AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.289

Var mäta glödstift på 320d

Finns det något uttag där man kan mäta upp glödstiften utan att behöva ta bort hela insuget på en 320d?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Varför vill du mäta dem? Är motorn svårstartad? Det är inte gott om plats kan jag säga.. Jag har haft borta insuget på min 2 ggr, men jag har aldrig tänkt på just åtkomligheten till glödstiften faktiskt..

Lossa insuget tar ca. 15 min när man gjort det nån gång.. första gången tog 30 min..

Diesel-räsern
/Rickard
Ja den är svårstartad, om jag låter tändningen stå i första läget lite längre tid så startar den lättare än om jag bara väntar på att glödlampan slocknar. Därav anledningen till att jag tror något eller några stift är kass.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
En tanke: hör du ifall bränslepumpen i tanken hinner stanna innan glödlampan slocknar?

Annars låter det som slitna glödstift.

Diesel-räsern
/Rickard
Har bytt pumpen i tanken eftersom det kom dåligt med diesel...
För info:
om någon annan misstänker glödstiften. I "relälådan" sitter relät till glödningen där kan man mäta stiften.

Mina stift var ok men jag får ingen ström ut ur relät har ström fram till det (lustigt att bilen startat trotts -10gr!) Får prova att byta glödrelät....

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Se där ja! Kunde man ju ganska enkelt klurat ut genom att mäta spänningen i bilen under glödsekvensen.. hade det inte varierat nåt alls/nämnvärt så kunde man ju misstänkt reläet.. jaja, lätt att va efterklok.. Hoppas det räcker med att byta det nu då..

Diesel-räsern
/Rickard
Har äntligen haft lite tid att kolla bilen. (Jäkla tur att den hoppar igång utan glödning även vid -10gr!) Har bytt glödreält utan effekt. Så då gissade jag på värmegivaren, provade att koppla förbi givaren. Relät orkade inte dra ändå, provade med bägge reläna. Provade med extra jord till relät också utan att få ut mer än 2,5V till stiften. Kan jag haft sådan otur att få ett kasst relä ifrån skroten också? +att givaren är kass...

Bara beställa nya grejer, eller?

Glöm förra inlägget. Det är temperaturgivaren som var kass.

va
82
vagabond
320d -02
Var sitter tempgivaren?
E3
1.828
E36
USA bilar
Testa att bygla bort relät också, mät upp anslutningarna, har du matning? Manöver? Jord? osv..
Men visst har du hämtat från skroten kan det så klart vara lit muggigt det "nya" också
Mät upp relät så ser du ju
Jag byglade relät fel. Testade igen och jorda utgången till tempgivaren och då kom det 12v ut till stiften. Så nu återstår bara att hitta tempgivaren någonstanns under alla plastkåpor....
vagabond:

Det undrar jag också, jag jordade på relät. Frågade på BMW idag när jag beställde givaren men de visste inte heller. Kabelstammen går in under insuget så jag får väl leta lite...
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Palte:
Var satt tempgivaren?... misstänker min kompis 320d har samma problem.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Palte: lite nyfiken bara, gick det mäta stiften var för sig i relälådan eller är det en gemensam matning ut till alla stift? Har du bytt tempgivaren och fått ordning på sakerna?

Diesel-räsern
/Rickard
brännen: Den sitter under insuget längst in mot torpeden. Men man kan testa givaren på glödrelät genom att jorda en kabel (sv/röd tror jag det var)

tarzan: Ja du kan mäta stift för stift. Jag har bytt tempgivaren men sedan dess har det alltid varit minusgrader och då glödar bilen iaf. får se när det blir varmare. Får nog köra in bilen till BMW för att läsa felkoder då bilusligen svarar dåligt på gas 2-5s efter bilen startar.

/Palte
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Palte:
Är det nummer 11 på bilden tempgivaren till glödrelät?
Länk
Eller hittar men den alls i ETK?

Mvh, Anders
Ja

Länk

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Tackar =)

Mvh, Anders
Hej Hej....Andreas heter jag och jag sökte blad inläggen och hittade detta om glödning..Har samma problem har bytt stift relä givaren olja vatten 100 amp säkring bakom handfacket funkar ändå inte..var mäter jag ström ut till stiften var bygla förbi relä går det att få tag på el schema till 320d-00 ,,,, hoppas på svar bmw har inga svar hoppas nu att du råkar gå in läsa detta /// Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.