AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
744

Länkarm e-36 coupe 92-a 6-cyl

Hej.Hur lossar man på inre kulbulten vänster sida,vilket verktyg behövs?Det är mycket trångt,dåligt utrymme.Går ej att komma åt uppifrån.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det ska pressas ut. Ta bort hela armen och ta med den till någon som har en press (en verksatd) och pressa ut och sedan pressar du in den nya och sedan tillbaks till bilen igen och in med den på plats. Hänger du med? :)

------
Länk
Hej Grodan.Mitt exakta problem är inte den yttre spindelleden utan den inre som går genom motorbalken,alltså jag får inte väck länkarmen.Har försökt med en 22mm ringnyckel men utrymmet är mycket begränsat får ingen kraft med det verktyget.Min fråga är:Finns det ett specialanpassat verktyg för ändamålet?isåfall vilket?eller något som finns i tillbehörshandeln.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad jag vet så finns det ingen special-nyckel. Det var det inte när jag bytte på min 320-E36. Har du fått lös muttern? Är det bara bulten som inte kommer ut?

------
Länk
Hej Grodan.Det är muttern som jag inte får loss.Kommer inte åt med hylsa och vanligt förlängningshandtag.Hylsan går på men sen får man inget utrymme att lossa muttern.Mycket trångt om utrymme.

parolof
ta en vanlig 22mm öppen nyckel
@parolof.Funkar inte,har försökt.Bilen är en 320i coupe e36-kaross 6cylindrars motor.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hemul//

Om du hissar upp bilen då, kommer du inte åt bättre? Kan du inte ta några bilder och lägga ut här så kanske kan fler komma med tips. Du kanske förstörde muttern redan vid första försöket och för varje gång du försökte öppna den så slätade du till den ytterligare?

------
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
22mm hylsa med led samt förlängare funkar alldeles utmärkt! En klar fördel om du har en lång förlängare samt mutterdragare, jag brukar ha förlängaren så jag skruvar i höjd med ventilkåpan ungefär, enkelt! Vänstersoidan är den enklaste.. hö sidan med turbon ivägen är lite lurigare, men inga direkta problem där heller
Ett tips i sammanhanget, använd alltid hylsor med 6kantsgrepp och gärna med FlankDrive (Optipunkt) med 12kantshylsor är risken alltid större att skallen dras rund
parolof
ursäkta, du menade den inre, den lossade jag som e36 säger
@Grodan:Har hissat upp bilen och försökt lossa bulten framifrån med ringnyckel men vinkeln blir fel så man får ingen kraft, har ej skadat muttern,har ingen kamera.@E36:Tittar jag ned i motorrummet precis innan spjällhuset där insugsröret går i en böj ser jag muttern men ett rör från servon går mitt över muttern så jag kommer inte åt med hylsa ovanifrån för röret är i vägen.

Hej igen.Lyckades lossa muttern framifrån under bilen med en lednyckel som jag förlängde med ett rör.Tackar Grodan,E-36,Parolof för visat intresse+att man fick ork att fortsätta.

hmm, när jag lossa länkarmarna på min e36a (320 den också) hade jag inga problem att komma till med en fast nyckel? jaja huvudsaken är att det löste sig för dig!

MVH
Johan K
@Bmwfreaken:Tvivlar inte på det du säger.Finns fasta nycklar som har olika vinklar på ringhuvudsidan.

E3
1.828
E36
USA bilar
Just pga att bl.a servoröret är ivägen så använder man hylsa, led, förlängare i nämnd ordning, sätt hylsan med leden på muttern, sen på med förlängaren, galant
@E36:Uppifrån motorrummet kommer man inte åt med hylsa i och med att röret är i vägen,går precis ovanför muttern,ville inte böja undan röret pga risk för rörbrott(gammalt rör).Provade framifrån med hylsa+förlängare men då var b.l.a kränghämmaren ivägen.

@E36:Jag skrev,"Provade framifrån med hylsa+förlängare".Hylsa+45cm långt ledhandtag menar jag.

E3
1.828
E36
USA bilar
Märkligt.. jag har alltid lossat uppifrån, pillar först dit hylsan, sen på med leden.. osv..
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hemul//

Skönt att det ordnat sig:)

------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.