körde jag 45 mil i sträck varav hälften motorväg och hälften landsväg. Körde lugnt och låg kanske 10-15 över laglig hastiget. Hamnade då på 0,92, men det var på 17" (235/45).

Håller med om att Volvon går snålt och min kollega som har en likadan fast manuell har svårt att matcha mina siffror trots att han pendlar 14 mil per dag. Även vid aktiv körning och stadskörning så går V70'n märkbart snålare än 530'n trots mer effekt. Sen att körkänslan inte når BMW-klass är ju en annan femma...

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Programmer: 0.97 låter i mina öron helt okej för en bil med tomatlåda och stora fälgar på. Har man då manuell så misstänker jag att man kanske kan kommer ner i 0.90?? Är det som du säger så har 530in bra förbrukningssiffor med tanke på prestanda och automat.

Det är intressant att du får din V70 att dra mindre även vid aktiv körning då turbo bilar brukar ta en del soppa när man kör aktivt. BMW:n tycker jag borde vara snålare vid lek. Men att det är en helt annan känsla är jag böjd att hålla med om, men jag tycker absolut inte att de moderna volvo bilarna gör bort sig. Ett stort plus för ljudanläggningen.

Appropå att alla 530iM Touring försvinner fort så är det lite samma sak med S60. En V70 D5 säljer sig själv för ett pris på ca 40 000:- över S60ins, som inte alls är lika lättsåld med dieselsnurra. Jag tror det mycket väl kan vara ett större sug på 530iM Touring än på motsvarande limousin?

"Herr Gaspedal" du har mail...

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Undrar hur bilarna värde står sig efter nyår.
Prisraset på 530iM borde infunnit sig redan innan sommaren.
Bilarna står länge i hallen säljarna verkar ha lite svårt att bli av med dem i dagsläget. Kan det även vara att julen står runt hörnet??
Det känns som att man ska vänta i 1-2 månader och titta vad som hänt på marknaden till dess??

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Lyfter denna tråd...

Hur ser det ut med värdet på sena E39or med M-pkt? Tänkte på 525i och 530i...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

525 och 530 touring med M-paketet verkar hålla sig bra i pris (vilket jag är tacksam för ;) De jag hört som letar säger att det gäller att vara snabb för de försvinner fort och de som har sålt exemplar säger att de försvinner snabbt. Johan är på Autopower sålde sin nyss hemtagna 530iAT -01 med M-paket väldigt snabbt och den hade ändå rullat ca. 17' mil. Han har ju även en lika gammal fast mindre utrustad och med avsaknad av M-paketet och den har varit till salu ett bra tag.

Sedanmodellerna verkar det vara lite lägre intresse för.

___
//Ulf
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag scannar av blocket och tyska marknaden ofta gällande M-paketade E39:or. De verkar väldigt lättsålda och står sig bra i värde.

Bilar utan skinn verkar få stå kvar något längre, annars verkar det som att allt går att sälja inom de "normala" ramarna.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ok, kan man lita på bilprisers värdering?

Dvs 150-160kkr för en 03a sedan, 530im...?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Nej, det kan du inte. Vill tro att du måste upp till 180 om inte högre för att få en vettig med ärliga mil

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Är det något tillfälle det går att använda sig av bilpriser.se? Annat än för att vara taskig mot folk? Även om dom i vissa fall övervärderar E38, en skämtsida, det är min åsikt.

Dom har ingen koll, tacka vet jag Schwacke.de, dom värderar till minsta utrustningsdetalj.

Mvh Stephan
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilpriser.se fungerar alldeles utmärkt för bilar som KVD har bra underlag för, dvs V70 2,4, Saab 9-5, Passat 1.8T osv. Om du värderar en sådan på bilpriser.se så får du en ganska bra angivelse. Däremot fattar jag inte varför folk hela tiden säger "kolla på bilpriser.se" när det gäller BMW för KVD säljer knappt några sådana och då säger det sig själv att värderingen inte kan bli exakt. Vad gäller schwacke så tar väl de betalt för sin värdering?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Som jag fattat det har kvd tillgång till betydligt fler försäljningspriser än deras egna. Därav att jag hänvisar till det. Bilpriser.se tycker jag i grund och botten är en bra tjänst. Visst blir resultatet tokigt ibland, men jag frågar mig om det inte är lika vanligt att resultatet är obekvämt?

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det ligger säkert något i det också, men ibland är faktiskt bilpriser.se ute och cyklar rejält. Vanligen då om bilen är lite av det ovanligare slaget.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bilpriser:

Min 530 -01 10000 mil...

Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 159 700 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 137 000-149 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Nja, känns inte riktigt rätt skulle jag säga... Vad säger ni?

MVH Christofer
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kring 150kkr tycker jag inte verkar orimligt för din bil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.