AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.539

Värde 530iM/dM E39

Sida 1 av 3
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Nu börjar det suga i BMWtarmen igen.
Och jag har sett att 530iM börjar dala i pris. Är det värt att slå till på en nu eller ska man vänta lite till? Skillnad i pris på diesel eller bensin?

Jag har lite krav: max 14000mil.
skinn, klima, lucka, cd, xenon. Har den mer så är det ett stort plus, men det är mina grundkrav.

Vad tycker ni man bör ge för en 530iM resp dM?
Är det bara jag, eller är de svårsålda?
Har kollat en del och det känns som att de inte är billigare i Tyskland, bara att det är lättare att hitta en med lucka och dessutom ganska trögsålda på hemma marknaden?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Glömde fråga hur hårt ni tror att värdefallet på denna bil kommer att vara, samt hur trögsåld den kan till att bli senare?

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
För någon dag sedan var det uppe en tråd om en 525iM-03, 8kmil, sv-såld. I tråden låg de flesta buden runt 170kkr om jag minns rätt. Om en 03:a står så pass lågt Har även hört talas om försäljning av 525i-02, 14kmil,svsåld, för 114 kkr, vilket verkligen är mycket bil för pengarna.

Faceliftade E39or verkar ha rasat i pris de senaste månaderna men när raset stannar av är känns svårt att avgöra, men det kan inte vara långt från "botten" då bilarna känns rätt billiga redan nu i förhållande till vad man får.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Dieselns värde beror nog lite på hur den framtida fordonsskatten, är det klart hur det blir?

Det som talar mot dieseln är väl att automaten är viktig och tråkigt nog så är väl kvaliten på lådorna rätt kass. Hur är det med commonrail-pumparna, svindyra att repa?, mycket problem? När du ska sälja bilen har den kanske den närmat sig 20kmil vilket säkert minskar antalet spekulanter.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det är inte 100% klart, men enligt senaste nytt så får dieselbilar i miljöklass 2005 skattelättnad, ca 1500:-/år.
525:an du hörde talas om, hade den M-paket? Det verkar svårt att hitta bilar med, för mig, rätt utrustning.

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Nej, den hade ej M-pkt, ska se om jag hittar tråden...
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Länk

Här är tråden, han bytte visst in den, sorry. Men det verkar som att bilen var svår att bli av med iaf...
Den bilen, 525;an, var tillverkad och registrerad 2001, i dagen Sverige inte en äkta 02:a, även om den var av modellår 2002.

Jag har inte intrycket att M-paketade 530:is är svårsålda, när jag, visst för 4 månader sedan letade bil till min far, hade den handlare vi köpte i från, någon dag innan vi åkte ner till Tyskland, precis fått in en Skiffergrön 530iAM, den fanns inte kvar 4 dagar senare, den gjorde däremot den bil han köpte en ej M-kittad Individuallackad 530iA, inbytt 3 veckor innan.

Jag tror det stora problemet är att hitta en som uppfyller önskemålen, det går inte att pruta på takluckan? Får den ha automatlåda? Är det fortfarande inte okej med Touring?

Jag hittade en intressant bil, om du kan pruta på takluckan, en 535iM 5vxl-02, 1äg, navi+tv, elstolar+minne, cdvxl, pdc, Svart II med svart läder, elgardin+ manuella sidogardiner, etc. 12500mil för €16850 hos Tysk BMWhandlare.

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Trevligt att du kan ta dig tid igen Stephan. Det började suga i BMW tarmen igen... =)
Jag prutade på takluckan i min nuvarande bil (Volvo S60 D5, trivs bra med den men den driver inte bak och jag måste ha lucka.) 535iM är lite väl stor motor för mig. Jag kör fortfarande 6000mil per år så jag vill inte gå över 6 cylindrar. Drömmen är ju en 530dM men det verkar smått omöjligt att hitta en för vettiga pengar därför accepterar jag även en 530iM. Är det en diesel så är automatlåda helt okej, kanske även om det är en iM som har allt man drömmer om.
Måste dessutom säga att jag går emot din åsikt om att de är lättsålda, när jag kollade innan sommarn så försvann de fort, nu verkar de ligga rätt länge på blocket och de kanske inte ens försvinner? Har hittat en som verkar vettig, dock så är den silver (mer svårsålt?). Men det kanske är bra då min svarta Volvo ser ut som F#N efter en dagsetapp. Bilen jag pratar om har bara haft en ägare i Sverige, så det kan vara en bra kärra. Attraktivt pris dessutom, plus för att den står i GBG. Vad tror du om den?

Länk är det denna?

Kan ju vara en förändring sedan i somras på säljbarheten, men vill man ha en 530, skulle jag helst köpa en med M-paket, råkade hitta en Imolaröd 540iM 6vxl modellår 2001 hos Tysk BMWhandlare med Premiumselection rekommenderas, 8850mil €18700 navi+tv, xenon, pdc, cdvxl, telefon och bensinvärmare, trots att jag inte gillar Imolarött så hade jag struntat i bensinräkningarna, åtminstone 2-3 månader och köpt den, saknar taklucka och har Alcantaraklädsel, men vilken bil, och för inte många kronor mer än en 530, ja ja tillbaka till 530, men tanke på vad bilarna kostar från Tysk BMWhandlare tycker jag att du bör hitta en 10-14000milers 01:as 530i/530d med din utrustning för max 150tkr här i Sverige, lite extra om navi, telefon, elstolar, 18" original etc. Finns, är silver ett minus i dag? Det trodde jag inte, inte lika populärt som 2000, men fortfarande en tidlös/snygg färg.

Om du älskar Estorilblått lika mycket som jag, kan jag ge dig regnumret på en Sv-såld 530iAM-0101 i den färgen, kom precis och tänka på den bilen, jag hade glädjen att se den regelbundet, när den var ny, sanslöst läcker!

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hehe, jo. Jag älskar estorilblått, körde om en sådan 530iM igår. Efter att ha legat bakom i 5min och dreglat =). Drömmen är ju en blåmetallic iM.
Bilen du länkar till är den jag är sugen på. Njae, silver är väl kanske inte ett minus för de flesta, men jag gillar lite andra lacker. Imolarot II tycker jag är väldigt fin om den är polerad och med M-sport paralleleker. V8 kommer tyvärr inte på tal i en bruksbil som rullar så långt privat. Men visst, det vore underbart =).
Du får gärna ge mig reg.nr. maila över det, men du vet inte om den kärran är till salu? Problemet med att leta i Sverige är att det i 90% av fallen saknas lucka. Och jag måste ha det under vår, sommar och höst för att trivas i bilen.
Problemet med att köpa V8 och äga 2-3 månader är ju att det går inte att sälja, folk blir misstänksamma etc. Även om en bil är ärlig så hoppar många över den för att den är nyimporterad. Hade stora problem med 328:an och fick slutligen ge bort den, visserligen till rätt ägare, men ändå. Vill slippa byta bil på minst ett år, därför vill jag ha rätt E39. Vad tror du?

Jag mailar dig i en annan fråga också, så du har mail.

Herr Gaspedal

328:an du hade var helrätt enligt mig! Många här på forumet spekulerar vad en bil är värd eller vad men får för den. Har börjat snegla på 328ic men tycker prisbilden är varierad och diverse värderingsajter ger inte en rättvis bild.Tycker att du annonserade din bil till ett rea-pris jämfört vad många begär för liknande bilar nu. Vill du berätta vad det verkliga priset blev?

mvh
Jag har förhoppningen att, om man är ärlig säger att bilen är importerad från Tysk BMWhandlare, den har överförbar garanti, du berättar att du helst vill byta mot en likadan fast med bränslesnålare motor, så borde den 540iM 6vxl gå att sälja utan förlust/liten förlust, efter endast 2-3 månader, varför inte marknadsföra den med en egen hemsida för vagnen direkt?

Det kanske var den 530iM jag tänker på som du körde efter? Jag mailar regnumret på den, i vilket fall som helst, skicka gärna ett brev/vykort och berätta att du är intresserad av att köpa den, när det är dags för försäljning, på det viset fick jag köpa min förra vintervagn, det var roligt både för mig och säljaren, det sättet tror jag på, för att köpa bil, smidigt för alla inblandade, den Estorilblåa är vad jag vet inte till salu, 8ägare sedan tagen i trafik mars-2001, saknar tyvärr taklucka, men i det fallet bör färgen kompensera dom flesta brister.

Var lite kräsen, och köp bara om det känns rätt, något speciellt bör bilen ha, som udda/snygg färg, viss utrustning eller något annat trevligt, min fars bil har nästan allt, samt är i Carbonsvart, = en unik bil, och för honom gör det inget att M-paket saknas, det är till och med bra, han gillar inte lågprofildäck.

Mvh Stephan

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bias: Intresset var väldigt svalt, kanske för att det var nyimport. Det var jag som hade hämtat den. Jag annonserade först för 149´kr men det var dött. Det var en som ringde och bjöd 130-135 och då ville han köpa samma dag. Jag tyckte det var lite lågt då, men i efterhand så ångrar jag det för jag fick bara 127 och då var jag tvungen att släppa med mina fina 16" vinterhjul. Fick sänka annonspriset till 129 på blocket och var då 10 000 billigare än de billigaste och hade mest utrustning utav alla som låg på blocket då. Det var två som kollade på den, men den första hade inga pengar visade det sig. Den andre som kom och kollade på den slog till direkt. Så det är verkligen köparens marknad på dessa bilar. E46:an var tyvärr lite för liten för mig, därav så sålde jag den med stor förlust. Jag har svårt att tro att de kommer att falla i utropspris, utan det borde snarare gå att pruta en del på plats.

Stephan: Men att gå från 0.5l/milen blandad körn till törstig V8 känns inte rätt, steget är för stort =)
Det var många ägaren på den estorilblåa, men det behöver i praktiken inte betyda mer än 2 verkliga ägare. Sådant stör mig inte bara bilen är i det skick jag vill ha den. Jag har svårt att tänka mig en E39:a utan M-paket numera. Har viljat ha det en längre tid... Hittar jag ingen idag så kan jag alltid vänta 2månader. De borde ha sjunkit 20 000 till fram till dess =)
När jag kollade på min Volvo nyss så såg jag att jag verkligen borde ha en silvrig bil. Reg. skyltarna syns ju inte ens och det är 3 dagar sen jag tvättade den. Nåväl, får hoppas att den perfekta 530iM dyker upp... Även 525iM kan vara intressant, men då måste alla andra krav uppfyllas till 110%.

Jag har tippat på ett slutpris på ca 160-170kkr. Mer ser jag inte att de är värda, vad tror ni?

Över 160-170tkr för en privatköpt 530iM-01 med mellan 10-14000mil, är för mycket om den inte är extremt välutrustad/fin eller har en riktigt trevlig färg, personligen skulle jag kunna betala 10-15tkr extra för Estorilblått, dock är det bäst att säljaren inte vet om det, kan vara lite svårprutat då;)

Ca 185tkr färdig på gatan i Sverige, kostade min fars 530iA-01 med 8500mil och premiumselection, jag tycker Individuallack, bensinvärmare samt komfortstolar kan kompensera brist på M-paket, drar man då bort navi+tv, elstolar+minne, elgardin+ manuella sidogardiner borde den ha kostat ca 20tkr mindre, och då var det 4 månader sedan, då borde en privatköpt 530iM med 12500mil inte kosta mer än 150tkr, annars är det lika bra att plocka in en själv.

Jag tror inte du blir nöjd med en 525iM, leta 530i/d, automat är helt okej på 530i, långt över förväntan, trots min starka förkärlek till manuell.

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Okej, då skippar vi tankarna på 525iM och fortsätter på det gamla spåret. Automat är för mig helt okej, trots att även jag föredrar manuella växellådor.

Den bilen din far köpte låter onekligen trevlig. Lust att maila bilder?
Som tur är så står bilen alltid i ett värmegarage ( minst 19 grader + och precis under ventilationstrumma) så bilen är alltid torr på en timme.

150Kkr låter onekligen trevligt i Sverige, men de flesta bilarna verkar fortfarande ligga runt 200 000, men det är väl en drömsumma? Hur mycket tror du man kan få pruta hos en tysk BMW-handlare?
Har fastnat lite för denna färgen: Länk Länk

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Edit*
Som tur är så står bilen alltid i ett värmegarage ( minst 19 grader + och precis under ventilationstrumma) så bilen är alltid torr på en timme *och jag behöver ingen bensinvärmare.

Jag fick ner fars 530iA €500 ytterligare efter att säljaren prutat €750 på egen hand, men det gjorde han inte förrän vi visat ett mycket starkt intresse för just den bilen, den Velvetblåa? Är mycket trevlig, men €25700 är lite mycket, €4000 mindre skulle jag kunna acceptera med tvekan om premiumselection ingår, samt vinterhjul, men nu nej.

Finns ju en Cosmossvart-01: as 530iAM för €16700 med euro+garanti, med utrustningslistan uppfylld, saknar navi+tv, men har 18" krysseker 42, 18" är tyvärr mycket ovanligt på Sv-sålda M-paketare, vilket jag tycker är tråkigt, för 17" original duger knappt till vintern, såg en Brittisk registrerade på K-rauta i somras, den hade 18" M-parallell, vilken syn, jag fick lov att hejda mig från att köra efter den, så otroligt läcker, det var allt tur att den Svenska Estorilblåa hade 17", annars hade jag nog köpt den.

Den Cosmossvarta är registrerad och klar i Sverige för ca 170tkr utan prut, och har då garanti, som med lite besvär går att utnyttja i Sverige "ägaren ligger ute med pengar, tills Tyskarna betalar in, om garantin fungerade som det var/är tänkt så skulle det inte behövas, med lite påtryckningar, borde BMW Sverige ändra sig, skickade precis ett mail till dom, om just euro+, får väl lov att skicka ett till Tyskland också.

Mvh Stephan

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jo, den var faktiskt inte så dum. Men för att jag ska ha automat så vill jag ha navigation som kompensation.

Jag har aldrig sett en 530iM med större än 17" fälgar. Det känns som att alla svensksålda bilar har likadan utrustning och att det bara är färgen som skiljer dem åt. Men men...

Jag har frågat mig själv om de som står för ca 200 000 på blocket blir sålda, eller om de kommer att bli hallvärmare? E60in är ju på väg in på begagnat marknaden.

Här är en 540iAM-01 med 18" krysseker 42, Länk Länk den var den första bil vi tittade på åt far, dock hade den enda ägaren rökt i den, samt bagageluckan hade fått dom första rostantydningarna, det fick mig att skippa den, intresset dog helt enkelt, hade den varit Estoril, då kanske.

Jag tror du ska leta i Tyskland, utrustningen gör det svårt att hitta bilar i Sverige, jag förstår inte att så många bilar är rensade, elgardin, navi+tv, PDC, telefon, cdvxl samt 18" hjul är självskrivet på en 530iM/530dM/540iM, helst även läder, glaslucka och elstolar, höga krav? Nej då, då hade jag krävt dubbla rutor, bensinvärmare, individuallack/inredning, nu är det bara bonus.

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad var det för pris på den 540in? Den såg fin ut. Synd att det var rökt i den. Det är ingen annonssida eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.